Gereedschap blijft gevaarlijk, draaiende boor in mijn buik!

Steffe heeft zijn VCA diploma gehaald :mrgreen:

(Ter info: VCA diploma moet je halen als je met welke vormen van techniek dan ook in aanraking komt met gereedschap, VCA staat voor VGM, Checklist Aanemers.
Je leert de Basis veiligheid VCA.

Groet Robo

het maakt niet uit welke papieren je ook hebt want een papier zegt niets over de mens alleen over zijn kennis.
ik heb bijvoorbeeld het (A)lgemeen (B)eveiligings (M)edewerker diploma verdient.
waar de regels dus heel streng zijn over veiligheid. met name preventie.
plus dat daar ook nog eens een groote deel van het (b)edrijfs (h)ulp (V)erlener gedonder in behandeld word.
maar ook mij blijven dingen gebeuren met gereedschap op een onachtzaam moment.
het is niets meer dan menselijk.
het voordeel voor mij is alleen als het goed mis is blijf ik rustig.

Ernst Grundmann zei:
Bertus zei:
Een beetje flinke prop draaid 2 keer zo snel als een cirkelzaag 8O
Twee keer zo snel? denk maar aan iets van 8 tot 10 keer zo snel. Die props zijn inderdaad echt heel erg gevaarlijk. Gek genoeg, of beter gelukkig, gebeuren er maar heel weinig ongelukken. Dat komt omdat de meeste van ons toch wel goed weten waar we mee bezig zijn. Deze foto's zullen hopelijk helpen om alert te blijven. En uit de stukjes tekst blijkt ook dat niet alleen de verbrandingsmotoren gevaar opleveren. Ook de elektromotoren kunnen heel gemeen "bijten". Ook die kleine dingen van de Blokker en dergelijke. Het zijn maar mini motortjes met kleine propjes maar een vinger kan er toch gemeen door verwondt worden. Ook met dat "speelgoed" moet je uitkijken!
Mensen het is een prachtige hobby maar hou er wel je hoofd bij! Het is echt niet zo maar simpel speelgoed, ook die kleine dingen niet!!!!!!!!!!!!

Een verbrandingsmotor is in dit soort gevallen zelfs 'veiliger' dan een electromotor. Oke, een verbrandingsmotor deelt behoorlijke klappen uit maar slaat tenminste af als de prop niet meer kan draaien. Een electromotor heeft bij elk toerental het zelfde koppel, slaat dus niet af en zal dus blijven 'hakken' tot die word afgezet of tot de accu leeg is.

Maar niet te lang bij stilstaan, alles heeft z'n risico's. Vooral de leuke dingen. We zijn wel bezig met een hobby waarbij hele ernstige ongelukken kunnen gebeuren en da's wel iets om rekening mee te houden maar geen reden om je plezier te laten verknallen.

Doe het veilig, gebruik een condoom.... :turn-l:

Sterker nog, een elektromotor is op zijn sterkst bij nul toeren, dus bij het inschakelen en bij blokkeren van de motor. Dit maakt het moeilijk om de motor de stoppen. Een verbrandingsmotor heeft nauwelijks koppel in het lage toeren bereik en is daar makkelijker af te remmen.

prop-er zei:
Als je een sterke maag hebt kunnen de volgende links je laten zien waartoe props en rotors in staat zijn....

:schrik: Goor!!

Zelf heb ik ooit 5 hechtingen in mijn pink opgelopen van een 6.5cc-tje...

Mijn eerste en laatste ervaring met brandstofmotoren!

Zelf heb ik ooit 5 hechtingen in mijn pink opgelopen van een 6.5cc-tje...

Mijn eerste en laatste ervaring met brandstofmotoren!

Dat kan je met electro net zo goed gebeuren,dat is zelfs nog meer risico omdat electro ineens spontaan kan gaan draaien.
En de electromotoren van tegenwoordig draaien ook met een gigantisch toerental.

Hoi hoi,

Wel eens een vertegenwoordiger met een Stropdas DE GEWELDIGE haakse slijper zien demonstreren 8O ?

Nadien vondt ie hem niet meer zo geweldig :mrgreen: (Het bleef gelukkig bij een bloedneus).

Groetjes A.

