Fury Extreme naar BW Stratus conversie

laurens

Forum veteraan
Ik zit al een tijd te denken aan de BW Stratus omdat dat net de mooiere/lichtere versie is van de Miniatureaircraft heli's. Nu is het mooie van MA dat ze de huidige versies verbeteren in plaats van steeds een compleet nieuwe heli uit te brengen. Mijn Fury is zn leven begonnen als Fury Expert 60, dus daar moet nog het een en ander aan gedaan worden.

Het ombouwen kan in meerdere stadia, zo heb ik besloten eerst wat aan de rotorkop te doen. Het enige wat eigelijk verandert is de Stratus flybar cage, deze heeft iets meer afstelmogelijkheden en is een stuk makkelijker af te stellen. Voor de bling heb ik er een alu antirotatie bracket bijgekocht.

Zo ziet het er van ten voren uit:
fury001.jpg

Dan de onderdelen die besteld zijn:
fury003.jpg

En dat leid tot resultaat:
fury010.jpg

Nu heb ik nog wel een tijdje nodig om te sparen voor de framekit, en misschien meteen maar een YS SR ivm de trillingen die een SZH geeft. Ook is er nog de open tailgearbox, met sterkere tandwielen. Nog anderhalve maand oid, dan is het weer feest daarvoor.

Laatst bewerkt:
Mooi werk! Maareh, vergeet natuurlijk niet ff de boutjes te controleren voor de testvlucht. Bij twijfel vastzetten met schroefdraadlijm en draden die het bijna begeven uiteraard opnieuw voorzien van verse schroefdraad. Veel plezier met vliegen

Hi Laurens dat ziet er goed uit.

Ik kan op de foto niet goed zien welk gaatje je genomen hebt op dat carbon stukje van de flybarcage.

(Persoonlijk vind ik de binnenste gaatjes de beste positie.)

Het is inderdaad slecht zichtbaar, ik heb de buitenste gekozen omdat dat qua afwerking het meest logische leek. Ik heb wel in de andere buis de middelste gekozen, dan zijn de uitslagen die je hebt ietsje groter ten opzichte van de oude flybar buis.

Net gevlogen, ik heb het idee dat het wat lichter vliegt, maar dat kan natuurlijk ook komen doro de wind hier aan de kust.

Het is inderdaad slecht zichtbaar, ik heb de buitenste gekozen omdat dat qua afwerking het meest logische leek. Ik heb wel in de andere buis de middelste gekozen, dan zijn de uitslagen die je hebt ietsje groter ten opzichte van de oude flybar buis.

Verrek, het is nu hetzelfde geworden als de ion-x2.
Het buitenste gaatje geeft meer stabiliteit/agressiviteit, de binnenste minder

Leuk kopje is dit inderdaad.... Heb hem zelf op de standaard Stratus.

Ik heb de "Flybar pivot" met de 3 gaatjes op de binnenste (dichtst bij de hoofdas) gezet. Rolt heerlijk met de standaard witte MA paddles.

De "Flybar Control arms" (de "cage" met het carbon) heb ik in de binnenste gaatjes zitten overigens (net als Jurrien). Daar staat in de handleiding over "The inside hole is the normal position and will result in more flybar throw. The outside hole will result in reduced flybar throw and less control authority".

Mooi spul, dat MA........... En vliegt nog eens prachtig ook...

Na gister is het zover, de definitieve ombouw gaat nu beginnen. Eerder dan gepland helaas, maarja er is nu geen keuze meer.

Ik was gister nog even gaan vliegen, ik had wat dingen nagelopen nadat de motor opeens een stuk armer liep laatste vliegsessie. Toen bleek het dat de druknippel uit de uitlaat getrild was, maar dat kan natuurlijk een gevolg zijn van iets anders.

Nu liep de motor weer eventjes goed, maar vervolgens leek hij weer arm te gaan lopen. Na wat afstellingen liep hij opeens hard in toeren op terwijl het toerental op de kop juist hard in snelheid afnam. Snel geland dus, koppeling gecheckt en ja hoor, erg warm. Waarschijnlijk is hij er nu echt tussenuit geknepen, want bij thuiskomst bleken de schoenen nogal verkleurd te zijn. Op zich te begrijpen, want dit was nog de originele 10cc koppeling die bij de Fury Expert geleverd werd. Ondertussen is er al een aantal jaar een heavyduty versie uit die wel berekend is tegen de krachten van een 90er.

Ik heb de motor uit elkaar gehad en er valt weinig aan te zien. Blijkbaar is het dus alleen de koppeling die de symptomen veroorzaakt.

En tijd voor foto's:

Voor de conversie:
stratus001.jpg

De koppeling met de verkleuring door hitte en de slijtage:
stratus004.jpg

stratus008.jpg

Het hoofdtandwiel en kroontandwiel is al redelijk schoongemaakt en opnieuw gevuld met olie:
stratus013.jpg

Dat was het voor nu. Het pakje met onderdelen voor de kop is nog niet binnen, dus dat komt later. Momenteel word de uitlaat opnieuw gepolijst zodat hij er weer uitziet alsof hij nieuw uit de doos komt.

