Folie uit Hong-Kong

Folie is binnen en ben al aan het uitproberen geweest.
Dit is voor het eerst dat ik folie gebruik en het valt me nog niet mee op dichte depron vlakken.
Welke fohn/ verfbrander gebruiken jullie?
Zijn ze er ook die een regelbare temperatuur hebben?
Een gewone haarfohn wordt niet heet genoeg.

Onderstaande voorbeeld vleugel heeft bovenop een opstaande tip.
Plak je dan het vlakke deel apart en het opstaande deel apart?

Ton

P1090312.jpg
 
Zonde van de folie! Haal morgen bij de Action / Kruidvat oid een paar gekleurde 'permanent markers' en kleur je model lekker met viltstift.

Als je echt wilt folieen dan maak je eerst wat proeven op afval depron en niet op je model. Dan merk je vanzelf wat je problemen zijn en lun je lekker expirimenteren.

Pieter
 
Pieter ik begrijp je reactie en bezorgdheid maar wat je niet weet is dat deze vleugel al in de boom gehangen heeft en dus nu een mooi proefkonijn mag zijn.
Dus de vragen blijven staan.
Ton
 
Hallo,

Hier mijn bespannings oefen resultaten.
Zoals ik al eerder zei is dit de eerste keer dat ik met folie werk.
Ik gebruik dus de HK folie in combinatie met een folieboutje.
Ik heb op een oude gehavende depron vleugel van de Lazy Bee geoefend.
Ik moet zeggen dat het best wel moeilijk is en dat de folie er een paar keer is af geweest voor dat ik dit resultaat had.
Het is ontzettend dun die folie en wat me opvalt is dat je de struktuur van de depron kunt zien.

Hier de eerste foto.
Het witte middendeel is een expiriment met later opgeplakte ribben.
Het gaat mij dus nu uitsluitend om de zijvlakken.

In het tegenlicht op 1m afstand
P1090638.jpg


Uit het licht
P1090639.jpg


vleugeltips van dichtbij
P1090642.jpg


P1090641.jpg


Nou schiet er maar op los ik sta open voor alle opbouwende kritiek.
Ziet dit er normaal uit bij depron?
Moet het depron eerst nog bewerkt worden? Zo ja hoe en wat.
Wat me opvat is dat de rode kleur beter lijkt dan de grijze.
Graag hoor ik van jullie alvorens mijn Pou Du ciel aan te pakken.
Bedankt
Ton
 
Misschien een domme vraag, maar is het wel de bedoeling om depron met folie te bespannen ? Dat lijkt me ontzettend moeilijk.

Als je wilt oefenen kun je dat beter doen met het (open) geraamte van een vleugel.

Hier een voorbeeld:

745849da232d1abde.jpg


Succes, JH
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik gebruik ook Hongkong folie deze is heel mooi te krimpen en zo dus gled af te werken ben er wel tevreden over en zal nog wat bijbestellen.
 
Misschien een domme vraag, maar is het wel de bedoeling om depron met folie te bespannen ?


Waarom zou je depron met foliebespannen? Het is een vrij zinloze exercitie....
Mijn romp is niet van depron gemaakt, maar van houtjes en heeft een open structuur....


Toch succes, JH
 
Waarom zou je depron met foliebespannen? Het is een vrij zinloze exercitie....
Mijn romp is niet van depron gemaakt, maar van houtjes en heeft een open structuur....


Toch succes, JH

Zinloos of niet daar denkt iedereen anders over.
Er zijn zat dichte rompen die bespannen zijn met folie, ook depron rompen.
Kijk oa. maar bij de polaris.

Dank je.
 
Depron kan je gewoon met oracover bespannen en is makkelijker te doen als bij een open hout konstruktie .

Niks zinloze aan.:mrgreen:

Mvg Johan

Hee Johan jij werkt niet met HK folie maar kun je iets zeggen over het resultaat op de foto's.
Heb jij dat ook als je het tegen het licht houd.
Bewerk jij de depron nog met iets alvorens je begint?
 
Ik gebruik dus Oracover en het is gewoon bijna glad bij mij .

full

De romp is gedaan met een carbonoptik folie van Oracover

Ik gebruik dus orginal Depron.
En doe er niks mee buiten de kanten een beetje rond schuren.
En verwarm de folie door de bout er los op te houden , ik druk dus niet de folie met de bout vast.
Temperatuur van de bout is ongeveer 85°

Als de folie warm is druk ik het zacht aan met een frottee washandje.

Zo zit hij vast genoeg .

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Johan jij gebruikt dus dikkere folie, Bart heeft dat nog eens gemeten.
Ga jij daarna nog krimpen met hogere temperatuur?
Zou de volgende werkwijze ook kunnen?
Alleen de randen plakken en dan met een fohn krimpen zodanig dat je de folie niet op de depron hoeft te drukken/ wrijven?
 
