glassen

Hallo,

Ik ben bezig met een corsair van topflite giant, nu wil ik deze gaan glassen maar kan nergens info hierover vinden! kan iemand mij mischien vertellen hoe dit moet of heeft iemand hier voorbeelden van????

grt rob.

hallo,
je moet even naar mrhobby in ridderkerk bellen .
je krijgt dan martin aan de lijn en hij heeft een adresje waar je al deze spullen kan bestellen .
en ze hebben geloof ik sheets over hoe je dit moet doen .
ik heb de naam van dit bedrijf ergens maar kan het nu niet zo gouw vinden.
het is overigens niet zo moeilijk dat glassen je moet de ondergrond behandelen zodat deze zonder deukjes is en dergelijke ,daarna de boel stofvrij maken.
dan de glasmatjes op de goede maat snijden/knippen waarna je de hars aanmaakt en deze met een oude bankpas of plastic ``kaartje``heel dun aanbrengt op de vleugel of romp .
als dit netjes verdeeld is dan kun je de glasmat aanbrengen en dan weer met dezelfde bankpas nastrijken zodat de glasmat in de hars wordt gedrukt .
je kunt evt ook nog een 2de laag aanbrengen maar dit is eigenlijk niet nodig en zal onnodig gewicht toevoegen aan je model.
succes
mvg eric
ze hebben daar de 25 gram per vierkante meter glasmat en de hars die erbij hoort.
voor zover ik weet was dit redelijk betaalbaar ook.

Laatst bewerkt door een moderator:
Waarvoor wil je het glassen.

- Stevigheid ?
- afwerking ?

Voor afwerking zou ik het bij Jepe bestellen, die heeft ook een 1 komponente lak, en na het glassen is het direkt klaar voor lakken
Dit komt door dat het hele ligt, dun gevlochte vezel is, hij had een paar staaltjes liggen, en er was er maar een die direct na glassen echt vlak was de andere hadden allemaal het glas weefsel struktuur.

Bart,

Laatst bewerkt:
Hobbyin is ook een goede winkel op dit vlak.

In het topic van mijn alliance staat ook een manier:
afbouwverslag-znline-alliance

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik zou het nu niet meer op die manier doen, ik zou nu wel het glas aanbrengen met G4, maar daarna toch afwerken met plamuur.

Ter lering...
Wat zijn de redenen om het met G4 te doen?
Behalve dat epoxy een smerig/giftig goedje is waar je mee op moet passen.
Temeer daar epoxy in de vliegtuigindustrie als een 'structural stable' materiaal wordt gezien, PU niet.

Heb bijvoorbeeld zelf nooit een breek test gedaan, dus...
Balsa + mat + G4 tegenover Balsa + mat + lamineer epoxy?

De G4 wordt alom gebruikt in combi met glasmat... absoluut.

En het gevonden antwoord...
#145 (permalink) [47720] afbouwverslag-znline-alliance-10

Het hangt er dus ook vanaf wat je wil.. meestal is het glassen bij ons een afwerkingskwestie, niet een stevigheids-kwestie.

Alhoewel ik het standpunt van de 'luchtvaartindustrie' in deze niet helemaal kan plaatsen; G4 en Epoxy schelen ook weer niet zoveel van elkaar.. als ze uitgehard zijn levert het een bikkelhard iets op, en beide zijn min of meer 2 componenten-lijmen. Bij G4 is de 2e component het vocht in de lucht.

Ik denk dat het uiteindelijk niet veel uitmaakt wat je gebruikt, gewoon pakken wat je zelf het prettigst vind. Allemaal worden ze met succes toegepast.

PS100, G4, Lamineerepoxy.. het kan allemaal.

G4 kon ik makkelijk aankomen (Hobbyin) en ik vond het prettig verwerkbaar. Je hoeft niets te mengen (kunt daar dus ook geen fouten in maken) en het is zo uit het blik te gebruiken. ICM. een lakroller erg prettig verwerkbaar.

Zolang het maar niet waterdragend is... (dan kan je de kist gaan over bouwen, de zaak trekt geheel krom). Zo een prachtige kist wil je niet verpesten, en op sommige bouwmaterialen moet je niet bezuinigen.

G4 is bewezen goed te werken, evenals lamineer epoxy. Niet sinds kort... maar zolang de goedjes al op de markt zijn...

Zaak moet wel zeer dun zijn aangebracht, en ook niet te zware glasdoek. 25grs.
Het vergroot de sterkte van de vleugel, maar maakt het niet tot een stormram om een kasteeldeur in te beuken. Dat moet je ook niet willen.

Echt zeer veel ervaring is te vinden op ons schaalforum, maar ook bij RC-Scalebuilder. Je moet het wel even uitpluizen.
Daar moet je dan op inteken.
Een avondje inlezen via google helpt ook wel eens. 99% van de gevallen vind je een antwoord.
Verder hebben VHT en FMT hier boekjes over.

Tot zover even?

hallo

G4 nooit uit de bus gebruiken

het probleem met G4 is dat als je het uit de bus gebruikt je bus een tijdje moet blijven open staan
en daar G4 reageerd met het vocht uit de lucht wordt hij dus hart

ik doe de G4 in een bakje gieten en gebruik de G4 uit dit bakje

de rest ook nooit terug in de bus gieten want dan hart heel je bus uit
en het spul is kostbaar genoeg

groetjes raf

Is Glitsa ook te gebruiken ipv G4?

Ja. Ik gebruik dat op piepschuim/roofmate/depron.
Dat zijn materialen die niet tegen oplosmiddelen kunnen en juist van water weer geen last hebben. G4 kan niet op schuim, epoxy wel, maar is zoń gedoe met mengen.
Ik heb nu een watergedragen PU lak van jepe.org in bestelling om uit te proberen.

Voor balsa is het verhaal echter weer net andersom zoals H.B.Bushking beschreef.

Overigens is PU ook behoorlijk giftig, ook als het watergedragen is. Voorzichtig met al die rommel.

hallo

G4 nooit uit de bus gebruiken

het probleem met G4 is dat als je het uit de bus gebruikt je bus een tijdje moet blijven open staan
en daar G4 reageerd met het vocht uit de lucht wordt hij dus hart

ik doe de G4 in een bakje gieten en gebruik de G4 uit dit bakje

de rest ook nooit terug in de bus gieten want dan hart heel je bus uit
en het spul is kostbaar genoeg

groetjes raf

Klopt je kunt je bus weggooien als je iets teruggooit.

Back