Fokker Spin

Nu toch maar een nieuw hoogteroer bouwen.
Het aantal versterkingen, dwarsliggers :), is niet meer realistisch.
De zijkanten van gelamineerd 1,5mm balsa en 0,4mm triplex opgebouwd( onderzijde zijbalkjes)
De triplex zo gesneden en verlijmd om buiging te minimaliseren.
En het hoogteroer zal straks in zijn geheel verstelbaar worden om het model te kunnen trimmen.
IMG_20250530_133023.jpg

Zijn t buisjes?
Heb je de ribben al vast aan de buizen? Voordeel wat je kan pakken met zo'n constructie en voor en achterlijst lijmen, de buisjes nog niet. De vleugel in verdraaiing zetten en dan dunne CA bij elke rib de ligger vastzetten. Dan heb je meteen je verdraaiing, nu heb je kans dat je een te stijve constructie hebt die moeilijk tordeert. Wel zaak dan met bekleden dat je tijdens te spannen weer alles op de zelfde mal zet voor de verdraaiing.

Bedankt Bernard, advies toegepast.
Ik ben er wel achter dat een lichte tipverdraaiing zinvol is om stalling tegen te gaan.
Mike Stuart heeft het over één mm onder de achterblijft ter hoogte van de tip.
Ik heb bij de Bleriot 1,5° toegepast met een verbluffend goed resultaat.

Je kan gewoon weg niet zonder verdraaiing. Normaal gesproken gebruiken vliegtuigen immers hun rolroeren voor t zelfde idee. En de oude vliegtuigen, kijk naar bv een Blackburn Monoplane die gebruiken kabels om tijdens het vliegen actief de vleugels compleet te verdraaien.

Je hebt helemaal gelijk.
Ik heb het verschil ervaren met de Bleriot.
Nu bij de linker vleugel de voor en achterlijst verlijmd met de ripjes en uiteraard een tipverdraaiing ingebouwd.
Gewicht nu:5,85 gram.
Nu alleen nog de locaties van de spandraden verstevigen.

IMG_20250608_155552_HDR~2.jpg
IMG_20250608_155758_HDR.jpg
IMG_20250608_155627.jpg
IMG_20250608_155640.jpg

Back