Geopotes 14

Afgelopen week erg druk gehad met school, daarom even geen tijd gehad om de update te plaatsen. De opbouw was vorige week namelijk al klaar ;-).

Verder ben ik ook begonnen met het dek, dit dek bestaat uit 2 lagen. Het onderste deel wordt in de romp gelijmd.

Het bovendek heb ik in drie stukken gesneden, hiervan zal het middenstuk verwijderbaar blijven. Het voor en achterdek zal verlijmd worden in de romp.

De opening onder de opbouw wordt ook nog opengesneden, bij dit model kan je dus na inbouw nog bijna overal bij.

En als laatste heb ik het middendek opgebouwd en gespoten, ik ben alleen helemaal niet tevreden met de kleur. Het is veel te donker, dus even opzoek naar een andere kleur. En dan opnieuw spuiten.

De fotos:
img0048o.jpg


img0050p.jpg


img0042rwk.jpg

De dwarslatjes onder het luik zijn inmiddels verwijderd voor betere toegang.

img0051ewu.jpg


Bedankt voor de complimenten, eventuele opbouwde kritiek of tips zijn natuurlijk ook welkom.

Gr robin
 
ajuh

Goede reis, het zal wel geen vakantie zijn, maar geniet er van, dan vliegt de tijd!
(geeft mij de tijd voor de ral nummers)
Hawser
 
Wat leuk! Een topic over mijn bootje. En nog wel een foto ervan geplaatst ook, door Peter.
Ik zit op het moment aan boord, dus kan nu niet bij de foto's, maar zal tzt wat meer foto's plaatsen.
Wat betreft de verf:
Ik heb nog een jampotje originele Van Oord blauw staan.
(Sorry, baas. Ik beken. Gestolen, inderdaad)
@Robin:
Stuur mij een leeg Humbrol potje en dan kun je van mij wel een beetje verf krijgen.
Een zo'n potje is zat voor je hele model.
Wel voorzichtig, want je verdunt het ouderwetse thinner.
Mocht je nog verder vragen hebben, dan hoor ik het wel.
 
Inmiddels nu weer 2 maanden terug van het stagevaren.

Het modelbouwseizoen mag wat mij betreft weer geopend worden ;-). En om de scheepjes voor de werkschependag nog toonbaar te maken is er nog aardig wat werk aan de winkel.

Naast de Smitwijs Singapore wil ik deze op deze dag ook graag varend hebben.

@Rudmer,
Bedankt voor de Ral nummers

@Bootjebouwer,
Als eerste mijn complimenten voor jou model van de Geopotes 14, ziet er mooi uit.

Wat betreft de verf, bedankt voor het aanbod maar gaat dit wel goed op een plastic model? Thinner is toch niet zo vriendelijk voor kunststoffen?

Wat betreft de vragen gaan die vast nog wel komen bij het bouwen van de installatie aan dek, hier heb ik helaas nog wat weinig duidelijke fotos van.

Gr robin
 
Het is alweer een behoorlijke tijd dat ik aan dit bootje iets gedaan heb.

Toen ik deze week even geen zin had in het scratchbouwen van de barend-biesheuvel-1-100-a-4 ben ik maar even verder gegaan met deze kleine.

Heb toen lekker doorgewerkt aan het roer, het ''rek'' om de ankers en het ronde bordes op de boeg (kan hier een slang aangekoppeld worden naar de wal o.i.d?).

Vervolgens kon de romp door naar de volgende stap, een kleurtje. Na wat plamuren en schuren haar romp mooi in de kleur gezet.

Het resultaat is hieronder te zien (kleuren op de fotos komen niet zo goed uit, het was al donker toen ik ze maakte):

cimg2382c.jpg


cimg2377.jpg


cimg2378d.jpg


cimg2379q.jpg


cimg2380q.jpg


cimg2381.jpg


Tot een volgende update.

Gr robin
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Robin,

met dat bordes op de boeg kunnen ze of rainbowen via de boeg, of idd een slang aansluiten om het op die manier te verpompen.

Zie bijvoorbeeld een plaatje van de geopotes 15 op de site van van oord:
serve-file.php


VrGr,


Theo
 
Loek,

Heel vaak hebben deze schepen maar een boegschroef. Voor de 2de schroef word vaak gebruik gemaakt van de aan boord zijnde jet water. Jet water word gebruikt bij het lossen.

Na het laden en varen naar eind bestemming word de lading hard. Om het mengsel van het zand weer vloeibaar te maken gebruiken ze Jet water.

Gerrald
 
Niels,
De basis van dit model is inderdaad een bouwpakket, dit model wordt alleen niet meer gemaakt. Dus het wordt marktplaats en dergelijke.

Het pakket is de Geopotes 14 van Revell in de oude kleuren van Volker.

Gr robin
 
Loek,

Heel vaak hebben deze schepen maar een boegschroef. Voor de 2de schroef word vaak gebruik gemaakt van de aan boord zijnde jet water. Jet water word gebruikt bij het lossen.

Na het laden en varen naar eind bestemming word de lading hard. Om het mengsel van het zand weer vloeibaar te maken gebruiken ze Jet water.

Gerrald

Het klopt dat we jetwater gebruiken om de lading weer vloeibaarder te maken t.b.v. het lossen.
(En om de zeebodem "los te spuiten" tijdens het baggeren. Daarvoor hebben we jetnozzles in de zuigkop.)
Maar dat doen we echt niet met de 2e boegschroef, hoor.
Dat doen we met een daarvoor aan boord geplaatste jetpomp.

De tweede boegschroef wordt gewoon gebruikt om te boegschroeven.
Soms heb je bij een manoeuvre genoeg aan 1 boegschroef en soms heb je er twee nodig.
De reden dat er twee geplaatst zijn is dat twee kleine(re) boegschroeven minder ruimte innemen dan 1 hele grote met hetzelfde vermogen als de twee samen.

Hoe ik dat weet?
Ik vaar op de 15, en heb daarvoor een jaar op de 14 gevaren.
 
In een grijs verleden heb ik ooit eens beloofd foto's te plaatsen an mijn Geopotes 14.
Welnu, bij dezen dan.

Net klaar met rainbowen.


Romantische wereld, dat baggeren. Zo bij het ondergaande zonnetje....


De bemanning schilderen vergde wel heel veel geduld!
 
Hallo "bootjebouwer", groeten vanaf de Volvox Delta !

Hebben jullie een schipper aan boord die Mario heet toevallig, volgens mij was hij naar de 14 of 15 gegaan !
 
Back
Top