Gaui NX 4

vliegtijd Gaui NX4

Hoi Ferry,

in het tankje gaan 220cc,
met alles vol gepropt en header tank zijn dat zo 250 cc
(is goed te rekenen zo)

bij breaking-in met 2,5 slag open naald haalde hij zo 6 min.

nu vliegt die op 1,5 open ronde 9 tot 9,5 minuten,

ik wil hem nog wat laten pruttelen
met 1,5 tot 1,7 slag open
en dan verder gaan met iets van 1,25
(Bobby praat van 0,75 tot 1,0, maar dat lijkt me te mager)

.. en dan zal hij (zo als ook de 600 nitro) ronde 10 minuten vliegen

groetjes van Heli-Uwe
 
aha , dus effectief is dat 0,2 liter per tankje (je vliegt toch niet helemaal leeg ?) en dus iets van 18 tankjes op een gallon ? op hoeveel % nitro vlieg je ?
komt er nog een filmpje met beter weer haha ??
mvg ferry
 
aha , dus effectief is dat 0,2 liter per tankje (je vliegt toch niet helemaal leeg ?) en dus iets van 18 tankjes op een gallon ? op hoeveel % nitro vlieg je ?
komt er nog een filmpje met beter weer haha ??
mvg ferry

Filmpje is geen probleem,
ik ga vandaag naar buiten,
maar er zijn windstoten met 5 - 6 bft,
en alle spullen waaien gewoon weg ...

en dan hoe veel nitro ?
ik vlieg de 600er en ook de Gaui met 10 %,
is ook een kwestie van prijsverschil tussen 10 20 en 30 % !!!

en die power scheelt niet erg veel,
met 30 % draait die iets vlotter,
maar dan laat ik hem met 10 % iets hoger touren, dan gaat het ook,

wil je hard 3 D vliegen, moet je met 30 % of elektro,
wil je gewoon licht 3 D en rondjes, 8en en zo is 10 % voldoente

Leegvliegen doe je nooit,
je krijgt het laatste stukje lucht en minder olie in de motor,
dat is niet goed,

als ik zie dat de header leeg loopt (dus hoofdtank leeg)
gat ik landen, meest al als nog een klein restje in de hooftank over is,
dat is dan bij 8,5 tot 9 minuten, genoeg voor een vlotte vlucht.

groetjes van Heli-Uwe
 
Veel wind,

echt bft 5 - 6 met een 500er heli is niet meer leuk,
wel leuk te zien, hoe de rook horizontaal naar de zij gaat
en de heli schuin in de lucht hangt,

maar voor invliegen, wat mijn plan was, te veel wind.

Het komt veel kracht op de achtervleugel van de Gaui en de motor is niet goed
op een gelijkmatige tourental te houden, dus ook het hek wiebelt hen en weer,
na 10 minuten vliegsessie afgebroken,
ja zelfs mijn startkist(je) rollt weg en moet weer alles verzamelen ... tzzzz

maar ik was buiten, zon en temperatuur in L'dam bijna o.k.

kon even nog dingen aanpassen, zo als benzineslang van de headertank naar buiten en ...

groetjes van Heli-Uwe
 
Vandaag weer gevlogen,
veel te veel wind,
motor woord nog niet warm,
naald staat nu teruggedraaid van 1,5 naar 1,25
heli rookt nog goed, maar verbrand nog niet alles goed,
hoop op goed weer en filmpje,

groetjes, Heli-Uwe
 
Hoi Uwe,
Ja vandaag koud en lastige windvlagen. Normaal geen probleem maar nu niet echt lekker met invliegen en afstellen.
Morgen wordt het inderdaad mooi vliegweer met maar 2 bf wind en een zonnetje. Denk dat ik morgen even echt lekker ga vliegen met de raptor 50 en de trex700 en ook de radical g30 moet een keer van zijn stof verlost worden. Zat er aan te denken om deze weg te doen omdat ik er eigenlijk maar met 2 vlieg nu, zonde dus.
Ik vlieg met de raptor ook met 10% nitro. Rare is wel dat ik 20 minuten op 1 tankje vlieg. Ding vliegt echt super zuinig. (thunder tiger redline)

Even morgen de winter afschudden Uwe want begin nu echt dip te krijgen van dat lange koude saaie grijze weer.:zon:
 
Bedankt jongens,

ik was wel een beetje depri vandaag,
als je zo vaak naar buiten gaat,
en nooit lukt het,
morgen dus met nieuwe moed.

Voor jou heli's ook veel plezier Rob,
en @Jonkje: jij ook een vijne (vlieg-) dag

met de brandstof is het soms ook hoe je vliegt,
zet ik mijn 600 nitro neer
en laat hem in stationair de laatsten druppels zuipen,
loopt die nog een half uur verder,

bij elektro trouwens ook, rustige indoor hover krijg je 8 of 9 minuten,
3D buiten 5 tot 6 minuten,


groetjes van Uwe
 
eerste film

Eerste film: zonder commentaar

groetjes van Heli-Uwe

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit. Lijkt me een leuke machine die zeker van z'n plek komt.

Hou ze wel zo mooi als ze nu is hé ;-)
 
maakt ook een stuk minder herrie dan ik had verwacht, of komt het door je video?
hoe zit het met trillingen? valt het wel mee?
 
Nice Uwe............

Het is een fijn klein en mooi machientje waar je denk ik heeeeeeel veel mee gaat vliegen.
Hou hem heel!!:alien:

Greetz

Jeroen
 
Eerst maar bedankt voor alle "nice",

@Punie:
ik ben nog aan het invliegen, en ga ook voorzichtig om met de motor,
hij staat nu nog erg rijk, maar bij de volgenden keren ga ik richting
de instelling, die hij moet hebben,
ik denk dat hij nu zo 3/4 van zijn vermogen heeft.

