Friese Tjalk 1:36

• Topicstarter Topicstarter Job_dB
  • Startdatum Startdatum
J

Job_dB

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw met modelbouw en dus ook op dit forum.
Mijn eerste scheepje is de Friese Tjalk geworden. Niet echt een historisch zeilschip maar die komt hierna vast wel.

Ik zal regelmatig foto's op dit forum zetten. Tips zijn altijd welkom:)

Groeten Job

Na 2 dagen opruimen is dit mijn werkplaats.
full

De kit.
full

full

Een beginnetje.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Welkom hier Job,

Mooie werkplaats met vakliteratuur aan de muur, alleen de stoel om rustig te kunnen werken ontbreekt nog ;).
Zijn er vragen stel ze gerust er zijn altijd mensen bereid je te helpen.

Volgens mij is een Tjalk toch echt een historisch zeilschip , succes met de bouw.

Andy

Hallo Job. Bouwplank... Legosteentjes... Je ben in elk geval al heel voortvarend begonnen. Heel veel succes.

Een lekkere stoel ontbreekt zeker nog. Die ga ik snel uitzoeken!

Ik heb voordat ik begon met bouwen al een aantal weken informatie opgezocht over gereedschappen en veel voorkomende foutjes. Zo heb ik nu al het grootste deel van het basis gereedschap liggen (bijvoorbeeld de legosteentjes, welke je normaal niet snel zal kopen voor modelbouw).

Hieronder een foto van alle spanten.
full

En het dek erop.
full

Welkom Job.

Schitterend model om mee te beginnen.
Weer iemand die met het houtwormen virus is besmet.:thumbsup:

Groetjes,
Frankwin

Job, allereerst welkom op het forum, je bent goed van start gegaan, en het doet mij goed te zien dat je al wat hebt opgestoken, zoals de legoblokjes,
Let op hé; een waarschuwing, het houtbouwvirus is niet uit te roeien hoor;)

Succes, Germt

Het virus heeft z'n best gedaan. Hier zijn dus weer een paar foto's.

Begonnen met het beplanken van de romp. Het lijkt me niet een erg lastige romp. Wel is het jammer dat ik na snel uitrekenen erachter ben gekomen dat er te weinig latjes in de kit zitten om een tweede laag te maken. Dus maar snel een paar latjes bestellen. Ik zit te denken aan een iets donkerdere kleur.

full

De kajuit.
full

In de beschrijving stond aangegeven dat dit raam gewoon op het hout geplakt moest worden. Ik heb het een stuk hout uitgesneden en het raam erop geplakt net als bij de andere kanten van de kajuit. Ik vind het er nu een stuk beter uitzien.

full

Net als het raam op de vorige foto ga ik ook het hout onder deze 2 dakramen uitsnijden voor een mooier resultaat. Aangezien er geen deur in de kajuit zit ga ik ervan uit dat het linker een schuifraam is waardoor je naar binnen en buiten kan.

full

Hallo Job, weet je zeker dat het raam (no 34) inderdaad een raam is en geen dubbele deur? :confused: Heel vaak zie je een combinatie van beiden: een dubbele deur en daarboven het schuifluik. Bij het betreden van de kajuit worden dan de deuren en het luik geopend. Dan hou je in ieder geval je hoofd heel. ;)
Hieronder de koekoek die op mijn bootje geplaatst gaat worden: deuren en schuifluik. (het lijkt erg grof maar dat komt door de macro-stand van het fototoestel)

Grt Kees.

full

Hallo Job, weet je zeker dat het raam (no 34) inderdaad een raam is en geen dubbele deur? :confused: Heel vaak zie je een combinatie van beiden: een dubbele deur en daarboven het schuifluik.
Grt Kees.

Er lijkt volgens mij ook een schuifluik boven de deur te zitten (nr. 36 en 38? )

Germt

Allereerst bedankt voor de tips en opmerkingen!

Het ziet er inderdaad uit als een dubbele deur met schuifluik.

Uitgerekend is de deur dan 61 cm hoog. Het schuifluik zal zo'n 58 cm kunnen opschuiven. Het lijkt er dus wel erg op dat het samen een doorgang is.

Er zit nu al een gat in het dak waar het schuifluik op komt. Wat ik nu ga doen is het "raam/deur" losmaken en daarna genoeg hout uitsnijden zodat het er tussen past in plaats van op het hout. Het wordt dan een deur met ruiten.
Als het af is zal ik een foto op het forum zetten.

Hieronder een foto van de romp die net dicht is (met toevallig de tekening). Er zal dan nog een 2e laag opkomen.

IMAG0294.jpg

Ahhh, ziet er mooi strak uit hoor, de 2e laag gaat er nu makkelijk op;)

Germt

Door drukte op het werk en een hectische periode op school ben ik een tijdje niet meer toegekomen aan het bouwen, maar ik ben weer terug!
Ik ben er achter gekomen dat ik verkeerd ingelicht ben over de dubbele beplanking. Het had een enkele beplanking moeten zijn. Ook had ik te dikke latjes besteld en die braken dus snel. Ik ben afgelopen zaterdag dus naar de winkel gereden en heb daar de goede latjes gekocht en ga dus toch een nette tweede laag erop maken.

Hier een foto hoe het er nu uit ziet. (zit alleen nog niet vast)

full

De nieuwe latjes en gelijk wat verf.

full

En natuurlijk zwarte verf vergeten voor de onderkant zoals je kan zien op onderstaande foto.. maar daar verzin ik wel iets op.

full

Het eerste latje zit er nu op. Het zal door de drukte op m'n werk niet zo snel gaan, maar ik zal regelmatig foto's plaatsen.

Groeten Job

Welkom terug en succes met de beplanking. Zou je de foto's wat groter kunnen plaatsen? Het is nu wat lastig te zien.

Welkom terug en succes met de beplanking. Zou je de foto's wat groter kunnen plaatsen? Het is nu wat lastig te zien.

Ik zag het ook net dat de foto's kleiner zijn als eerst. Ga er bij de volgende op letten:D

Back