Giant 4 1:200

hahaha vergeet niet dat je DP 1 DP 2 en DP 3 heb Dynamic positioning - Wikipedia hier staat een heel stukje informatie simpelste systeem is alleen een GPS maar meest uitgebreide systeem wat bijv. de Noordhoek Constructor heeft is een zeer geavanceerd systeem emt een flinke server die alles berekent maar ik wens jullie succes en ben zeer benieuwd

mvg

gerwin
 
Misschien heb ik ergens over gekeken.
Maar als je koers wilt gaan varen op een magnetisch kompas, dient wel rekening gehouden te worden met de variatie op de locatie waar je bent. (Staat meestal in een zeekaart) Dit is het hoekverschil tussen het ware noorden en het magnetische noorden. Op een zeekaart wordt het ware noorden gebruikt.

En dan natuurlijk ook de deviatie die ontstaat door het magnetisch veld opgewekt in je schip. Bijvoorbeeld door de elektromotoren. Wat natuurlijk afhangt van hoeveel stroom deze trekken.

Beide zaken kunnen optellen in erg grote verschillen.

Maar ik dacht dat er wel gps kompassen bestaan die altijd het ware noorden aanduiden.
 
Het idee is om dit project heel erg bij de basis te houden, het gaat er hier ook voornamelijk om dat dit een leerproject is voor ons beiden. Het is niet de bedoeling om een waanzinnig accuraat DP systeem te gaan maken zoals in het echt gebruikt wordt.

Het idee is om het principe te ontdekken en waar mogelijk zoveel mogelijk te verbeteren.

Dit project gaat niet alleen maar om het DP systeem wat ik persoonlijk ook heel boeiend vind is de besturing vanaf de computer waarbij meer opties mogelijk zijn dan alleen basis besturing zoals deze normaal zou zijn.

Als dit model zichzelf in bijvoorbeeld harde wind en met golven binnen een vierkante meter van de uitgangspositie kan houden dan hebben we het doel wat mij betreft bereikt.

Van daaruit kunnen we eventueel verder gaan werken.

Sam,
Ik ben bekend met deze theorie (studeer maritiem officier), alleen het gaat hier wel om een modelboot. Als je hiermee 50 meter zou varen en de variatie+ deviatie zal een graad of 5 afwijken van de ware koers. Dan ben je hooguit enkele meters uit koers uitgekomen.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat de werkelijke koers in de vaarvijver geen rol speelt. Het gaat om een indicatie, niet om het ontwijken van gevaarlijke zandbanken of iets dergelijks.

Gr robin
 
Beste lezers,

Zoals jullie hebben kunnen zien heeft casper al het een en ander bij elkaar gezocht om in te bouwen in het model. Alleen nu ben ik verantwoordelijk voor het model, daar heb ik wel wat aan gewerkt en het onderstaande is het resultaat:

img1080e.jpg


img1078j.jpg


img1079x.jpg


Het model is een stuk groter als ik me had voorgesteld, er is dus ook voldoende ruimte om allerlei leuke extra's in te bouwen. Het plan was oorspronkelijk om deze net zoals in het echt te kunnen laten afzinken. Alleen dit bracht teveel problemen met de bouw mee. Hier hebben dus voorlopig vanaf gezien.

Er komen 3 dekluiken in, de achterste zitten de roeren onder en hier kan eventueel lood geplaatst worden.

Het middelste luik geeft toegang tot de motoren, hekschroef en accu's.

In het voorste gedeelte komt de elektronica welke het model gaat besturen.

Tot zover, binnenkort meer. Het bouwen is heel straight forward en gaat ook vrij snel.

Gr robin
 
Ziet er als begin al erg goed uit!
Ben ook steeds benieuwder of het idee ook daadwerkelijk gaat lukken, ik volg je..

Vraagje, waarmee bouw jij?
 
Stephan,
Dit is gebouwd van 5.5 mm palmhout triplex van de Karwei. Wilde eerst okoumé gebruiken zoals ik bij de Barend Biesheuvel ook gedaan heb omdat fijn werkt. Maar dit hadden ze niet meer.

Gelukkig maar want dit hout is goedkoper en bewerkt eigenlijk net zo makkelijk, het splintert alleen wat meer met zagen.

Gr robin
 
Niels,
Het staat op smit.com, dan ga je naar brochures onder extra's. Hier staan enkele algemeen plannen van diverse schepen van smit en de pontons.

Staat heel aardig materiaal tussen, met de tekeningen van bijvoorbeeld de fairplay 21 kan je bijna een compleet model bouwen.

Gr robin
 
Er is de laatste tijd weer wat geklust aan de Giant 4. De romp begint nu echt vorm te krijgen. Ben namelijk begonnen met het dichtmaken van de romp.

De grote rechthoekige vlakken worden beplaat met 2.5 mm triplex, voor de rondingen en gebogen vlakken gebruik ik 2.5 mm balsahout.

Het bouwen doe ik grotendeels uit het hoofd omdat het schip een relatief eenvoudige vorm heeft. Alleen soms moeten de dingen even visueel worden voor je erachter komt dat het niet gaat werken.

De plaats van de hekschroef is vanaf het begin een breinbreker geweest, dit omdat deze de hoofdvoortstuwing niet in de weg mag zitten.

Toen bedacht ik dat het makkelijker is om bij het achterschip het middelste gebogen gedeelte recht naar achteren kon laten lopen. Dan kon ik de hekschroef helemaal tegen het achterschot plaatsen.