Das dan een gevaarlijke jojo. :D

Et geintje met een electrische hand mixer, en dan tegen een dame zeggen "De slagroom garde draaiend tegen je keel zetten en dan zingen, dat klinkt grappig", waarna et ding haar hele T-shirt opvreet, kende ik wel. :twisted: Maar een slijptol aan je stropdas, nee das toch andere koek. :D

Elektro ook ja berrie....

Ik had vorig jaar een hoverkrafje gebouwd. Hij was zover af dat alleen de omhoogblaasmotor er
nog op moest, maar ik wou eerst proberen of hij wel zwoof.

Dus ik pak de 550 motor even in m'n hand ( had ik toch al vaker gedaan dus.. ) ik doe het stekkertje op de accu, door het koppel begon hij in mijn hand te draaien en hij viel. Dus ik uit een reflex proberen hem op te vangen voor hij bij de grond was...

Allemaal bloedspetters en druppels en hij had allebei mijn handen gehad en die moest de dokter hechten. en toen kon ik met 2 handen niks doen.

hallo

das verrekkes moeilijk om te plassen dan
benieuwd hoe dat is opgelost geworden

kollega was aan het lassen met een gas ding

baget in de ene hand vlammetje in de andere
hij duwde de staaf elke keer tegen zijn heup een beetje verder als ze was opgebruikt
en maar praten en zeveren en opeens jaaaaaaaaaaaaaaa
de verkeerde kant tegen zijn heup gezet(gloeiend puntje)
bloed kwam er niet maar die baget zat wel 10 cm naar binnen
die was dus effe offline moeten gaan voor een paar maanden

groeten raf

Een gouden regel: als je elektromotoren test, nooit stekkers gebruiken. Altijd losse draden, hoe gek het ook klinkt. Maar losse draden (of 1 losse draad) ontkoppelen zichzelf als er iets mis gaat.
Als we alles veilig deden, zou dit topic natuurlijk niet bestaan.
Zelf heb ik eens in mijn bil geboord, toen ik gehurkt onder de plank zat waarin ik aan het boren was. En een stukje van mijn vinger gehaald, met de houtfreesmachine. Alletwee bijzonder pijnlijk, en bloederig. Gelukkig is het (voorlopig) bij die 2 accidentjes gebleven.

Met die losse draden had ik dus wel gedaan.

Niet speciaal voor de veiligheid maar omdat er nog geen stekkers aan zaten.
Dat werkte nooit geweldig want ze floepte elke keer los...

tot hij dus in mijn handen viel, toen was op de grond de prop eraf gevlogen en de motor draaide nog steeds, toen bleef hij opeens wel contact
maken.

Robert

Met al die wegspattende dremelschijfjes, circelzaagjes en spetterende secondenlijm leek het me een stuk veiliger om een veiligheidsbril op te zetten. Die draag ik nu practisch standaard tijdens het knutselen. Het lijkt me een MUST voor elke bouwer/vlieger!!

Mijn bril is altijd n must. 8O Dus ik maak me niet druk om veiligheids brillen. Alleen als ik ijzer moet slijpen want die deeltjes zijn gemeen voor glas.

Dit topic had ik nog niet gezien... Maar is me uit het hart gegrepen!
Je wil niet weten wat voor sukkels er op deze aarde lopen:

Lood smelten in de schuur, hartje winter, dus de deur dicht: en de volgende dag het maar gek vinden dat je barstende hoofdpijn hebt...

'Even' een stukje ABS snijden op de rand van de werktafel: mesje schiet uit, pats in het bovenbeen: leuke kleur, dat bot van het dijbeen! En die doorgesneden spieren zien er ook wel spannend uit...

Een stukje 3mm stalen staf afkorten met de Dremel en doorslijpschijf:
Iets te snel willen gaan, dus teveel druk op de Dremel: PIEUW... vlak langs m'n oor...
Kijk voor een portret van de sukkel die dit allemaal uithaalde naar:
<------

Enfin, die incidentjes zijn een aantal jaren geleden; de EHBO-trommel staat nu standaard in de hobbyschuur, evenals een koolzuursneeuwblusser...

M'n beroep? ahum... Veiligheidskundige, met diploma's BHV, brandbestrijding, VCA 1 en 2, Veiligheidsadviseur ADR, Kernstralingsdeskundige niveau 4....

(Soms wil ik thuis het werk wel eens vergeten, je kent het wel...
:? )

van%20gogh%202-2.jpg

59527131643077d38557c6.jpg

Tsja, ik zie dr wel wat in. :lol:

Back