glasmat: waar te koop

robert14

Forum veteraan
hallo allemaal

ik ben op het moment bezig met de wederopbouw van mij graupner taxi 2. nu wil ik de vleugel gaan folien maar daar moet eerst in het midden een glasmatje overheen (60 grams) voor de stevigheid. waar is dit te koop, alleen bij de modelbouwwinkels??

mvg robert

Voor zo'n klein stukje is de modelbouwwinkel waarschijnlijk wel de beste bron (tenzij ze de "hoofdprijs" vragen natuurlijk) ... heb je echter een paar vierkante meter nodig dan kan je beter eerst even gaan shoppen .... hierop het forum zijn al meerdere malen de adressen van de meeste epoxy/glasmat leveranciers gepasseert zoals in dit draadje [64138] materialen... heb je een polyester-verwerkend bedrijf in de buurt dan zou je daar misschien een stukje kunnen "lenen" ... (en 60 gram's mag ook wel 80 of 100 gram/m² zijn zo nauw luistert het ook niet ....)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik wist dat die vraag ging komen Robert!

In Groningen bij de firma Bossina
Die verkopen ook West Epoxy! Een van de betere merken.
Verder kan je bij op watersport/jachtbouw gerichte bedrijven terecht.

Ook de goed gesorteerde verfzaak, waar ze ook autolakken verkopen, maar dan in de omgeving waar je woont. Gouden Gids en wat belletjes?

Dan natuurlijk eBay Duitsland. Alleen moet je dan wat langer wachten en dat schiet niet altijd op! Prijzen zijn vaak wel gunstig.

Verder kan je overwegen geen Epoxy te nemen maar G4 of parketlak?
Dat is voor de taxi sterk genoeg. De parketlak mag niet op waterbasis zijn.

Je zou ipv 60 grams ook 2x 25/30 grams kunnen lamineren. Het dunne materiaal werk netter af. Je hebt wel geweven stof nodig.

Het is het glasdoek, de vezel die de krachten opvangt. De epoxy of polyurethaanlak houd de zaak in het gareel.

Weet je nog die grote Reeves Spitfire op de Fly-In? Vleugeuls stonden (staan) volledig in de parketlak!

Verder heb je een handjevol wegwerpkwasten, wat aceton (igv epoxy) nodig. Wel kleine kwasjes nemen, geen penseeltjes... dat schiet niet op.

Zie verder ook dit draadje:

materialen
Met veeeeel nuttige tips!

PS: In geval van nood kan je met 5 minutenepoxy, of 30 minuten.... maar vaak zijn deze redelijk dik, en penseel je dat niet lekker uit. Ik gebruik dan een campeerbestekmes en smeer je het uit als boter. (Ik kan dat heel snel)
Maar het is het dus een race tegen de klok... zo wil je niet werken.
Een truuk is dan weer om het van te voren te koelen... en in een koude omgeving te verwerken... de reactie loopt dan een stuk trager.
Je moet wat op een zondagmiddag...

Als je voor epoxy kiest, heb je een lamineer epoxy nodig, met een pot-life (arbeidverwerkbaarheidstijdsduur in gemengde toestand) van tussen de 20 tot 30 minuten. 8 tot 24 uur hardingstijd bij huiskamertemperatuur.

Groet Bas

Laatst bewerkt door een moderator:
Bas, als je al wist dat dit ging komen, waarom heb je me dit dan gisteren niet verteld op het veld?? :lol:

Ik heb al een beetje rondgebeld maar tot nu toe zonder resultaat. Op zich is 2 keer 25 ook een goed idee want dan kan ik het overige altijd nog beruiken in de DLG's.

ik neig toch naar rc technics, kan ik zo epoxy meebestellen. .

Uhhhh... Gewoon vragen Robert. :banana:

Verder heb je een goede schaar nodig... niet die van je moeder... maar eentje van de Lidl of Aldi...
die lang genoeg scherp blijft...

