Geen dank hoor Stef! Kan me voorstellen dat je als beginner veel vragen hebt. Heb al min of meer aangegeven dat ik geen voorstander ben van lak op een balsa romp. Puur omdat het weinig sterkte toevoegt. Mijn tankertje heeft min of meer een massieve romp. De wanden zijn 2 cm dik en kop en staart zijn opgebouwd in lagen. Komt dus wel eens een deukje in, maar er worden geen dunne wanden ingedrukt. Met de kennis die ik door de jaren heen heb opgebouwd zou ik een schip zoals jij hebt in model schuren en daarna een behandeling geven met 3 lagen epoxy en 80 gr. keperdoek. Mocht dat niet sterk genoeg zijn is er altijd nog een 4e laag overheen te zetten. Waarom het dunne keperdoek? Puur omdat het spul zich gemakkelijk laat vormen den bij overlap relatief weinig randen geeft. Pas als je klaar bent met epoxy en doek, met plamuur aan de slag. Als je eerder (op het kale hout) met plamuur begint moet je meer plamuren en schuren. Plamuren gaat nog wel, maar schuren heb ik een hekel aan. Lees mijn verslag door en oordeel over het resultaat. Uiteraard heb ik de plug, eer er tape op ging geplamuurd, geschuurd en gelakt. Maar zoveel te gladder de plug, zoveel te beter sluit de epoxy + weefsel aan. Natuurlijk kan ik gemakkelijk praten want het resultaat was goed. Wat ik niet kan beoordelen is wat een ander denkt, kan en doet. Mijn advies is gebaseerd op mijn eigen ervaring en de middelen die ik ter beschikking heb om de klus te klaren.
Lees beide verslagen eens door en haal er voor jezelf het beste uit. Is iets niet duidelijk vraag dan gerust. Er zijn genoeg mensen op het Forum met kennis en de wil om anderen te helpen met deze mooie hobby. Uiteraard zullen de adviezen uiteen lopen want we kijken niet allemaal door dezelfde bril. Het is aan jou om te bepalen hoe je het gaat doen. Belangrijk is dat je een pad uitstippelt dat voor jezelf overzichtelijk blijft. Maak een lijstje van dingen die je nodig hebt en ook een lijstje met de volgorde van werken. En leer dat laatste lijstje uit je hoofd! Meer kan ik er zo gauw niet over schrijven. En eer ik het vergeet: Denk aan de PBM's (Persoonlijke Beschermings Middelen). Zelf vind ik epoxy een veel prettiger product om mee te werken dan polyester, maar het is geen onschuldig spul. Mensen die een epoxy-allergie hebben opgelopen kunnen er alleen nog maar naar kijken. Succes ermee! Gr. Klaas.