FrSky X12s Horus

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Japie.G, 2 sep 2016.

1. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Ik zat nog eens te denken aan de Bluetooth optie in de zender..... daarbij kan je een seriële poort aanzetten. Nu zijn er ook uart adapters voor SmartPort..... Het zou toch niet zo zijn dat je via Bluetooth op je telefoon connect met de zender en dan kan praten met een flight controller via de uart adapter??? Als dat zo is dan is dat echt geniaal :) Helaas ziet mijn telefoon geen zender terwijl deze wel BT4.0LE ondersteund dus nog even verder kijken. Heb ook nog geen uart sensor maar daar is zo aan te komen. Helaas nog geen plannen vanuit het team om dat de gaan ondersteunen helaas, te druk.

Gisteren ook les gegeven aan de kleine (2,5jaar) met een heli (blade msr) in de kamer en ook daar is de Horus met OpenTX geniaal. Calibratie van de leerling zender is 1 klik en je kan prima 1 kanaal 50% bij mixen via een schakelaar terwijl je zelf kan blijven sturen. Precies zoals je het wil. Dat wordt nog een leuke winter zo :)

Laatst bewerkt: 29 sep 2016
  2. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Ja die flexibiliteit is vooral het voordeel van/ te danken aan OpenTX., niet zo zeer van Horus;) Ook direct de enige reden voor mij om FrSky spul te gebruiken.

Bluetooth moet je aanzetten in de software, maar OpenTX gebruikt deze verder nog niet. Ik zou zeggen, gooi je suggesties als request op GitHub en wie weet

3. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    De taranis X9E heeft al 1 jaar een Bluetooth moduul en die werkt ook nog niet..... Daarnaast schijnt uart over BT 4.0 LE een issue te zijn. Gaat veel tijd kosten en ze hebben al te weinig mensen. Conclusie: Niet op wachten.

Nu is er wel een fisieke uart poort aanwezig op de zender met de telemetry / smartport data. FrSky heeft ook UART smartport adapters dus daarmee is een verbinding mogelijk op 300 baud.... maar dat is veel te laag voor de meeste systemen. Nu zijn ze wel aanpasbaar maar FrSky heeft de tool daarvoor nog nooit gemaakt :frustie:We komen de winter wel door tenminste :) Zelf een normaal Bluetooth uart moduul in de zender plaatsen op de uart poort is makkelijk te doen maar dan nog moeten die smartport adapters aangepast worden qua baudrate...

4. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Net even wat pulsen gemeten.... Spektrum komt verder, bijna 80msec. 80% opentx puls is 100% bereik bij spektrum. Je hebt dus ongeveer 130% spektrum bereik waarbij spektrum tot 150% gaat. Dit via een dsm2 hack moduul. Jammer dat je niet meer dan die 100% kan instellen, technisch kan het...

5. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Subtrim is trouwens niet zoals op een andere zender. De eindpunten verschuiven niet mee zodat je een gekke curve krijgt met verschillende uitslagen beide kanten op. De ppm center functie moet je gebruiken om de midden positie van het hele kanaal te verplaatsen net als de subtrim normaal doet. Effe opnieuw beginnen dus :)

6. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Afstand test in de straat tussen huizen, planten en wifi edg doet een rssi van 50 op 30m. Lijkt me prima. Antenne is vrij directioneel en verliest 8-10db aan de zijkanten. Pas beneden de 30 begint het soms iets te haperen

7. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Net even een vergelijking gedaan met spektrum (DX18). Ik had een AR7700 met een lange antenne (net als de carbon sats) en een normale sat. Op de horus had ik een X4R. De zenders lagen binnen plat op een houten tafel met de bovenkanten naar de ontvangers gericht. Ik ben een eindje gaan lopen.

Na ongeveer 80m hield de lange antenne er mee op van de AR7700. Was duidelijk te zien dat hij eerder last van packet loss kreeg dan de sat. Na 150m hield de sat er ook mee op en ging de ontvanger in failsafe. De X4R knipperde nog net zo groen als in het begin. Als ik beide antennes afschermde ging hij in failsafe maar hij was direct weer verbonden als ik 1 antenne los liet. Na 290m ben ik opgehouden en was er nog steeds verbinding al viel die weg als je tussen de ontvanger en zender ging staan.

In de jets merk ik ook dat de lange carbon sats het minder goed doen dan de normale sats. Het bereik van de horus is indrukwekkend zo op de grond. De X8R schijnt minder goed met diversity om te gaan dus dat testen we zo ook eens. Aangezien ik in een jet 2 X4R's wou plaatsen ben ik erg blij met dit resultaat.

8. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    X8R met PCB antennes doet het ook prima maar net even anders. Op 290m valt hij niet weg als je er tussen staat dus de pcb antennes lijken inderdaad iets beter maar onderweg zie je iets meer plekken waar het ontvangst wat minder wordt. Je ziet soms momenten als je loopt dat er flink minder data ontvangen wordt dan met de X4R en dat kan 2 reden hebben: Meer invloed van Wifi of meer gevoelig voor ligging.

Diversity werkt prima op de X8R net als de X4R. Je merkt het dichtbij niet genoeg aan de rssi wellicht maar op afstand werkt het perfect. Welke antenne je ook afschermt de verbinding blijft. Alleen als je beide afschermt is het ontvangst direct weg.