Of Oracover veel dikker is weet ik niet.

Ik ben al veel soorten folie tegengekomen en ook uitgeprobeert in 25 jaar .

Maar werk sinds 10 jaren alleen nog met Oracover.
Krimpen met hogere temperatuur is overbodig .

En je moet folie aan wrijven ander zit hij niet vast .

Mvg Johan
 
Johan jij gebruikt dus dikkere folie, Bart heeft dat nog eens gemeten.
Ga jij daarna nog krimpen met hogere temperatuur?
Zou de volgende werkwijze ook kunnen?
Alleen de randen plakken en dan met een fohn krimpen zodanig dat je de folie niet op de depron hoeft te drukken/ wrijven?

nee dat gaat alleen op een houten onderconstructie.
als je de folie strak op het model wil hebben moet je net genoeg verwarmen dat de lijm gaat plakken op de achterkant en dan fysiek contact laten maken, dwz met een doekje op de depron wrijven.
als je zoo heet moet werken dat het spant en krimpt ben je te heet bezig, en ik denk dat het depron ook dan kromtrekt,
ga je nafohnen, dan ook lage temp, als het gaat krimpen dan laat het op delen los.
 
Oke mannen, plakken is geen probleem dat gaat goed.
Zoals Gerard en Johan al aangeven je moet het op de depron wrijven met net voldoende plakwarmte.
En dat is het nou juist dan zie je elke porie van de depron en dan is het supergladde verdwenen.
Nou is deze gehavende vleugel niet de juiste ondergrond natuurlijk.
Ik ga het weekend even proberen op een vlakke nieuwe plaat.
Ook probeer ik nog een stuk depron met oracover.

(Veel plezier in Zeumeren, jullie hebben gelukkig geen last van de stofwolken.
Johan nog even een foto van de polaris voor het vliegen!)
 
Ik heb wat proefstukjes gemaakt op nieuw depron wat echt onbeschadigd is.
De grijze en rode kleur is HK folie en de gele Oracover.
De HK folie meet ik op 0,03 mm en de Oracover 0,05 mm
Ze zijn op lage temperatuur met alleen het gewicht van de bout op het depron geplakt.
Ik heb wel in de gaten dat te veel druk op de bout slechtere resultaten geeft.
Duidelijk is ook dat de eerder getoonde vleugel teveel beschadigd was en dat deze gladde plaatjes mooier resultaat geeft.
Logisch natuurlijk de folie volgt elke oneffenheid.
Ik zal de plaatjes nog laten zien als ik de folie heb laten krimpen op hogere temperatuur.

in het volle licht
P1090644.jpg


van dichtbij
P1090645.jpg


uit het licht
P1090648.jpg
 
Hier de foto's van de plaatjes die na het plakken nog een keer gekrompen zijn.
Zoals Johan en Gerard al lieten weten beter niet gaan krimpen.
Ik had die plaatjes toch dus heb het even geprobeerd om te weten of dat het euvel is van de proef op de vleugel.
Inderdaad het wordt er niet mooier op.
Het lijkt of dat de ondergrond door de sterke plaklaag mee verschuift ondanks dat ik de bout niet te heet heb staan.
Misschien dat je het bij rondingen etc wel weer nodig hebt maar dan incidenteel.
Het rode plaatje is voor de (bovenste) helft gekrompen en de grijze en gele helemaal.
Kromtrekken bij krimpen klopt ook daar moet je ook rekening mee houden!
Misschien als je met een fohn gaat krimpen dat het weer anders is, ofschoon Gerard aan geeft dat het weer kan loslaten.
Ik weet inmiddels wel dat voor mij, op depron, de HK folie niet onder doet voor de Oracover.
Graag reacties/ tips van mensen die ook op depron plakken.


P1090742.jpg


P1090740.jpg
 
Laatst bewerkt:
Voor de trainer heb ik ook HK folie gebruikt.
[106248] hoe-bouw-ik-zelf-een-trainer-als-beginner-26
Zelfs folie over folie.
Het resultaat is volgens mij mooi geworden.
Tot nog toe ben ik zeer tevreden over de HK folie en voor de helft van de prijs incl. de extra douane kosten.
Ik ga het ook gebruiken voor de vleugels van de ASW 24.
De toekomst zal uitwijzen hoe lang het blijft zitten.
Ton
 
Laatst bewerkt door een moderator:
IK ben bezig met het folieen van mijn Calmato met HK-folie. Het bevalt mij nog steeds. Jammer vindt ik de 'witte'onderkant. Hierdoor ga je randjes zien als de folie over elkaar heen komt.
Het plakt wat minder snel en er ontstaan snel luchtbellen. Bij mij in ieder geval. Nu nog ziet op het brandstof bestendigd is
 
Back
Top