Wat een supermooie vrijloop zit er onder die tandwielen he !
Check wel even de schroeven die je in de laatste foto aan de bovenkant ziet bij het middelste tandwiel ! Daar zijn er bij mij 2 van doorgedraaid nieuw uit de doos gekomen. Dit heb ik moeten oplossen met andere schroeven + groene locktide.....

Afgelopen woensdag had ik het pakje binnen met onderdelen. Erg mooi allemaal, dus meteen maar beginnen met bouwen. Hier de eerste fotos:

Wat er ongeveer allemaal kwam:
bwstratus001.jpg

Helaas een verkeerd verpakt onderdeel, dit had het bovenste lagerblok moeten zijn. De juiste is alsnog onderweg nu.
bwstratus009.jpg

De eerste paar simpele stappen zijn het monteren van de motor en de tank. De bodemplaat is 5mm dik, erg stevig dus.
bwstratus005.jpg

En daarna verder met de linkerframehelft. Helaas door het ontbreken van het bovenste lagerblok kan ik niet verder.
bwstratus013.jpg

bwstratus016.jpg

De staartbevestiging moet ook vervangen worden, ik vermoed dat dit komt omdat ik in het begin de gyro iets te hard heb laten stoppen bij piroette's.
bwstratus012.jpg

Het staarthuis word ook vervangen door de nieuwste versie, met dikkere tandwielen die ook nog een stuk onderhoudsvriendelijker zijn.
bwstratus021.jpg

bwstratus025.jpg

bwstratus017.jpg

bwstratus027.jpg

Wat nieuwe electronica, ook altijd leuk:
bwstratus023.jpg

Staartje..

Zo, staartje ziet er met die tandwielen net als bij mij uit. Lekker makkelijk zien of je teveel speling hebt.

In de handleiding staat dat je de tandwielen na de eerste 2 galon ofzo even moet nakijken voor wat betreft speling. Bij mij lijkt het allemaal prima te houden.

Het zijn trouwens ook de nieuwste tandwielen. Die zijn iets of wat grijs.

Hoi Laurens, het ziet er allemaal prima uit, veel gelijkenis met m'n ion-x2 .
Het staarthuis is dan wel de nieuwste versie maar ik zie dat er nog geen delrin gear + metal gear in zit, maar 2 kunststof gears, vreemd.

Verder zie ik dat je de staartbuis van carbon hebt. Tegenwoordig worden alle kits geleverd met aluminium staartbuis, waarom staat er niet bij, maar dat zal niet voor niks zijn.
Mijn ervaring met een carbon staartbuis op m'n logo, is dat het gevoelig kan zijn voor scheuren met name tijdens een onzachte landing , waarbij de staartvin tegen de grond aan komt en de buis laat torderen. Daar kan carbon niet tegen en zal inscheuren.
Maar goed het zit er nu eenmaal bij je op je Stratus.

Dat bovenste lagerblok komt me bekend voor, het is van een ion-x2 !

Ik zie dat je voor de regluator van flightpower bent gegaan. Aan het formaat te zien neem aan dat het een lineaire is en geen switched. 8A , bij welke spanning ?

succes verder met bouwen !

Bas

De carbon staartbuizen worden momenteel niet gemaakt door MA simpelweg omdat het door de koolstofprijs te duur is. Deze zat er al op sinds het een Fury Expert was. Misschien was de kwaliteit van jouw buis minder was?

De Flightpower regulator kan je zelf instellen tussen de 5 en 6 volt.

De carbon staartbuizen worden momenteel niet gemaakt door MA simpelweg omdat het door de koolstofprijs te duur is. Deze zat er al op sinds het een Fury Expert was. Misschien was de kwaliteit van jouw buis minder was?

De Flightpower regulator kan je zelf instellen tussen de 5 en 6 volt.

Maak daar maar 5 en 7 V van :) en who needs carbon staartbuizen

En weer tijd voor een update. Volgens mij heb jij 1 van de eerste versies van de Stratus Henry, je ziet bij die van mij toch wel redelijk veel verschil. Je zult het vanzelf zien aan de hand van mijn vorderingen met het bouwen.

Als eerste is nog de spindle vervangen door de nieuwe stijl spindle en dempers. De dempers bestaan nu uit 1 stuk, die dus de hele ruimte in de centerhub opvullen. Deze worden dan vastgehouden met C-clips.
bwstratus029.jpg

En dan nu de grote reden waarom MA de BW Stratus maakt, nieuwe high ration mixarmpjes. Deze hebben een kortere inputarm, waardoor je wat meer snelheid en uitslag hebt. Hierdoor heb je wel weer sterkere servo's nodig.
bwstratus033.jpg

Het rechterframedeel is een stuk sneller klaar te maken omdat er maar 4 steuntjes op gemonteerd worden. Ik heb voor de foto de frames in elkaar gezet, dan lijkt het net alsof je heel snel aan het bouwen bent.
bwstratus034.jpg

Hoeveel procent is nu nieuw?
Best veel, lijkt wel.

Wat kost nu de totale conversie?
En kon je niet beter een 3e heli voor die kosten kopen?

Laatst bewerkt:
Back