Er is de laatste tijd weer wat geklust aan de Giant 4. De romp begint nu echt vorm te krijgen. Ben namelijk begonnen met het dichtmaken van de romp.
De grote rechthoekige vlakken worden beplaat met 2.5 mm triplex, voor de rondingen en gebogen vlakken gebruik ik 2.5 mm balsahout.
Het bouwen doe ik grotendeels uit het hoofd omdat het schip een relatief eenvoudige vorm heeft. Alleen soms moeten de dingen even visueel worden voor je erachter komt dat het niet gaat werken.
De plaats van de hekschroef is vanaf het begin een breinbreker geweest, dit omdat deze de hoofdvoortstuwing niet in de weg mag zitten.
Toen bedacht ik dat het makkelijker is om bij het achterschip het middelste gebogen gedeelte recht naar achteren kon laten lopen. Dan kon ik de hekschroef helemaal tegen het achterschot plaatsen.
Op deze manier kon ik vrij gebruik maken van de schroef en had ik geen last van de hoofdvoortstuwing.
Toen ik dit gedeelte gemaakt had kwam ik er alleen achter dat ik dan niet meer zou kunnen sturen omdat de waterstroom van de schroeven tegen het middenvlak gestuwd zouden worden. Vervolgens zou het water dan gewoon weer recht naar achteren gaan.
Idee over boord: nieuw idee verzinnen. Zoals het er nu naar uitziet ga ik een soort brede diepe kiel maken waar zowel de boeg als de hekschroef in geplaatst kunnen worden.
Als ik het model dan ga slepen is hij ook koersvaster.
Een paar plaatjes van de stand van zaken:
Binnenkort meer over het achterschip en hoe dit verder gebouwd kan worden.
Gr robin