Jaaaa, dat is lekker
Zo steken wij er natuurlijk niets van op, ik kan niet in Robert z'n mailbox kijken hoor ...
Kan je de "How to" niet beter gewoon in dit draadje plaatsen ? Dan leren we er allemaal wat van !
Grtz,
Menno
Wel neeeeej... is niet bedoeld als onderonsje. In tegendeel!
Is een vliegclubgenootje, dus even kijken of we een helpende hand met de hobbyvooraad kunnen uitsteken, zoals dat hoort. Voordat er weer een buidel met geld moet worden getrokken...
Dus ga vooral door met het draadje.
Over het snijden of knippen?
Alles mag alles kan.
Soms de lineaal dan weer de schaar.
Snijden doe ik op een glasplaat. Ik heb twee lay-out tafels daarvoor klaar staan. Die staan ook nog een waterpas... heel multifunctioneel.
Van rafelen heb ik niet zo een last. Rafelen doet het vezelmateriaal altijd wel.
Ik knip daarom wat ruimer... stukkie tape eraan... what ever...
Soms maak ik een kartonnen knip of snij mal... soms langs stiftlijntjes.
Zo moeilijk is dat niet.
Voor het knippen van de vezels zijn speciale scharen verkrijgbaar die minder snel slijten.
Epoxy niet mengen met een dremel. Ben je mal! Dat gaat alle kanten uit! Bovendien sla microscopische luchtbellen in de massa.
Rustig roeren gaat goed met een stok of spatel.
Niet alle epoxy is 1:1. Per merk verschillend. Mengverhoudingen worden door de fabrikant aangegeven. Afwegen kan met de weegschaal.
Noot: 3M Araldite heeft voor deze lijm speciale meng-tuiten. de twee componentenlijm moet zeer grondig gemengd worden. De lijm is vrij prijzig! Speciaal om ABS met ABS en/of andere kunststoffen, materialen te kunnen verlijmen.
Zit in injectiespuiten (net zo als Bisonkit-epoxy). De lijm moet uit de spuiten geforceerd worden met een speciaal doseerpistool opdat beide helften ook nog eens een gelijke hoeveelheid afgeven.
Epoxy is niet in die mate critisch. Zorgvuldig werken wel gewenst!
Andere uiterste... Er bestaan ook epoxysoorten waarbij de ene component op een helft wordt gesmeerd, de ander weer op de andere helft... en dan tegen elkaar. 1:1. (Jachtbouw).
Niet indekken met huishoudfolie wacht even... dat krijg je er amper vanaf.
Wat wel werkt is er soepel vinyl op te leggen. A4 glasheldere kantoorinsteek mapjes gaat ook. Net wat dikker materiaal.
Als je het afdekt en isoleert en aandrukt kan het erg warm worden... Zeker onder schuim mat. Droogt wel snel...
Maar als het te heet wordt van de chemische reactie, de hitte niet weg kan, gaat de zaak weer vervormen, kringelen. Vooral het vinyl. Reeds getest, mooie kreukels op het oppervlak... zja.. A4 documentmapjes als krimpfolie... dat was net weer niet de bedoeling...
Maar ik had dan ook een stapeltje met bootspantjes gemaak.
De luchtbellen krijg je er niet mee weg. Dan moet de zaak onder een vacuüm.
Zo maar weer....
-----------------------------------
www-flyolc-nl