Laatst bewerkt:
Ik 5 en 30 min epoxy zijn niet echt ideaal.... wat ik eerder schreef...
Ik ga je via de mail even wat tips doen. Ik kom er nog op terug.
Op de site zie ik niet 1.2.3. staan wat je nodig hebt!

Jaaaa, dat is lekker ;)

Zo steken wij er natuurlijk niets van op, ik kan niet in Robert z'n mailbox kijken hoor ... :mrgreen:

Kan je de "How to" niet beter gewoon in dit draadje plaatsen ? Dan leren we er allemaal wat van !

Grtz,
Menno

hoi robert

Ik heb een paar weken geleden de 30 min epoxy gekocht bij rctechnics maar dit laat zich net zo verwerken als 5 min epoxy: is erg dik.
ik gebruik zelf de 30 min epoxy van wilsor. Dat is heel erg dun en werkt goed met glasmat.

Jan-Willem

Uhhhh... Gewoon vragen Robert. :banana:

Verder heb je een goede schaar nodig... niet die van je moeder... maar eentje van de Lidl of Aldi...
die lang genoeg scherp blijft...

Glasmat kan je makkelijker snijden met een scherp hobbymesje langs een stevig aangedrukte lineaal. Knippen wordt al snel een rafelige bende, zeker met dun glas en een slechte schaar.

Ik 'plamuur" de epoxy altijd in het glas met een stuk glad karton (uit een Cornflakes doos o.i.d.) Je legt het glas droog op zijn plaats. Wat epoxy op het karton scheppen en uit laten lopen in het midden van het glas, daarna voorzichtig uitstrijken naar de zijkanten, zoals je plamuurt. De langzaamste epoxy kopen die je kunt vinden, die strijkt het makkelijkst.

hoi robert

Ik heb een paar weken geleden de 30 min epoxy gekocht bij rctechnics maar dit laat zich net zo verwerken als 5 min epoxy: is erg dik.
ik gebruik zelf de 30 min epoxy van wilsor. Dat is heel erg dun en werkt goed met glasmat.

Jan-Willem

Wanneer de epoxy erg dik is kun je hem gewoon warm maken met behulp van een haarföhn. Hierdoor word het waterdun en hard nog beter uit ook :) Op deze manier gebruik ik vaak 5min. epoxy om een matje te impregneren.

Hoe langzamer de epoxy, hoe sterker. De 5min en 30min epoxy zijn minder geschikt omdat deze heel dik zijn, zoals eerder geschreven. Verwarmen geeft een veel kortere verwerkingstijd.
Beter is 24uurs epoxy te gebruiken. Deze is vaak(altijd?) niet meer in de verhouding 1:1.
R&G heeft prima spul (te koop bij hobbyin en compositemodels)
Maar ook greven heeft 24uurs epoxy. Misschien wat makkelijker te koop in de doorsnee modelbouwshop.

Epoxy uiteraard echt goed mengen, liefst met een roerstoekje in een multitool
(dremel) ofzo.
Lijm aanbrengen met kwast is het makkelijkst. Mocht de mat er nou niet helemaal recht op te leggen zijn(maar dat er bellen tussen komen ofzo), gebruik dan transparante keukenfolie. Deze kan je er zo strak overeen leggen. Wat schuimrubber met wat gewicht erop kan dan ervoor zorgen dat alles gelijkmatig aangedrukt wordt.

oi,

Ik las jullie topic over glasmat, en ik werk bij PPG Fiber Glass, Nederlands eningste glasvezel fabriek.
Ik kan via ons toepassings labaratorium wel aan glasvezel weefdoek komen.
Dit in verschillende diktes, lengtes en breedtes.

Het gaat zoals gezegd om geweven doek.

Bij interesse graag even een p.b tje.

