knikvleugeltje
In Memoriam
Hallo,
ik was bezig met een oude zwever. Op de vleugels was nog papier. Maar één en al gaten.
Ik denk: folie er op. Zo gezegd, zo gedaan.
Maar nu kom ik tot het 'probleem': Ik heb uitgerekend dat ik met ribbenvleugels maar op ongeveer 15 % 8O van de totale vleugel het werkelijke profiel heb. Tussen de ribben 'zakt'de folie iets in.
Dit gaat m.i. ten koste van de beoogde prestaties.
Ook heb ik het idee dat de luchtstroom als het ware om de ribben heen wil, omdat de lucht de minste weerstand zoekt. Dit geeft dacht ik nog extra verlies. :!:
Mijn vraag:
Loont het meergewicht van beplanken met bijv. 1 mm. balsa en dan lichte folie er op t.o.v. alleen folie?
In het eerste geval is de vleugel lichter met niet het profiel wat je graag ziet, in het 2e geval heb je wel het gewenste profiel, maar iets hoger gewicht.
N.B. de zwever is dus vrij oud met een grotere v-stelling, en is 2-as gestuurd.
Ik ben benieuwd.
Taco.
ik was bezig met een oude zwever. Op de vleugels was nog papier. Maar één en al gaten.
Ik denk: folie er op. Zo gezegd, zo gedaan.
Maar nu kom ik tot het 'probleem': Ik heb uitgerekend dat ik met ribbenvleugels maar op ongeveer 15 % 8O van de totale vleugel het werkelijke profiel heb. Tussen de ribben 'zakt'de folie iets in.
Dit gaat m.i. ten koste van de beoogde prestaties.
Ook heb ik het idee dat de luchtstroom als het ware om de ribben heen wil, omdat de lucht de minste weerstand zoekt. Dit geeft dacht ik nog extra verlies. :!:
Mijn vraag:
Loont het meergewicht van beplanken met bijv. 1 mm. balsa en dan lichte folie er op t.o.v. alleen folie?
In het eerste geval is de vleugel lichter met niet het profiel wat je graag ziet, in het 2e geval heb je wel het gewenste profiel, maar iets hoger gewicht.
N.B. de zwever is dus vrij oud met een grotere v-stelling, en is 2-as gestuurd.
Ik ben benieuwd.
Taco.