9. Vale Ouwe

Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    5 feb 2004
    Nou gelukkig beginnen de berichten over de "range" wat te nuanceren.

Als de Chinees een beetje door-roeit zal die van mij deze week arriveren.
    Tenzij de douane (of, sta me bij, de pakjesbezorger) er eerst ook even mee wil spelen.

Ik ben benieuwd of de extra externe antenne ook gelijk gelijk geleverd wordt.
    In ieder geval zie ik er erg naar uit. :)

10. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    De range 'issues' waren allemaal van Taranis gebruikers die minder bereik hadden. Tja, dat systeem was ook echt super goed. Met een externe antenne is dat weer hetzelfde maar iedereen zeurde dat die interne antenne zo slecht was..... ja hij is slechter en ja dat is omdat het nu zoveel beter lijkt maar het is nog steeds beter dan een spektrum DX18 :) Dat is het enigste wat voor mij belangrijk is. Dan haal ik maar 1,5km ipv 2km.... :)

11. Vale Ouwe

Lid geworden:
    5 feb 2004
    En wat lezen we nu? https://www.horusrc.com/en/holiday-notice

Ze zit al wel in de roeiboot zeggen ze, maar of ze al buiten de territoriale wateren is?
    Dat gebied claimen ze ook steeds groter.

Tot verdere verontrusting is de gegeven trackingcode bij TNT nog steeds niet bekend.
    Oh my Horus, wish you were here.

12. Vale Ouwe

Lid geworden:
    5 feb 2004
    Ik maak me er niet echt zorgen over.
    Dat een ingebouwde antenne minder rendement heeft dan een externe, lijkt me duidelijk (bij gelijk vermogen).
    Zeker wanneer de behuizing wat meer metaal bevat.

Mijn Taranis+ geeft ook wel eens een low-rssi waarschuwing.
    Geen antennes meer buiten de romp (35MHz), alles lekker dicht bij elkaar proppen (omdat het kan of "moet") heeft nu eenmaal een keerzijde.

13. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Aan de zijkanten is bet bereik misschien wel minder dan 50% van een taranis. Combineer dat met een quadje van carbon en je snapt de meldingen wel. Omni erop en klaar.

14. Vale Ouwe

Lid geworden:
    5 feb 2004
    Als ze binnen is ga ik hier wel even aan jullie vragen hoe ik de laatste FrsKy(HF-related)firmware er op krijg en of hiervan een back-up moet maken (en hoe?).

Hoe ik OpenTX 2.2.x er op krijg?
    (Hoe installeer ik Companion 2.2.x voor de Horus en behoud ik 2.1.x voor de Taranis+?)

Heb ik zadig nodig?
    Nooit geinstalleerd, dus ook nooit gebruikt.
    Hoe werkt dat?

(Wel bekend met OpenTx 2.1.x voor de T+)

Of eigenlijk:
    Wat te doen om OpenTx op de Horus te zetten?
    Ik volg drie draadjes op RC-groups, maar ik kan nu nog niet meegroeien.

15. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Laatst bewerkt: 1 okt 2016
  16. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Zal eens lezen. 100% OpenTX is 130% op spektrum, en dat gebruik je zelden.

OpenTX installeren is erg simpel:
    - Download and installeer de Companion 2.2 laatste RC: http://www.open-tx.org/
    - Ga naar instellingen en kies voor horus. Schakel ook 'Use openTX nightly builds' aan (en overige gewenste opties)
    - Download de firmware en flash naar de Horus (Installeer de juiste driver via Zadig: http://open-txu.org/tag/zadig/)
    - Formateer een SD kaartje met Fat32 en zet de bestanden van http://downloads.open-tx.org/2.2/nightly/sdcard/ erop

Klaar. Wil je een update van FrSky installeren flash je de juiste (mode 1 of 2) .dfu met EU firmware van http://www.frsky-rc.com/download/view.php?sort=&down=306&file=Beta Firmware-Horus X12S. Start deze op en na de IXJT update kan je weer OpenTX flashen.

Japie.G vindt dit leuk.
  17. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Klopt als een bus, maar je kunt dus wel boven de 100pct (130pct spectr) uitsturen op OpenTX (als je servo t aan kan)

18. Vale Ouwe

Lid geworden:
    5 feb 2004
    Standaard (100%) is 1 tot 2 mS.
    Extended = +/- 150%.

19. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Vandaag 4 vluchten gemaakt met de Ryan en dat ging prima. Geen enkele melding over lage RSSI gehad. Zender vliegt ook erg lekker. Ik had er ook een GPS moduul ingezet maar die had geen ontvangst in de vlucht, alleen erna. Eens een andere positie kiezen nog. Ik wou ook RSSI edg loggen...... maar op geen enkele manier kreeg ik een log op de kaart. Eens kijken hoe dat moet?

EDIT Nevermind... logging stond uit

Andreas Engel kwam nog even vragen welke software ik erop had staan en hoeveel ik er mee gevlogen had. Was de eerste echte vlucht :)

Laatst bewerkt: 2 okt 2016
  20. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Geloof dat GPS logging nog niet volledig werkt in OpenTX 2.2. Althans niet via een smartport gps device.

Laatst bewerkt: 2 okt 2016

Deel Deze Pagina