Op deze manier kon ik vrij gebruik maken van de schroef en had ik geen last van de hoofdvoortstuwing.

Toen ik dit gedeelte gemaakt had kwam ik er alleen achter dat ik dan niet meer zou kunnen sturen omdat de waterstroom van de schroeven tegen het middenvlak gestuwd zouden worden. Vervolgens zou het water dan gewoon weer recht naar achteren gaan.

Idee over boord: nieuw idee verzinnen. Zoals het er nu naar uitziet ga ik een soort brede diepe kiel maken waar zowel de boeg als de hekschroef in geplaatst kunnen worden.

Als ik het model dan ga slepen is hij ook koersvaster.

Een paar plaatjes van de stand van zaken:
cimg2424x.jpg


cimg2425.jpg


cimg2426o.jpg


cimg2427t.jpg


cimg2428.jpg


cimg2429m.jpg


Binnenkort meer over het achterschip en hoe dit verder gebouwd kan worden.

Gr robin
 
De afgelopen tijd ben ik af en toe bezig geweest met de giant, heb nu pas genoeg voor een update:

Het achterschip is zo goed als dicht:
cimg2512z.jpg


cimg2514.jpg


Daarnaast had ik ruimte nodig om de boeg en hekschroef vrij te kunnen plaatsen van roeren en voortstuwing. Dus ik heb er voor gekozen om een brede kiel te plaatsen die bijna over de gehele lengte van het schip zit.

Tegelijkertijd is er direct meer diepe ruimte beschikbaar om bijvoorbeeld accu's onderin het schip te plaatsen.
cimg2511.jpg


cimg2513u.jpg


cimg2515.jpg


cimg2510.jpg


Wat nu het meeste werk is het dichtmaken van het voorschip en er een ronding in zien te krijgen. Denk eraan om dit van pu-schuim o.i.d. te maken en vervolgens het hele model te verstevigen met glasvezel.

En dan van binnenuit het schuim eruit zagen/ rotzooien (echt makkelijk is het niet natuurlijk). Maar ideeën zijn uiteraard welkom hierover.

Nu is het voorlopig ook nog even wachten op schroefassen, -de favoriete schroefas voor ongeveer al mijn kleine scheepjes- de GR414 is uit de handel gehaald.

Tot de volgende update,

Gr robin
 
Ambitieus project. Ga ik zeker volgen.

Wat is overigens de reden dat je vaste schroeven gebruikt voor het DP en geen roerpropellors? 3 of 4 stuks en je krijgt/houdt het schip daar waar je hem hebben wil. De grootste uitdaging daarmee lijkt mij de stand detectie van de roerpropellors.

Eerder noemde Wesley al het DP systeem van de RPA boten in Rotterdam. De motoren gaan bij dit systeem idd naar 1800rpm maar het systeem werkt verder met verstelbare schroeven. Is niet ideaal en bij pitch 0 heb je 2 flinke slagroomkloppers onder de kont hangen.

Alles hangt dus samen aan de mate van reactie op veranderingen van de scheepspositie.

Succes met de bouw en het programmeren van de electronica (gaat veeeeeeeer boven mijn pet).
Mathieu
 
Leuk om eens wat anders te zien. Ik ben jaaaaaaaaren geleden op een afzinkbaar ponton, destijds van Goliath shipping, meegeweest tijdens een stage periode waar in de Weser ? bij Bremerhafen geladen werd. Machtig om mee te maken dat zo een bak gecontroleerd onder water gaat en weer omhoog met lading. Ook het onder water doorlopen naar de achtertoren was een wat aparte ervaring !
 
Het is alweer een geruime tijd geleden dat ik over dit project iets gemeld heb. Dus bij deze nog een korte update:

Op het voorschip na ging alles vrij snel met bouwen, de vorm kwam er snel in en de schroefassen waren zo geplaatst. Het voorschip was wat lastiger, hier had ik zoals aangegeven geen spantenplan van.

Dit moest dus een eigen invulling krijgen, de bovenste rand tot aan het hoofd dek is beplankt met 3mm balsa. Toen heb ik overgebleven gat dichtgebouwd met hout. Zodat er genoeg lijmvlak was voor de volgende stap, en om nog zoveel mogelijk ruimte te kunnen benutten.

Vervolgens heb ik met isolatieschuim (soort schrootje bij de gamma gehaald) de romp dichtgemaakt en in vorm geschuurd.

Gisteren is de hele boel in G4 gezet en dit is het resultaat:
cimg2688j.jpg


cimg2685.jpg


cimg2686g.jpg


cimg2687r.jpg


De volgende stap is het verder verstevigen van de ''schuimboeg'', g4 blijft hier intrekken. Het is wel harder dan voorheen maar poreus, weet iemand hoe ik dit sterker en gladder kan krijgen?

Gr robin
 
G4 dient als hechtlaag voor polyester, maar gebruik op je schuim geen polyester want deze gaat het schuim oplossen :(, smelt gewoon weg.
Een dun glasmatje met epoxy gaat hier de oplossing zijn.
Schuim bestaat in verschillende materialen :confused: voor je op je boot begint een test doen op restmateriaal dat is het veiligste.
 
Bij mijn Smit Kamara heb ik gewoon polyester over het schuim gezet nadat ik het ook "behandeld" had met G4, en dat heeft geen enkel probleem op geleverd.
 
Back
Top