Galjas Marieje in 1 op 20

Een tijdje geen bericht geplaatst.
Ik had gehoopt dat de witte waas zou wegtrekken door het verder harden van de lak.
Dit is helaas niet gebeurd.
Ik heb mijn vraag wat te doen met de witte waas dus maar eens op een klusforum gezet. Misschien dat er daar een deskundig antwoord vandaan komt.
Daar werd geopperd dat de waas wel eens zou kunnen komen doordat de lak wat dik opgezet was.
Ik heb de 4e laag inderdaad dik opgezet. Dat zou dus de reden geweest kunnen zijn.
Maar: nu een oplossing.
Ik heb al mijn moed bij elkaar geraapt en de romp nog maar eens geschuurd.
(Fijn schuurpapier, de variant die bedoeld is voor schilderwerk)
Door het schuren kun je niet meer zien of witte waas weg is. Daarom maaar de gok genomen en de romp in de matte lak gezet. Dit keer een dunne laag.
Dit is gisteravond gebeurd.
Vanochtend nog even voorzichtig gekeken. De kamer waar de romp op lag was niet erg licht (heb het licht ook niet aangedaan, wilde de rest niet wakker maken)
Hoe de romp er nu dus bij ligt kan ik niet met zekerheid zeggen. Het lijkt beter dan het was, maar vanmiddag weet ik het zeker.

Wordt vervolgd,

(Fingers crossed)

Wim
 
Wat komen gaat hangt af van het weer en van de lak.
Wanneer ik beiden vertrouw wil ik toch proberen haar dit weekend in het water te hebben.

Kan zijn dat er een tijdrovende klus tussen komt: ons huis moet eigenlijk geschilderd. Vanaf vandaag kan ik de ladder van de glazenwasser lenen. Het zou dan wel een kozijnen schilderen kunnen worden ipv bootje schilderen.
Nou ja, het moet toch gebeuren.

Wordt vervolgd.

Wim
 
Beste Wimg.
Je bouwt een leuk schip, zet er dan niet zo'n afschuwelijke plasticschroef onder maar geef even een paar eurocenten uit en koop een messingschroef zal je model ten goede komen.
Gr. Imre
 
Je hebt gelijk Imre.
Op dit moment heeft ze een schroefje uit mijn verzameling. Is wat voor de maat. Een "echte" schroef komt nog wel. Eerst eens een varende boot krijgen.

Over dat varen:
ze heeft vandaag in het badje gelegen:

legeromp-640.jpg


Daarna natuurlijk kijken hoeveel lading ze kan hebben:

plus3punt5kilo-640.jpg


Totaal 7 flesjes (van een halve liter) om het schip iets te diep te leggen.
Maximale lading dus ruim 3 kilo.

Inmiddels is het schilderen van het huis dus begonnen. Heb nu 2 van de kozijnen gehad. Er zullen er nog meer moeten. Plan is het schilderwerk klaar te hebben voor we op vakantie gaan, maar het weer moet daar natuurlijk ook bij meewerken.

Ik weet in ieder geval tot hoe ver ik kan gaan met de lading:
Kiel + besturing (alles) + accus + alles wat nog gebouwd moet worden mag maximaal 3 en een halve kilo wegen.

Wim
 
Dag Wim,


ben momenteel volop een oplossing aan het zoeken voor de 3 zeilen boven de boegspriet (buitenkluiver , kluiver, binnenkluiver).


ik lees dat je ook bezig was met een oplossing te zoeken voor dit probleem. (vooral de **kluiver over de staggen te krijgen).

Heb je hiervoor al een oplossing gevonden.


mvg Luc

Santisima Trinidad
 
bol , Wimg heeft mij dit vandaag ook al doorgestuurd bij de Santisima Trinidad.

Was op zoek naar deze info maar kreeg maar geen pdf te pakken.

Wim heeft 2 kluivers, ik er 3 . Ik zie niet direct een pasklare oplossing om de genua te gebruiken.

ps bij mij staan er ook nog een 4 staggen in de weg.

Bij wim weet ik het niet direct vanbuiten.

Maar toch bedankt om mee te denken



Sorry Wim dat ik al een beetje in uw plaats antwoord.
 
je zal per zeil een set lijnen 6 en 7 (zie pdf) moeten maken

een vergelijk baar systeem zit op onderstaand schip

IMG_3439_k.jpg
 
Back
Top