ah ik keek even naar die site die
@flymax postte, heel interessant! daar is een link naar een duits forum thread, die thread is heel leerzaam. dingen die ik al typte, komen daar ook terug, uitgebreid. welke software enz ook. profielen.
(ik lees die ook door, en leer er van).
ik zou die "optimalisatie" methode goed kunnen demonstreren, als ik het voordoe als iemand meekijkt, die begrijpt dat zo. zo typen is niet te doen, beschrijven van dat praktische proces.
ik heb zelf nog een aantal "ontwerpen" van nuri's die ik eens bouw!
nog een speculatief voorbeeld, is als men een SB13 bouwt, zonder tipverdraaiing, maar, met een s-slag profiel zoals voor plank modellen. dit is wsl te trimmen! dat die mooi wegzweeft. echter, sturen gaat dan heel slecht, tipstall om de haverklap.
niet te vliegen "verschrikkelijk" model dan. dit kan men ook prima aan zien komen, met die programma's (de liftverdeling pieken ver buiten het vleugel midden)
ja de Flair zwever, als men met zulke programma's experimenteert, kan men zo al nagaan dat die flap te ver naar buiten, achteren doorloopt. dat "vertrimd" te erg (aanduiken in dat geval). iets anders dat er op lijkt dat men wel in kan denken,
is als de remkleppen bij zo'n model, te ver naar buiten zitten. als men ze dan activeert, verliest men draagkracht te ver achter het zwaartepunt. als men dan die remkleppen activeren zou, zou de kist mogelijk kunnen overtrekken
in een stall. (of juist aanduiken als ze te ver naar het midden, voren zitten). er is een plek op de vleugel, waar de spoilers dan precies een goed trim effect hebben. dit soort dingen kan men mooi leren van zulke software.
(en van modellen bouwen). als de ontwerper die middelen toen had, had hij dit gezien.