En ja, Hobbyking is voor veel winkeliers een doorn in het oog, enig verschil is dat ze (nog) geen betaalconstructie kennen voor reviews en links. Dus de links naar Hobbyking zijn eerder gemeend als hulp ipv eigen gewin.
Het is een doorn in hun oog omdat ze spullen goedkoper aanbieden? Dat noemt men doorgaans gewoon concurrentie.
Overigens heeft Hobbyking jaren lang een affiliate programma EN een buddycode systeem gehad. Sinds de nieuwe website is dit echter gestopt.
Grappig dat dit hier ook nooit iemand opgevallen is.
Feitelijk zou je kunnen stellen dat Youtube filmpjes hier ook onder kunnen vallen. Gebruikers kunnen immers geld verdienen met views van hun filmpjes. Het verschil zit 'm er echter wel in, dat dat pas interessant wordt bij heel veel views. De als voorbeeld aangehaalde BG links lijken me toch redelijk lucratief, ook bij een gering aantal werkelijke verkoophits.
De naked truth is dat dit soort affiliate programma's een werkelijkheid is, en binnen afzienbare tijd alleen maar extreem zal toenemen. Daarom lijk het me goed deze nieuwe ontwikkeling apart in de regels en voorwaarden op te nemen, dan ben je in ieder geval van de discussie af.
Met Youtube moet je echt veel hits hebben volgens mij indien je daar wat aan wil verdienen. Ook geen wonder dat er dus massaal affiliate links gebruikt worden.
Kijk maar eens naar de grote RC kanalen met veel subscribers, en zie wat een sloot aan links er in een discription onder een video worden gepost. Plak eens .info achter een goo.gl of bit.ly link en je kan een indruk krijgen hoeveel hits ze genereren.
Maar hoe je het ook wendt of keert, gebruikers zitten ondertussen wel op reviews en videos e.d. over onze geliefde rc spullen te wachten. Dat vind iedereen prachtig om te lezen en te zien. In het maken zit snel veel tijd, dus zo raar is het niet indien men daar iets voor terug krijgt. Ga je dus alles compleet verbieden, dan denk ik dat op termijn ook dit forum een stuk minder traffic gaat genereren. Met als resultaat ook minder reclame inkomsten...
Het gevaar zit natuurlijk wel in het feit dat men dingen lukraak aan gaan prijzen, en zaken mooier voorstellen als ze zijn. Maar dit soort figuren vallen op den duur toch door de mand, zeker op een forum want men kan daar publiek ter verantwoording worden geroepen. Het is dus eigenlijk zelfgenererend of hoe noem je zoiets.. Bij Youtube heb je het probleem dat kritiek gewoon door de eigenaar verwijderd kan worden.
Jammer dus dat er b.v. een aantal posts van mij verwijderd zijn, er stond toch waardevolle informatie in voor andere gebruikers. Dat ik daar een grijpstuiver voor terug kreeg (zoveel traffic genereer je hier nu ook weer niet) is echt geen ramp. De (ondoordachte) reactie van de moderators is voornamelijk omdat men hun eigen inkomsten in gevaar zien komen hierdoor.
Doel van het forum is technisch.. zonder invloed van allerlei commerciele of financiele zaken.
de problemen moeten worden opgelost.
en geen problemen gecreeerd, omdat merk x toevallig veel volgers heeft..
Dit forum valt nog al onder invloed van "commerciele of financiele zaken" want wij als gebruikers mogen niet eens een winkelbespreking houden. Alles om de adverteerders te vriend te houden.
Als vervolgens de gebruikers die hier daadwerkelijk de problemen op lossen (zonder ons immers geen forum) er een klein graantje van mee kunnen pikken, en dat terug kunnen stoppen in hun hobby... dan is dat weer meteen verboden.
Misschien moet MBF zich eens wat meer in de affiliate mogelijkheden gaan verdiepen, daar zelf een graantje van mee pikken en bijvoorbeeld wat gebruikers voor het forum zelf te laten reviewen ofzo, of iets als producten van de maand o.i.d. en dit soort dingen in de highlights zetten.
Zo maar wat gedachten, zoals ik al eerder aangaf staat het internet bol van affiliate, Tweakers.net doet het al jaren via hun Pricewatch, sites als Kieskeurig, BOL.com en weet ik veel wat nog meer allemaal.. het hangt allemaal van affiliate aan elkaar.
Laatst bewerkt: