Free flying event @ Mediamatic

Ik was het met de DJI F450 en carbon props :|
Was niet echt een flyaway maar was net of de muur de quadcopter naar zich toe trok. Volgende keer niet te dichtbij de muur komen, want ff foute oriëntatie vlieg je er tegen aan. Was wel een sauna binnen. Later was er wel veel wind toen meerdere quadcopters aan het vliegen waren.Had de ruimte groter in de breedte verwacht. Was leuk om ook ander spul te zien en info te krijgen.

Fouten zijn menselijk, en worden uiteraard binnen onze hobby ook gemaakt, daarbij is het leren kennen van je eigen grenzen en die van je apparatuur een wezenlijk onderdeel van onze hobby.
Een crash hoort in mijn optiek een leermoment te zijn.
Maar met dit soort dingen, waarbij het publiek te weinig beseft wat de gevaren zijn, zullen de piloten zelf ten alle tijden de veiligheid in het oog moeten houden.

Één crash in het publiek, en de stemming wordt direct anders.

De sauna binnen was inderdaad ook een aandachtspunt: hoogst waarschijnlijk de oorzaak van een opgeblazen lipo van de parrot AR drone.
De electronics worden een stuk minder gekoeld dan anders, dus check regelmatig je temperaturen.

Leuk filmpje Frank! Ik ben na dinsdag pas weer in de buurt van een pc helaas, dus de mijne komt later.
Ik zal ook eens wat rechtenvrije muziek gebruiken, dan kunnen ze het bij mediamatic ook gebruiken als promotiemateriaal als ze dat willen. :-)

Naar aanleiding van feedback van bezoekers afgelopen zaterdag hebben we twee extra regels opgesteld voor de Drone Camping:
- Drones groter dan 25 cm zijn niet toegestaan tijdens onze free flying momenten op zaterdag. Mocht je toch met een groter voertuig willen vliegen dan kun je ons contacteren en kunnen wij kijken of we een ander moment voor je kunnen vrijmaken.
- Uit veiligheidsoverwegingen zijn koolstofvezel versterkte propellers niet toegestaan.

Ook willen we de discussie over de veiligheid en regels openstellen voor iedereen. Daarom zijn we op onze website een open discussie gestart. Zo kan iedereen, ook de mensen die niet op dit forum zitten, hier aan bijdragen.

http://www.mediamatic.net/forum/372148/nl/drone-forum

Laatst bewerkt:
Hoi hoi.
Bedankt voor je uiteenzetting en helemaal duidelijk.
Ik zat net effe te koekeloeren en meette mijn Flip 260 Quad net op de grens van formaat mini Quadcopter wat jij melde.
Nou heb ik op die Flip 260 geen Carbon verstevigde props zitten maar de gewone plastike 6x4.5 inch aan formaat.
Ik draai die machine met 2300kv Cobra motoren op 3S 1300Mah Lipo.
Mischien zegt het niet veel, maar geloof me: het is een monstertje.
Bakken aan vermogen en vliegt snoeihard.
Kan ook langzaam hoor.
Maar..........nu komt het.............
Jij melde liever geen mini Quads te willen hebben vliegen op die indoor locatie met carbon verstevigde props.
Heel begrijpelijk en verstandig, alleen is er een misvatting: ook deze props van slechts plastik kunnen serieuze verwondingen aanbrengen.
Ik heb me namelijk verleden week per ongeluk aan een prop gesneden van mijn Flip 260 met mijn domme kop.
Toestel was net geland en ik was iets te rap met loshalen van de Lipo accu.
Daardoor kwam mijn ringvinger tegen een prop aan die slechts nog aan het uitdraaien was want had het gas al dicht staan.
Flinke snee erin en bloeden als een rund.
Erg dom van mij dus.
Ik wil hiermee alleen even aangeven dat zelfs deze propkes erg gevaarlijk kunnen zijn.
En het gaat dan niet om welke snelheid de mini Quadcopter heeft op dat moment dat het tegen een omstander aanvliegt.
Wil je echt niet bang maken hoor, maar geloof me: zoiets wil je echt niet tegen mensen of dieren aanvliegen.
Ik vind het bloedje link.

Wellicht is het een beter idee om die indoorvlieg mogelijkheid alleen maar te houden voor mini Quadcopters zoals de Walkera Lady Bird/Cheerson CX-10, Hubsan of soortgelijk kleine Quadcopters die vaak onder de 100 gram blijven.
Ik wil echt niet overkomen als een oud wijf en zeikert, maar jou als gastheer wel behoeden nvoor eventuele ellende die kan voortkomen als een mini Quadcopter formaat Flip 260 tegen iemand aankomt.
De personen op het Forum hier die met soortgelijk spul rondvliegen weten waar ik over praat.
Mocht je wijfelen aan mijn goede bedoeling dan mag je gerust eens langskomen in Gelderland waar ik dagelijks vlieg.
Dan wil ik jou met alle plezier laten zien hoe verrekte gevaarlijk dit soort speelgoed kan zijn.
Vr Gr Erwin

Laatst bewerkt:
Ik meen te herinneren dat er ook een afscheiding zou komen tussen vlieggebied en publiek, dat was zaterdag niet het geval.
Wil je écht absoluut veilig zijn, dan hang je er een net tussen.
Bijvoorbeeld zoals met de demonstratie van de athletic power of drones die bij TED talks is geweest.
Geeft wel een heel andere uitstraling, dus doe er mee wat je goed/wijs/nodig acht.

Edit; net jouw post gemist, tibor. Ik heb voorlopig vrij weinig een dataverbinding, en een website openen op mijn telefoon duurt soms ruim tien minuten per pagina. Is me net iets teveel werk momenteel.

Ik ben zelf absoluut GEEN Face book bezoeker of soortgelijke media ganger.
Maar heb er totaal geen moeite mee als jij als gastheer (Tibor Mediamatic) mijn geschreven berichten kopieert en plaatst in dat Topic indoor event hoor, zodat iedereen het kan lezen.
Vr gr Erwin

Ik meen te herinneren dat er ook een afscheiding zou komen tussen vlieggebied en publiek, dat was zaterdag niet het geval.
Wil je écht absoluut veilig zijn, dan hang je er een net tussen.

Een net spannen in naar mijn idee het minste wat je kan/moet doen, doe je dat niet laat je weten dat je het niet zo nauw neemt met veiligheid.

Een veiligheidsnet is inderdaad een onmisbare optie bij een gelegenheid zoals in Amsterdam bij die indoor.
Zoals ik al melde: het hoeft maar 1 keer fout te gaan en dan benne de rapen behoorlijk gaat kan ik beloven.
Waarom in hemelsnaam dan niet voorkomen??
Een veiligheidsnet is dus een MUST, en geen luxe.
Laat onwetendheid aub geen spelbreker zijn in deze.
Het is allemaal RC speelgoed waarmee we vliegen.
Ongeacht het formaat, maar zelfs die kleine rakkers vanaf 400 gram benne zo verdomd gevaarlijk.

@Jeez, dat is eerlijk gezegd nooit aangegeven en ook nooit het plan geweest.
Voor aankomende zaterdag wordt er ook niks afgezet of een net opgehangen.
Ik wil er wel bij melden dat ik alles wat ik hier hoor doorgeef en bespreek met mijn collega's. Hoewel dit voor een groot deel mijn project is, ben ik niet degene die de eindkeuzes maakt. We hebben nu wat extra regels om de veiligheid te verbeteren, maar het hele idee van het vliegen op zaterdag is dat bezoekers gewoon de expositie bezoeken terwijl er mensen vliegen.
We zullen niet snel stukken van de expositie afzetten, omdat dit ons hoofd onderdeel is.

Dat is waarom ik graag zou hebben dat meer mensen zouden reageren op het forum op onze website. Zo zijn mijn collega's en ook mijn baas wat iedereen zegt. Nu geef ik alles wel door, maar ik denk niet dat dat hetzelfde is.

Dus je wil mensen tussen de rondvliegende quads laten rondlopen?

Ik hoop dat je zelf snapt dat daar ongelukken van gaan komen...

Onverantwoord... Een quad op snelheid is een projectiel dat soms door een foutje van mens of techniek een ander pad neemt....
Vergelijk een mini maar eens met een grasmaaier: props aan alle kanten...

Dus beveiligen, afzetten en niet de expo laten doorlopen met alle risico's van dien

Een post met als titel : drones bigger than 25cm should not be allowed?
Tsja, als je bovenstaande info leest van mij en anderen hoef ik daar niet te reageren toch?

Ja, het idee is dat bezoekers kunnen rondlopen terwijl mensen rondvliegen. Let wel: onze expositie is onze hoofd activiteit. Het vliegen is mogelijk voor twee uurtjes en we vragen de piloten ook rekening te houden met het publiek en elkaar. De bezoekers krijgen helmen en krijgen ook te horen dat toegang op eigen risico is.
Elke bezoeker wordt verteld hoe lang er nog gevlogen wordt en dat ze de ruimte op eigen risico betreden. Het is dus niet alsof iedereen maar willekeurig wat doet.

Een helm?
En de armen en andere lichaamsdelen zijn dan niet beschermd?

Ik roep iedereen op die wijs genoeg is om dit NIET te doen! Je beschadigd onze hobby en de krantenkoppen zie ik al voor me...
"Live drones hakken in arm van onschuldige bezoekers, organisatie was zich van geen kwaad bewust"

u9ygezu9.jpg

En dit zijn PLASTIC props dus (en een redelijk toonbare foto, de ergste voorbeelden laat ik bewust weg)

Laatst bewerkt:
Om even een duit in het zakje te doen................
Ik denk dat de Topicstarter niet helemaal begrijpt wat zelfs een mini Quadcopter kan aanrichten betreffende schade veroorzaken indien het toestel een mens raakt.
Ik wil met KLEM benadrukken dat een ieder die zich er toch aan waagt en daar in Amsterdam binnen gaat vliegen ZEER onverstandig bezig is met het beoefenen van deze toch wel prachtige hobby.
Zelf is er geen haar op mijn hoofd die er ook maar aan denkt om daar te gaan vliegen onder die omstandigheden.
De Topicstarter geeft zelf al aan dat een veiligheidsnet plaatsen geen optie is.
Er is inmiddels over de veiligheids-aspecten genoeg geschreven en uitgelegt in dit Topic, dus hoop echt dat indien er daar binnen toch gevlogen wordt door minder slimme en minder verstandige piloten er GEEN ongelukken gebeuren en er omstanders geraakt worden door een Quadcopter.
Als laatste: bezint EER gij begint en......een gewaarschuwd mens telt voor twee!!!
Vr gr Erwin

Nee
We hebben al een forum Hier! En hier ben ik al geregistreerd

En serieus nemen? Dan zou je event het cancellen of beveiligen: en die discussie kan best hier of niet?

Back