KlaasJan

Jaaaa, dat is lekker ;)

Zo steken wij er natuurlijk niets van op, ik kan niet in Robert z'n mailbox kijken hoor ... :mrgreen:

Kan je de "How to" niet beter gewoon in dit draadje plaatsen ? Dan leren we er allemaal wat van !

Grtz,
Menno

Wel neeeeej... is niet bedoeld als onderonsje. In tegendeel!
Is een vliegclubgenootje, dus even kijken of we een helpende hand met de hobbyvooraad kunnen uitsteken, zoals dat hoort. Voordat er weer een buidel met geld moet worden getrokken...

Dus ga vooral door met het draadje.

Over het snijden of knippen?
Alles mag alles kan.
Soms de lineaal dan weer de schaar.
Snijden doe ik op een glasplaat. Ik heb twee lay-out tafels daarvoor klaar staan. Die staan ook nog een waterpas... heel multifunctioneel.

Van rafelen heb ik niet zo een last. Rafelen doet het vezelmateriaal altijd wel.
Ik knip daarom wat ruimer... stukkie tape eraan... what ever...

Soms maak ik een kartonnen knip of snij mal... soms langs stiftlijntjes.
Zo moeilijk is dat niet.

Voor het knippen van de vezels zijn speciale scharen verkrijgbaar die minder snel slijten.

Epoxy niet mengen met een dremel. Ben je mal! Dat gaat alle kanten uit! Bovendien sla microscopische luchtbellen in de massa.
Rustig roeren gaat goed met een stok of spatel.
Niet alle epoxy is 1:1. Per merk verschillend. Mengverhoudingen worden door de fabrikant aangegeven. Afwegen kan met de weegschaal.

Noot: 3M Araldite heeft voor deze lijm speciale meng-tuiten. de twee componentenlijm moet zeer grondig gemengd worden. De lijm is vrij prijzig! Speciaal om ABS met ABS en/of andere kunststoffen, materialen te kunnen verlijmen.

Zit in injectiespuiten (net zo als Bisonkit-epoxy). De lijm moet uit de spuiten geforceerd worden met een speciaal doseerpistool opdat beide helften ook nog eens een gelijke hoeveelheid afgeven.

Epoxy is niet in die mate critisch. Zorgvuldig werken wel gewenst!

Andere uiterste... Er bestaan ook epoxysoorten waarbij de ene component op een helft wordt gesmeerd, de ander weer op de andere helft... en dan tegen elkaar. 1:1. (Jachtbouw).

Niet indekken met huishoudfolie wacht even... dat krijg je er amper vanaf.

Wat wel werkt is er soepel vinyl op te leggen. A4 glasheldere kantoorinsteek mapjes gaat ook. Net wat dikker materiaal.

Als je het afdekt en isoleert en aandrukt kan het erg warm worden... Zeker onder schuim mat. Droogt wel snel...
Maar als het te heet wordt van de chemische reactie, de hitte niet weg kan, gaat de zaak weer vervormen, kringelen. Vooral het vinyl. Reeds getest, mooie kreukels op het oppervlak... zja.. A4 documentmapjes als krimpfolie... dat was net weer niet de bedoeling...
Maar ik had dan ook een stapeltje met bootspantjes gemaak.

De luchtbellen krijg je er niet mee weg. Dan moet de zaak onder een vacuüm.
Zo maar weer....

-----------------------------------
www-flyolc-nl

Laatst bewerkt:
oi,

Ik las jullie topic over glasmat, en ik werk bij PPG Fiber Glass, Nederlands eningste glasvezel fabriek.
Ik kan via ons toepassings labaratorium wel aan glasvezel weefdoek komen.
Dit in verschillende diktes, lengtes en breedtes.

Het gaat zoals gezegd om geweven doek.

Bij interesse graag even een p.b tje.

KlaasJan

je hebt een pbtje ;)

inmiddels voorzien, klaasjan bedankt!
nu alleen nog wachten op de epoxy, die is besteld bij hobbycity

Back