Geef iemand die een "normale" zender gewend is een Horus X10 in zijn handen en hij krijgt er niets uit.
Geef hem een Tandem met Ethos en hij kan de basisdingen meteen programmeren.
Daar geef ik je gelijk.
Maar van zodra het echte werk begint, vermoed ik dat Ethos wat van zijn voordeel verliest, omdat je daar toch nog steeds op zoek gaat naar de meer geavanceerde zaken.
Ik denk bijvoorbeeld aan de dingen die ik zoal nodig heb: differentiële stuwkracht bij een tweemotorig toestel, in- of uitschakelbaar via een schakelaar; sequencing van landingsgestel deuren, throttle cut combineren met starten/stoppen van telemetrie logging, special functions oproepen, logische schakelaars,...(die laatste twee zijn gewoonweg overgenomen van OTX, dus dat zal heel vergelijkbaar zijn),...
Wat betreft de simulator, je kan dat niet echt met de zender vergelijken, de zender werkt gewoon echt lekkerder.
Ik heb ook even met de simulator gespeeld maar daar moest ik ook zoeken, op de zender niet.
Ik doelde niet op de bediening, die is redelijk evident met een touchscreen. Ik bedoelde het zoeken naar functionaliteit, zoals het manueel toevoegen van een specifieke mixer: waar je in OTX een lijn toevoegt aan een bepaald kanaal, moet je hier een mixer toevoegen. Wat ik dan weer minder intuitief vind als je OTX gewoon bent. Daar zeg je wat je allemaal als input wil gebruiken voor een bepaald kanaal.
Zie je, het is gewoon wat zoeken, omdat ik een ander systeem gewoon ben. En als dat gekend systeem dan ook nog eens erg gelijkt op het nieuwe qua functionaliteit, maar dan anders samengesteld, dan word je constant op het verkeerde been gezet.
Nu je Multiplex vermeldt, dat vond ik dan weer wel heel goed. Dat was toendertijd, toen ik mijn 3030 kocht, een hele revolutie. Daar kon je voor het eerst vrije mixers definiëren en dergelijke. Eigenlijk was dat volgens mij dé inspiratiebron voor OTX, heel veel concepten van toen zijn erin opgenomen. Maar toen het tijd werd om die goeie ouwe 3030 te vervangen, kreeg ik een hartverzakking van de prijs van hun nieuwe systeem. Toen heb ik lang gezocht naar een alternatief, en werd Spektrum mij zo een beetje opgedrongen door clubleden. Maar dat vond ik gewoonweg speelgoed, en een verschrikkelijke vendor lock-in: toen was de DX6 het instapmodel, en als je dan toevallig 7 kanalen nodig had, moest je maar een nieuwe zender kopen. En al die gepredefinieerde toestanden qua programmatie, neen, dat was echt niks voor mij.