Geschikte Heli

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door stijnw, 22 apr 2014.

1. Nevermore

Nevermore

Lid geworden:
    8 aug 2013
    Oh maar ik ben er zeker van dat die 500 beter bij wind vliegt dan een 450 of 300.
    Maar de piloot moet eerst wat vertrouwen en kunde opbouwen. ;)

2. HansL

HansL

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Persoonlijk vind ik een Blade 450 niet eens zo'n slechte keuze als eerste CP heli... in tegendeel zelfs.

OK, het is misschien niet topkwaliteit, maar voldoende als eerste CP heli voor buiten. Tegen de tijd dat je aan het serieuzere 3D vliegen toe zou zijn (als dat de überhaupt ooit de bedoeling is natuurlijk) is het waarschijnlijk toch tijd voor wat anders...

Ik heb mezelf een Blade 450 aangeschaft (begin 2012) om tussen het fixed wing vliegen door ns wat anders te hebben.

Ben ooit ns een draadje gestart met m'n eerste ervaringen:
    een-400-450-size-cp-heli-temmen-voor-een-beginner

Daar vlieg ik ondertussen rustig mee rond. Ik vloog wel al wat langer fixed wing, en die ervaring heeft me zeker geholpen om het heli vliegen alleen onder de knie te krijgen. Tot nu toe heb ik 1 crash gehad (zowat een jaar geleden bij de eerste keer nose in hoveren).

De stap van coax naar 450 CP is vrij groot (mijn zoontje van 6 vliegt met een Blade McX in de woonkamer rond, maar voor CP is het nog te vroeg).

Op basis van mijn ervaringen tot nu toe:
    - inlezen: informatie opzoeken, fora doorspitten, manuals grondig uitpluizen
    - laat je bij voorkeur helpen door mensen met kennis van zake
    - een (goede) sim is een must (je moet nu eenmaal bepaalde routines aanleren), maar je leert er niet mee vliegen
    - in de beginfaze moet een 450 absoluut getemd worden. Het zijn krachtige machines die heel fel reageren.
    - rustig aan opbouwen, stap voor stap

Wat de instellingen betreft: in de manual van de Blade 450 zijn 'Intermediate' en 'advanced' instellingen opgenomen. Er worden geen 'novice' instellingen opgegeven. Als ik geen ervaring met fixed wing vliegen had gehad dan zouden de 'Intermediate' instellingen (waarmee ik wel begonnen ben) met wellicht na 10 seconden m'n heli gekost hebben...

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. stijnw

stijnw

Lid geworden:
    12 apr 2014
    Misshien een domme vraag maar afstellen doe je toch op de zender?
    en die E-Flite Blade 450 is al gebalanceerd of is dat weer wat anders?
    Moet ik anders ff een linkje zetten naar die site?

Mijn budget is trouwens max 200 voor de heli en dan heb ik het niet over de zender lader en lipos

Laatst bewerkt: 24 apr 2014
  4. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    ... met afstellen is ook bedoelt,
    afstellen van jou vliegstijl (b.v. temmen van een heli, zie boven)
    en al die curven en D/R , Expo enzv. bij verschillen vliegmodis
    die aan de begin in de zender geprogrammeerd moeten worden.

Deze dingen gebeuren in de heli:
    de heli zelf zou wel gebalanceerd zijn, als die nieuw BnF of RTF is,
    maar controle is beter, b.v. gelevelte swash of servo-uitslagen incl. hek,
    bij een tweede hands heli is dat een moet,
    da ga je beter van af de begin starten,
    de vooreigenaar heeft misschien heel andere instellingen gehad als gebruikelijk,
    b.v. pitch bij midstik ...

suc6,
    Uwe

5. stijnw

stijnw

Lid geworden:
    12 apr 2014
    Ik snap de helft maar van je bericht (Sorry8O)
    Dat je hem moet afstellen op je eigen vliegspel snap ik wel.

Die termen ken ik nog niet allemaal :confused:

6. HansL

HansL

Lid geworden:
    28 jul 2011
    In dat geval zou ik een 450 CP - collective pitch - heli (zoals de Blade 450) nog even uit je gedachten zetten en beginnen met lezen...
    Een FP (fixed pitch) lijkt me de logische volgende stap na een coax.

7. youri

youri

Lid geworden:
    19 jan 2014
    Stijn, ik zie dat je in ven woont. Ik zit in milsbeek. Stuur me ff een pb en kom vd week eens kijken en proberen met een paar heli's en de sim. Heb alleen kleine heli's. Maar wel cp en fp met en zonder flybar.

8. stijnw

stijnw

Lid geworden:
    12 apr 2014
    Ja maar kan ik prima vliegen in huis met een FP heli ?

9. youri

youri

Lid geworden:
    19 jan 2014
    Alles groter dan een mcpx (cp) of msrx (fp) is al snel te groot voor een grote huiskamer. De cp vliegt nog groter dan de fp.