@crash1000:
de herrie is inderdaad veel minder dan met een 600er 10cc nitro,
in stationair hoor je hem bijna niet, ha ha
en bij het vliegen is het niet zo 'n irritant monotone geluid
als bij een 23 cc benzine of zo.

In het laatste stukje van de film,
vlak voor het landen
loopt die een klein stukje in idle 2 met 2400 RPM,

zo zal die later ook lopen,
allen dan met 2200 RPM,

die naald staat nu nog tussen 1,5 en 1,25 en de motor woord amper warm,
later met zo iets van 1,1 slag open zou hij bij ca. 80 graden temperatuur
en 2300 RPM super vliegen,

later dan ook nog kijken of die 12 graden pitch genoeg zijn,
misschien nog een halfje meer zetten,
of wat Bobbi ook aangaf:
Edge bladen en iets groter,
die hek-bladen zijn al vervangen.

@jjdehaan:

hoi Jeroen,
eigenlijk was dit jou idee met een Gaui NX4, ja ja

ik ben echt blij met de heli,
verder boven schreef ik over de Gaui:

"een heel grote 450er nitro met de gedraag van een kleine 700er"

en vliegt ook bij veel wind, maar bij 0 wind hangt die als 'n blank in de lucht.

Ik hoop voor mij en voor jullie op nog veel leuke vliegdagen,
en tot gauw, groetjes van Heli-Uwe
 
@jjdehaan:

hoi Jeroen,
eigenlijk was dit jou idee met een Gaui NX4, ja ja

ik ben echt blij met de heli,
verder boven schreef ik over de Gaui:

"een heel grote 450er nitro met de gedraag van een kleine 700er"

en vliegt ook bij veel wind, maar bij 0 wind hangt die als 'n blank in de lucht.

Ik hoop voor mij en voor jullie op nog veel leuke vliegdagen,
en tot gauw, groetjes van Heli-Uwe

Ik ben blij dat je er zo tevreden mee bent.......
Ik moet helaas nog even wachten met de aanschaf (je weet wel waarom) en is niemands idee hoor!
De Futaba Sbus ontvanger en PushGlo en Recieverpack heb ik al liggen
en zit er nu aan te denken om HV servo's aan te gaan schaffen
(voor de swash 3x gs 303 en voor de Tail en gas een BLS257)
Als ik deze bird wil gaan vliegen dan wil ik hem HV setup maken
Idd ook met Edge blade's en grotere 77mm tail blade's en een V bar Silverline ipv de miniVbar
Ik denk dat -12/+12 pitch ruim voldoende is voor deze kleine jongen
Het duurt nog wel even voordat deze hier in mijn hok word gebouwd maar komen zal ie zeker

Hou m heel Uwe en veel plezier er mee

(Vbar instellen was niet moeilijk he)

Greetz
Jeroen
 
Mooi set-up, Jeroen

binnen het canopy heb je heel heel weinig ruimte,
dus +2 voor de HV servos, spar je weer wat,
en kijk hoe groot de S-bus is, ook hier heb je heel snel
ruimtegebrek,
(kijk ook voor de v-bar, of niet een mini-v-bar voor een kleine heli beter zou zijn)

Edge bladen iets groter dan die origineel zijn denk ik een moet,
nu nog niet, tenminste eerst de motor goed invliegen,
met die origineel heeft die minder last.

Hekbladen moet je wat veranderen, als je 77mm wild,
die raken te gouw de grond,
ik had het al met de 70 mm,
je moet echt recht opstijgen, anders heb je bij wind snel de grond.

edit: kijk maar hoe ik het landingsgestel gemonteerd heb,
sommige hebben het ook anders om, en misschien die achterkant
met wat onder bouwen .. verhogen

nog eens jou set-up, top, maar hij woord duur voor een 500er,
maar als je zo iets als 0-elektro bekijkt, funny funny

groetjes , Heli-Uwe
 
Laatst bewerkt:
Kijk Jeroen, zo heb ik mijn skids gemonteerd:

full


groetjes, Uwe
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De reden dat ik voor HV zou gaan is idd weinig ruimte in de canopy
De Futaba R6303SB is een hele kleine ontvanger(super klein met 4 poortjes maar)
de Silverline Vbar moet met gemak passen
de sensor op de achterplaat bij de boom en de controller onder de canopy waar jij nu de miniVbar heb zitten
De Silverline Vbar is nog minder gevoelig voor trillingen als de Mini Vbar
De ontvanger accu is een 2S 2500Mah GensAce Mini Lipo dus die kan aan de voorkant tegen het frame
De Govenor gebruik ik via de Silverline Vbar dus spaart ook zo een Externe Govenor uit.
De Pushglo aan de zijkant en is een mini module
Tis eigelijk de zelfde setup Als Mr Watts
hekbladen zouden 77mm moeten aan kunnen en idd je moet wel recht opstijgen maar dat is te doen,en vliegt daarmee nog wat makkelijker en strakker.
We zullen het zien maar theoretisch moet het allemaal gaan :rolleyes: al duurt het nog wel even.................:mad::mad:
 
Perfect Jeroen,
en als je bouwt, ga af en toe dat canopy passen,
je overschat je heel snel hoe die zit ..
groetjes van Uwe
 
Op de Gaui NX4 zitten 425 mm hoofdrotor-bladen,
hij mag tot 460 mm,
war krijg ik EDGE bladen voor fbl vandaan, liefst 460 mm ???

groetjes van Heli-Uwe
 
Back
Top