GF-35 graupner fan probleem

hoi

ik heb sinds een paar dagen de GF-35 van graupner,
nou is hij helemaal gemonteerd en alles doet het.
Alleen de fan loopt beetje aan niet heel veel met een balsa latje kan ik hem rond draaine hij klemt onder aan een klein beetje en dat hoor je met gas geven,
nou was mijn vraag hoe erg is dit, met betrekking tot doorbranden van de motor?
en hoe kan ik het het best op lossen. en of iemand er ervaring mee heeft?

m.v.g

martijn peeters

Probeer koste wat het kost dit te verbeteren, dit aanlopen is niet goed. Dus romp open maken en de rotor los maken en opnieuw monteren, kijk dan ook of de buitenmantel rond is en niet ovaal gedrukt wordt.

Ik heb ook ooit zo een probleempje gehad, onbalans in de fan. Nadat ik meerdere malen heb geprobeerd om de rotor te monteren was die onbalans ineens weg, dus ergens zat er iets niet goed op de motoras gemonteerd. Helaas had ik het model ook al helemaal in elkaar gelijmd.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is inderdaat het probleem, hij zit er in vast gelijmd,
ik heb niet het idee dat de rotor in onbalans is maar eerder het buitenhuis niet goed rond is, ik kan het proberen weg te schuuren. Maar demonteren zal niet gaan want dan is het halve model kapot en dat zou jammer zijn.
Als er nog meer tips zijn altijd welkom

gr.martijn

het is al opgelost.

Voor de mensen die het zelfde probleem tegen komen:

De fan is er met een blok en al aan de onderkant in gelijmd, die snij je los en haal je er uit. kijkt waar die klemt beetje schuren en iets minder strak terug zetten.

misschien wat foto's waar je het hebt losgesneden... ik sta op het punt om zo'n GF-35 aan te schaffen als eerste stap in het EDF gebeuren (ik weet niet of dit wijs is)

misschien wat foto's waar je het hebt losgesneden... ik sta op het punt om zo'n GF-35 aan te schaffen als eerste stap in het EDF gebeuren (ik weet niet of dit wijs is)
Dat vroeg ik me dus ook af. Hoe is deze kist verder??? Kwalitatief en om te vliegen?

Hij is heel stevig en makkelijk te monteren,
hoe hij vliegt weet ik niet want nu is me zender kapot ( net toen alles goed ingesteld was).
En het klepje aan de onder kant, daar zal ik een foto van maken. maar dat zie je van zelf.

Of het verstandig is om mee te beginnen weet ik niet want het is ook me eerste.
maar tot nu toe gaat alles goed. Behalve dat me zender het niet meer doet.

GroteFoto-WCE8HGXV.jpg

GroteFoto-OI4UIQYG.jpg

gr. martijn

Laatst bewerkt:
Hij ziet er iig goed uit! Als ie dan net zo goed vliegt(jaja, dat ligt natuurlijk ook aan degene die aan de sticks staat) ;)

Hebben die dingen vaker last van dat de fan aanloopt, je moet alleen de uitlaat nog gaan knijpen vliegt hij een stuk harder van deze grijze muis.

Er blijkt een upgradegemaakt te zijn die vanaf nu geleverd wordt in de nieuwe serie leveringen, waar de problemen met de fan mee worden opgelost.
Het bleek een vaker voor komend probleem te zijn.

Deze GF-35 is een prima vliegend kistje, maar zeker niet voor een beginner. Ik vlieg hem met een 2200 mAh accu en daarmee is de balans perfect. De vliegtijd is ook goed voor een EDF. Echt snel is hij niet, maar het vliegbeeld is mooi en ook het geluid wat hij produceert bevalt me wel. je hoort er echt een mooie aanzuigruis doorheen, niet alleen het gejank van de fan.
Zorg er voor dat je hem laat gooien door iemand die dat goed kan, of gebruik een 6mm elastiek en schiet hem af. Het zou jammer zijn als hij door slecht gooien stuk gaat!

Waneer kom je in aanmerking voor een EDF ;)

Ik ben vanplan dit vliegtuig ook aan te schaffen, op het moment vlieg ik met een STS die ik helemaal heb uitgeleeft.
Ooit ook een tigermoth gehad maar dat was wel heel erg in het begin, die lag dus ook al snel in stukjes helaas.

Ik begrijp dat een impellor veel harder gaat dan een STS en dat dit heel snel zal rollen, maar verder is het ook 3 kanaals.... niks moeilijkers aan dan dat wat ik gewend ben alleen gaat het een stuk harder..

Dus zou het handig zijn als ik na een sts dit vliegtuig ga vliegen?
Moet er wel bij zegen dat ik een fatsoenlijke zender heb (DX6i) dus ik kan alles terug zetten of een beetje Expo op zetten...

En de eerste vlucht zal ik met iemand doen die heel wat meer ervaring heeft dan mij ;)
Die was er ook bij met het invliegen van mijn sts, en tijdens die eerste vlucht verveelde ik me als omdat het niet sneller wilden..........

Landen daat me ook redelijk goed af, de ene keer is de landing beter als de andere keer maar dat heb je wel eens ;)

Dus valt dit vliegtuig aan te raden of moet ik eerst maar even wat anders gaan vliegen voor meer ervaring.

Landen daat me ook redelijk goed af, de ene keer is de landing beter als de andere keer maar dat heb je wel eens ;).