10. Bartvd

Bartvd

Lid geworden:
    11 sep 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  11. HansL

HansL

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Dat is dan weer een heel andere vraag dan in je eerste post ;)

Ja dat kan: Blade heeft bijv. de mSR of SR 120. Beide zijn fixed pitch heli's waarmee je indoor kan vliegen. mSR is een micro FP heli van ong. 30 gr, de SR 120 is een mini FP heli waarmee je binnen (en eventueel buiten - windstil!) kan vliegen van ong. 100 gr.

Ondertussen is er ook een 200 SR X (fixed pitch) met SAFE technology.

ff kijken op Helis: Blade - #1 By Design bij de 'Intermediate series'

12. youri

youri

Lid geworden:
    19 jan 2014
    Zoals ik al zei. Je bent welkom om eens wat te komen bekijken en vliegen. Msrx 120sr en mcpx heb ik hier staan. En nog wat andere heli's totaan het formaat van de 200srx.

13. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    dat zou de TS wel een heel stuk verder helpen,
    als je zo iets live ziet en voelt,

nog steeds hoor ik:
    'een 450er is te klein, neem een 500er, vliegt beter'
    en ik weet wat voor geweld mijn 500er met 6s is, phhh
    die gaat op de eersten 10 meter sneller vandaan dan mijn 700er 12s

suc6 jongens, goede actie vind ik
    Groet
    Uwe

14. youri

youri

Lid geworden:
    19 jan 2014
    Thnx Uwe. Dat dacht ik ook.

Ik heb van de week gevlogen met de jongens van de heli meeting nijmegen. Al het geweld mogen aanschouwen van de 500+ heli's van de mannen en vol bewondering hun vliegkunsten mogen bewonderen. Ik stond daar met mijn mcpxjes en voelde me best klein terwijl ik wat flipjes en rolls aan het doen was. Ik merk nu pas dat ik behoefte krijg aan een maatje meer. Dan nog denk ik serieus na over een 450 size, puur vanwege de kosten en de portomonnee waar ik nu over beschik. Ik zag een andere beginner met een 500 met trainingskruis zijn tweede hovervluchtje maken. Ik heb respect voor hem, ik had het zelf niet aangedurft een half jaar geleden.

15. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    ..het leren heeft (meest) veel tijd nodig

groetjes, Uwe

16. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    @youri:
    Ja, dat sluipt erin..
    Ik vond toendertijd, toen mijn grootste heli een 450 was, dat iedereen alleen maar kon overdrijven over de grotere jongens..
    Tot ik toch groter wilde, en de 600 nam. En wat was dat dan weer anders.. Lekkerder, rustiger, agressiever als je dat wilde..

Mijn 450 vliegt echt goed, maar het blijft een 450.. En sinds de 600 vlieg ik er vele malen minder mee, de 600 gaat eigenlijk altijd de lucht in..
    Als jij vanaf de micro's een 450 gaat vliegen, ga je het wel merken ;-)
    Micro's kunnen best leuk vliegen, maar er gaat weinig boven het grotere spul

@stijn
    450 wordt hem niet. Zeker als je er nog een paar accu's, een zender en een goede lader bij bedenkt.
    Het hele setje gaat al heel erg gemakkelijk richting de 800...

Een mini/micro is dan beter.
    Mcpx of mcpx bl, zijn 2 heel verschillende heli's. Jou raad ik de mcpx aan, die is een haar kleiner en is niet zo verrekte schichtig. Wat dus positief is voor een beginner ;-)

Qua fp's, ik vraag me bij die kleintjes altijd af in hoeverre ze zelf centrerend zijn...
    45 graden flybar is zelfcentrerend, is maar een fractie verschil met coax. Moet jij dus niet hebben.
    Maar of de rest zelfcentrerend is? Daar weet een ander vast meer van :D

Jij zou eigenlijk een mini of micro fp moeten pakken, een NIET zelf centrerende.

17. youri

youri

Lid geworden:
    19 jan 2014
    Hij mag mijn msrx eens vliegen. Die is niet zelfcentrerend en daar gaat hij denk ik zijn handen vol aan hebben.

18. stijnw

stijnw

Lid geworden:
    12 apr 2014
    @youri ik stuur je straks een pb

19. youri

youri

Lid geworden:
    19 jan 2014
    Helemaal goed. Ik zie het wel verschijnen.

20. servor1986

servor1986

Lid geworden:
    5 dec 2012
    Ik zou een micro CP kopen en lekker oefenen.. een Blade nano ofzo vlieg ik binnen en buiten mee.. gaat er wel uit omdat ik van blade af wil heb er een trex 250 voor gekocht. Een micro pak je iedere crash op en 9 van de 10 keer vlieg je weer en die ene keer kost het een paar tientjes als je het haalt. Zo hou je het een beetje leuk voor jezelf want fp raak je ook zo op uitgekeken en met zo'n micro doe je misschien een vlieg kwaad maar de eerste hulp zal niemand ervan gaan zien. Gewoon met windstil op gras beginnen en zo door. Succes

Deel Deze Pagina