Friese Tjalk 1:36

• Topicstarter Topicstarter Job_dB
  • Startdatum Startdatum
Gisteren ben ik bij de Kombuis geweest en daar heb ik genoeg ingeslagen. Na de Friese Tjalk ga ik "ook" de San Fransisco 2 bouwen. Dus ik heb maar gelijk het hele actiepakket aangeschaft (met kielklem, elektrische plankenbuiger, spijkerdrukker en houtlijm). De San Fransisco 2 wordt nagestuurd omdat deze toevallig :hammer: uitverkocht was.

full

Ik heb de bovenkant van de romp en de boeisels geverfd. Het was een tijdje mengen tot ik de juiste kleur had gevonden.

De berghouten ga ik nog verven. Ik zit zelf te twijfelen over meerdere kleuren; zwart, bruin, wit, (bordeaux) rood of donkergeel. De laatste 2 spreken me het meest aan omdat deze wat kleurrijker zijn.

Heeft iemand tips of suggesties voor de juiste kleur??? :D

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Kleuren zijn persoonlijk Job, dus suggestie's ook.

Ik zie dat je de strijkklamp en opsteker ook groen hebt geschilderd.
De strijkklamp, welke op/onder de waterlijn zit, is zeker in deze vorm van hout en zelden in de (glans)lak gezet.
Opstekers zie je meestal in zilver/zwart/wit, afwijkend van de rompkleur.
Je wantputtings een afstekende kleur geven wordt ook vaak gedaan.

Welke kleuren je kiest, jouw model, dus jouw keuze.

De berghouten vrij donker bordeaux rood geverfd. Eerst vond ik de kleur wat donker maar ben er nu wel tevreden over.

Misschien is niet alles aan dit scheepje historisch correct maar aan de andere kant zijn er ook heel veel verschillende Friese tjalken, terwijl van veel schepen die hier gebouwd worden slecht 1 origineel is (geweest).

full

full

Ik vindt het er heel netjes uitzien Job!
Wat betreft de Historische correctheid bij de andere Historische schepen;
daar zijn vaak ook onduidelijkheden over hoor.;)
Er zijn maar enkele schepen waarbij géén dicussie mogelijk is, omdat daar gelukkig nog alles in de archieven te vinden is

Ik vind het ook mooi hoor. Ik laat vaak ook mijn eigen smaak meetellen in hetgeen ik bouw.
Het bordeaux past goed bij het groen.

Bij de Kombuis hebben ze me pas geadviseerd om "Krick" te kopen voor het verouderen van metaal. Na 5 keer onderdompelen zag ik nog weinig resultaat. Ik heb dus "Brass Black" besteld. Het resultaat is veel beter. Ik heb gelijk besloten om alle metalen onderdelen hiermee te behandelen. :D

full

Zelf een paar roerscharnieren (ik weet niet of deze benaming klopt) gemaakt van soldeertin. Door de tin plat te slaan en in de juiste vorm te knippen toch een redelijk resultaat.. Het is niet helemaal recht, maar het is tenslotte handwerk!

full

De kleinste spijker kopjes gekleurd met Brass Black en vervolgens afgeknipt en op de roerscharnieren geplakt.

full

Dat Brunierings middel van Krick werkt wel hoor, het duurt alleen een stuk langer.
Voordeel is dat het minder schadelijk is.
Ik ben juist van Brass Black naar Krick over gestapt, is een stuk goedkoper;)

Dat Brunierings middel van Krick werkt wel hoor, het duurt alleen een stuk langer.

Bedankt voor de tip! Ik zal er dan toch nog eens mee gaan experimenteren!

Ja ik gebruikte ook Krick. Mijn ervaring is dat het niet zwart maar bruin wordt. Laat je het lang liggen dan verdwijnt het bruine weer en is het glimmend.
Om te zwarten is het dus volgens mij niet geschikt.
Ergens las ik dat zwavellever (kaliumpolysulfide) ook metalen zwart maakt. (stinkt wel). Het lijkt me een ouderwets middeltje. Heeft iemand hier ervaring mee?
Jan Zwart.

Ja. Zijn gele korrels die je oplost in water. Het spul is in Nederland moeilijk te krijgen, maar het schijnt bij Duitse apothekers makkelijker te gaan. In het Duits wordt het Schwefelleber genoemd (Kaliumbisulfiet). Ik maak er messing deurknoppen - handgrepen etc. donker mee. Resultaten zijn wisselend - het hangt sterk af wat er al aan oxidehuid op het messing zit.

En het stinkt enorm naar rotte eieren.

En nog als aanvulling: Messing wordt onder natuurlijke omstandigheden nooit zwart. Uiteindelijke kleur is heel donker chocoladebruin:)

Vandaag een begin gemaakt aan de tuigage!

full

Persoonlijk vind ik het jammer dat je er zulke grote "deur"schanieren op je roer gezet hebt. Deze roeren hangen met vingerlingen (pennen in ogen) aan de steven.

Wanneer ik je maatvoering bekijk is het beslag breder dan o.a. je berghout en wanneer je een Tjalk al eens gezien hebt, weet je dus circa hoe dik dat berghout is.

Maar zoals al eerder gezegd, jouw boot jouw bouw en jouw idee.

m vr gr

Vandaag een tijdje bezig geweest met de tuigage. Ik ben er erg tevreden over!

full

full

Ja. Zijn gele korrels die je oplost in water. H

En het stinkt enorm naar rotte eieren.

Heren, ik gebruik natrium thiosulfaat, 20 gram aanmaken met gedistilleerd water het hele boeltje erin en een weekje laten inwerken, af en toe omschudden. Het wordt geoxideerd zwart en kan daarna worden opgepoetst tot een prachtige patinlaag.
Kijk ook Do It Yourself Patina Formulas

Ikzelf heb een kilo gekocht bij Hinmeijer. Het ruikt niet, is geen vergif
Natriumthiosulfaat kopen

Voor wie in Duizel is de 19e, ik neem een aantal zakjes met 20 gram mee voor de weggeef

Weer wat vordering op het dek! :)

full

Het Mastluik, luik voor de mast moet tegen de mast zitten en niet ergens op dek.
Dit luik gaat open om de mast te kunnen strijken.
(is geen laadruim opening, dan was het wel groter geweest.)
Je braadspil en durksluik mogen wel verder naar voren.

Weet niet hoe het allemaal op de tekening staat,
maar vind het jammer dat je nu erg veel dichterlijke vrijheid neemt.
Je hebt waarschijnlijk helaas geen voorbeeld naast de deur liggen,
om er eens op te kijken.

Verders is je enthousiasme en bouwen wel mooi om te volgen, wens je verder succes.

Back