Ik zou edf eens proberen als je altijd perfekt kan landen. In de regel zijn edf jets zwaarder en kleiner maar ook meer fragiel gebouwd. Een microjet ,funjet of projeti helpt je een heel eind op weg. Kan je daarmee lezen en schrijven dan kan de snelheid ook omhoog.

Ik zou edf eens proberen als je altijd perfekt kan landen. In de regel zijn edf jets zwaarder en kleiner maar ook meer fragiel gebouwd. Een microjet ,funjet of projeti helpt je een heel eind op weg. Kan je daarmee lezen en schrijven dan kan de snelheid ook omhoog.

Oké, daar heb ik iets aan ;)
Dus een sneller propvliegtuig..... met prop is ook makelijker starten heb ik ooit ergens gelezen, EDF moet je echt met een noodgang weg wil er een beetje luchtsnelheid uit de Fan komen... of heb ik het fout?

Koop in ieder geval een stabiel frame. Een 1940-50 ontwerp straaljager ala EDF is vaak bij lage snelheiden wat stabieler dan de lookalikes van de moderne jongens, hoewel dit natuurlijk ook van materiaal, gewicht, motor etc afhankelijk is.

Ik heb deze F35 ook besteld maar hij is nog niet eens verzonden, laat staan door de douane heen, gebouwd en gevlogen dus ik kan over dit vogeltje niet uit ervaring spreken. Wel heb ik over de Exceed RC F35 veel goeie dingen gehoord maar die is geloof ik een tikkie groter.

De stuwkracht bij edf is lager als bij een prop en de snelheid erg hoog. doordat de vleugels kleiner zijn en hoger gewicht moet je dus behoorlijk kracht en snelheid (werp of bunghee) hebben voor een betrouwbare start.

Oude jets zijn vaak beroerd om te vliegen. wel hebben ze grotere vleugeloppervlak maar zit vaak een achterhaalde technologie in wat ook in de rc terugkomt. Een moderne jet is net andersom: vliegt goed maar heeft mider vleugeloppervlak dus komt sneller binnen.
Kan je dus een bovengenoemd schuimpje vliegen dan kan je dus beide. Ook is het zowieso fijn er een te hebben voor de winter ;)

Ik weet niet wat een STS is, maar als je met een tiger moth nog probemen hebt dan zou ik daar eerst eens mee beginnen. Die dingen vliegen langzaam, zijn vrij stabiel (mits goed gebouwd) en makkelijk te repareren. Een jet, EDF of pusher, zou ik pas aan beginnen wanneer je met een rolroer laagdekker probleemloos kan vliegen.

De Exceed F-35 is langer, maar in verhouding ook minder breed. In vergelijking heeft de Graupner een groter oppervlak dat voor lift kan zorgen. Daarbij heeft de Exceed een set wielen er onder. Maakt het allemaal in vergelijking zwaarder en geeft meer weerstand, en verlegd de CoF aerodynamisch gezien wat lager.

Ik heb vanmiddag mijn GF-35 opgehaald in Heemskerk. Het is een mooi ding, en erg handzaam. Ben benieuwd hoe het gaat vliegen, en wat de beste lipo voor dit ding is.

Ik weet niet wat een STS is, maar als je met een tiger moth nog probemen hebt dan zou ik daar eerst eens mee beginnen. Die dingen vliegen langzaam, zijn vrij stabiel (mits goed gebouwd) en makkelijk te repareren. Een jet, EDF of pusher, zou ik pas aan beginnen wanneer je met een rolroer laagdekker probleemloos kan vliegen.

Tigermoth heb ik gemaakt toen ik begon, vooral beetje ervaring met bouwen opgedaan.
Die wilde ik ook gaan vliegen uiteraard maar heb verder geen hulp gehad dus zat ik zelf maar iets aan te klooien, bleek dus niet zo handig te zijn want na 3 of 4 korte vluchtjes viel hij naar beneden omdat ik geen gas durfde te geven ;)

Daarna een STS gemaakt, een STS is een soort Piper cup achtig vliegtuig, boven dekker met V stelling...
Die heb ik eerst laten controleren en vliegen door iemand met veel vliegervaring, ook was ik als iets wijzer geworden dus deze keer zat het goed.

EDF is voorlopig nog niet aan de orde bij mij, ga eerst een delta proberen dat is toch iets sneller en je kan er mee rollen als een gek. En dat mis ik nu een beetje ;)

Ik heb net het model in elkaar gezet, en ben nu bezig met de rc installatie. Alles is al ingebouwd, en alles doet het, behalve de motor.
Alle stekkers zijn goed aangesloten, en er lijkt verder ook geen probleem mee te zijn. Wel maakte de ESC bij de eerste aansluiting een paar tonen, die hij later niet meer maakte. Dit heeft vast te maken met de instellingen van de ESC.
Kan ik deze weer terug oproepen?

Alvast bedankt.

Edit:
Ik denk dat het bij de instellingen ligt. Maar ik kan nergens op het internet op in het boekje vinden hoe de ESC ingesteld moet worden. Heeft iemand een uitleg of een handleiding vor mij?

Edit 2:
Probleem opgelost.
Zender aan, vol throtle geven, en daar laten staan. Vliegtuig aan, wachten op piepjes. Throttle weer op zijn laagst, wachten op signaal, en klaar is kees. Enige wat (bij sommige zenders) ingesteld moet worden is de trim bij laagste positie van de throttle iets lager zetten. Ik moest hem op -15 zetten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back