Fury Extreme naar BW Stratus conversie

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door laurens, 13 sep 2008.

1. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Het kost inderdaad best wat, ik heb er een T700 van kunnen kopen. Die zou dan wel kaal zijn, dus heb je weer een investering in electronica en de motor. Dat is dan al duur. Ik weet vrij zeker dat als ik daarvoor gegaan zou zijn dat ik dan de Fury alsnog had omgebouwd. In dat opzicht is het ombouwen veel goedkoper.

De fury vloog erg goed, met als minpunt dat het zwaartepunt verschuift tijdens het vliegen. Met de BW Stratus heb je dat een stuk minder omdat de tank nu onder de hoofdas ligt. Verder is de heli een stuk lichter, waardoor je wat efficienter met je motorvermogen kan vliegen.

2. henry luchtmeijer

henry luchtmeijer

Lid geworden:
    4 jul 2007
    Hey Laurens ik ben net terug van het veld ziet er goed uit man erg leuk om te volgen hier even een plaatje van de kap kun je hier wat mee de linker en rechter kant zijn gelijk

3. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Jup die wil ik wel hebben! PB me maar met wat je ervoor wil hebben. Helaas past de Fury kap niet meer zonder aanpassingen omdat deze niet symmetrisch is.

4. Heligio

Heligio

Lid geworden:
    5 dec 2004
    Aanpassingen zijn er niet nodig hoor om een fury kap op een stratus te monteren,
    je moet gewoon da canopy posts op de bevestigingsbouten voor de staartbuis monteren net zoals op de Fury en dan past die nog perfect. ;-)

Groeten.

5. Mopilot

Mopilot

Lid geworden:
    31 jul 2006
    Mmm voor dat geld had ik toch echt een T700 gekocht! En je Fury verkocht.
    Maar goed dat is mijn mening :)

Oh en met die High ration mix armpjes sla je de Xcell spijker recht op zijn kop wat betreft het maximaliseren van het aantal onderdelen. 3 extra schroefjes en een aluminium lagerbus meer ten op zichte van Synergy/Align (ik kreeg het net uit mijn toetsenbord ;-) ) En wat betreft het gewicht doet het amper iets, maar het ziet wel leuk uit natuurlijk :)

Greet,

Michiel.

6. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Ik lees teveel problemen over de Trex 700 om met vertrouwen zo een kitje te kopen. Verder vind ik de kwaliteit van mn 500 oke, maar zeker ver van de Stratus. Als ik met mn 500 schroeven draai dan heb ik redelijk grote kans dat ze doldraaien, met mn Stratus zie je niet eens dat die gebruikt is als je ze aandraait.

Verder zijn veel onderdelen dingen die je 1 keer in elkaar zet, en dan niet slijten. Dat vind ik totaal geen probleem.

Naar mijn gevoel zitten er een stuk minder onderdelen in de BW Stratus dan in de Raptor 90.

7. henry luchtmeijer

henry luchtmeijer

Lid geworden:
    4 jul 2007
    Ik heb ook een 700 en het is een BEEST maar ik ben het zeker met Laurens eens, ik heb een Fury dik 4 jaar oud wijnig slijtage en nog nooit 1 schroefje dolgedraaid en doet niks onder voor mijn 700. Ik vind wel dat je qua kosten met een t700 een mooie heli krijgt,ik ben 1 x naar beneden gekomen met de 700 toen was er een servo arm los getrild van 50 meter naar beneden kosten zonder de bladen 120 euro das dan nog te doen en dat gaat met een fury of andere x-cell niet lukken maar goed, pech zit soms in een klein hoekje (of zoiets).... maar ik vind x-cell serie top vliegen.

Henry

8. ferro

ferro

Lid geworden:
    4 nov 2005
    vette heli laurens .
    ik zat net naar de foto's te kijken , maar is het een linksdraaiende heli ? en maak je geen zorgen over de kosten , je hebt zometeen als ie klaar is toch gewoon een nieuwe vette heli van zeer degelijke makelij ? kun je weer erg lang plezier van hebben dacht ik zo .
    ben wel benieuwd naar een foto van de overbrenging . op de foto hierboven mist nog wat toch ?
    mvg ferry

9. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Ik mis 1 vulringetje tussen de koppeling en het lager. Dan kan de hele koppeling er ook in.

Dat komt nog binnen. Het is wel een rechtsdraaier. Verder ben ik licht begonnen met het installeren van electronica maar dat is niet zo spannend.

10. ferro

ferro

Lid geworden:
    4 nov 2005
    laurens , gewoon een rechtsdraaiende heli zeg je . is dan de foto van de staart in spiegelbeeld ? of mis ik nu iets hier ?

11. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Dit is MA's manier om de staart te monteren, ik voel hier geen verschil in tov een staart aan de rechterkant. Wel goed gezien!

12. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    En weer tijd voor een update, de laatste tijd heb ik niet veel foto's geplaatst. Naar verhouding is er ook weinig vooruitgang geboekt qua bouwen, want de kop en staart waren eigelijk al af voordat ze op de heli geplaatst werden.

