Futaba S-bus

heeft er iemand ervaring met een futaba 8 kanaals ontvanger (R3008SB ) om de S-bus in te stellen.
hij heeft 8 kanalen maar je kan hem met s-bus helemaal uitbreiden, ik kom namelijk 1 kanaal te kort
mijn zender is een Futaba T10J
Ik snap er de ballen niet van.

Het antwoord staat op pagina 32-35 van het Futaba T10J manual.
Het belangrijkste is dat je de ontvanger in mode B of D zet, daarna de servo's aansluiten.

2. Configuring Channel Modes (Optional):
  • The R3008SB receiver can operate in different channel modes (A, B, C, D, E), which affect how channels are assigned.
  • Enter Setup Mode: Power on the receiver and press and hold the Mode switch for 5 seconds until the LED blinks red and green simultaneously.
  • Select Mode: Press the Mode switch to cycle through the available modes (A, B, C, D, E).
  • Confirm Mode: Press and hold the Mode switch for 2 seconds to select the desired mode. The LED will blink red and green simultaneously.
  • Restart: Turn the receiver off and on to apply the new channel mode setting.
3. Connecting S.Bus Devices:
  • S.Bus Connection:
    Connect your S.Bus compatible devices (servos, gyros, etc.) to the receiver's S.Bus port.
  • S.Bus2 Connection:
    If your devices are S.Bus2 compatible, connect them to the receiver's S.Bus2 port.
  • Important:
    Do not connect standard S.Bus servos to the S.Bus2 port, according to Futaba.

1751822835073.png

1751822884502.png

Bovenstaande klopt met toevoeging.
Default staat de ontvanger in B mode, dat betekent dat ch8 ook als s-bus werkt, dit s-bus kanaal is alleen te gebruiken voor s-bus servo's.
Met een hub kun je dus meerdere s-bus servo's toevoegen.
Je kunt ook ontvangers koppelen, dan moet de tweede ontvanger in mode D werken, en heb je extra kanalen voor je standaard servo's.

De keuze is dus:
ch8 als s-bus met s-bus servo's of
extra ontvanger met standaard servo's.

Hier staat het toevallig..

Zeker bij bv een zender moet je zo gigantisch tussen de regels lezen dat je er amper uit komt...
met wat ervaring kom je er vaak wel uit, maar niet perse met handleiding

Zowieso vind ik de kwaliteit van handleidingen tegenwoordig redelijk bedroevend..
heb er zelfs gezien die gewoon een link geven naar internet, en dat in 14 talen met een hoop garantiegeneuzel.

In zoverre snap ik het dan wel eens dat je eerst even rondvraagt, krijg je soms een 10 seconde antwoord waar je 3 dagen voor aan het zoeken zou zijn

• Like
Reactions: jve
Back