Om te beginnen met de canopy van de Fury, na aanpassen bleek mijn eerste vermoeden te kloppen, dat deze niet op de BW Stratus past. Helaas kwam ik daar definitief achter nadat ik er redelijk wat in gesneden had, dus die canopy is exit...

De rest van de heli is in elkaar gezet, nu is het tijd om naar de motor en electronica te kijken. Eerst ben ik bezig met de motor ombouwen naar een OS HZ. Dit om de trillingen die de SZ heeft te verminderen. Hiervoor moet een keyway (spiebaan) gemaakt worden omdat ik een andere koelfan heb, die op een krimpprincipe werkt ipv schroeven of met collets. Helaas zit die keyway niet standaard op een OS HZ krukas.

Foto's van de krukas:

En hoe het er nu ongeveer bijstaat:

13. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Vandaag ben ik op bezoek geweest bij Rob Metkemeijer, die mij geholpen heeft met het frezen van de krukas. Hij liet mij ook zijn nieuwe 13cc lijnbesturingsmotor zien. Daar was ik zo van onder de indruk dat ik helaas niet heb gedacht aan foto's maken van de motor.

Zowel van mijn krukasje, die nu klaar is voor de Marylandfan:
    Inspannen:

En het frezen zelf, helaas is de foto niet helemaal mooi gelukt:

En het resultaat mag er zijn!

Laatst bewerkt: 23 dec 2008
  14. wrobijns

wrobijns

Lid geworden:
    13 apr 2004
    Jij houdt wel van het ombouw werk.
    Ik ben meer van het "koop het nieuw" type.
    Dat ombouwen vind ik in mijn geval maar risicovol.

Ik ben wel benieuwd naar je HZ ombouw resultaten.
    Ik hoop dat het straks allemaal waard is voor je.

15. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Als het klaar is, is het eigelijk de nieuwste versie van MA's 90er heli. Het kost alleen wat minder. Ik ben er een beetje afgestapt van "steeds nieuw kopen", omdat ik dan het gevoel krijg dat ik bezig blijf. Mn huidige spullen verbeteren voelt voor mij veel beter aan.

Nog wat extra foto's van wat ik gister heb gedaan. Op veel heli's zitten frame stiffners, of frame doublers. Deze zijn om het frame ter plekke te verstevigen. Alles wat ik tegenkom zit alleen met schroeven vast. Dit doet wel waarvoor het ontworpen is, maar het lijkt me dat de functie van een frame doubler beter word als het oppervlak waarover de krachten verdeeld zijn groter is. Daarom heb ik de frame doublers op het frame gelamineerd:

En ik kwam tot de ontdekking dat er een supermacro modus zit op mn fototoestel, dus daarmee ook even gespeeld met dit resultaat:

En dan nu tijd om de motor weer in elkaar te zetten!

16. ferro

ferro

Lid geworden:
    4 nov 2005
    begint mooi vorm te krijgen laurens.
    dus als ik t goed begrijp , heb je een sz omgebouwd , en dus cylinderbus en zuiger en drijfstang en een krukas van een hz gekocht ?
    is dat goedkoper dan een nieuwe motor ?
    mvg ferry

17. nwolsink

nwolsink Guest

Met die motor ben ik het geheel met je eens, een SZ wordt nl nooit een HZ en losse OS parts zijn zo duur dat dit ook niet loont. Daarnaast neem je met het gepiel ook een risico met je motor.

Mijn keuze was dus ook geweest SZ verkopen HZ kopen ;)

18. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    En een piston pin, die is net wat korter dan de SZ piston pin.

Alle dingen die anders zijn aan een HZ gaan dus in de SZ. De behuizing is maar een vorm wat de boel op zn plek houd, verder is eigelijk de binnenkant compleet anders. Volgens mij was dit 100 euro goedkoper dan een verse HZ kopen.

Dat was mijn eerste keuze ook, maar ik kon niemand vinden die een motor met volkeramisch achterlager voor een normale prijs wou overnemen. Lager is nog steeds perfect, en die kan dus zo in een HZ gebruikt worden.

19. ferro

ferro

Lid geworden:
    4 nov 2005
    aha , duidelijk. bij een nieuwe had je dan dus ook een nieuw ceramisch lager moeten kopen en komt het verschil op 200 .
    het lijkt me dan onwaarschijnlijk dat je een zgn verhoogt risico zou lopen mbt de bedrijfszekerheid .
    wordt jou type heli nog gemaakt ? dan zullen ze in de toekomst die spiebaan probleem moeten omzeilen .
    wanneer verwacht je de heli up and running te hebben ?mvg ferry

20. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Ik hoop het half januari in te kunnen vliegen. Dat probleem met de spiebaan is trouwens specifiek aan het enige aftermarketonderdeel op de heli, de koelfan. De vorige heb ik door een onhandige fout van mezelf om zeep geholpen, en toen deze maar besteld voor het gemak.

RunRyder - Maryland Machine's gallery - Maryland_Machine

De enige fan die dus gebruik maakt van het krimpprincipe om hem uit te richten, waarbij het halve maantje als extra zekerheid gebruikt word tegen ronddraaien op de krukas.

Deel Deze Pagina