Fokker Spin

Nu toch maar een nieuw hoogteroer bouwen.
Het aantal versterkingen, dwarsliggers :), is niet meer realistisch.
De zijkanten van gelamineerd 1,5mm balsa en 0,4mm triplex opgebouwd( onderzijde zijbalkjes)
De triplex zo gesneden en verlijmd om buiging te minimaliseren.
En het hoogteroer zal straks in zijn geheel verstelbaar worden om het model te kunnen trimmen.
IMG_20250530_133023.jpg
 
Zijn t buisjes?
Heb je de ribben al vast aan de buizen? Voordeel wat je kan pakken met zo'n constructie en voor en achterlijst lijmen, de buisjes nog niet. De vleugel in verdraaiing zetten en dan dunne CA bij elke rib de ligger vastzetten. Dan heb je meteen je verdraaiing, nu heb je kans dat je een te stijve constructie hebt die moeilijk tordeert. Wel zaak dan met bekleden dat je tijdens te spannen weer alles op de zelfde mal zet voor de verdraaiing.
 
Bedankt Bernard, advies toegepast.
Ik ben er wel achter dat een lichte tipverdraaiing zinvol is om stalling tegen te gaan.
Mike Stuart heeft het over één mm onder de achterblijft ter hoogte van de tip.
Ik heb bij de Bleriot 1,5° toegepast met een verbluffend goed resultaat.
 
Je kan gewoon weg niet zonder verdraaiing. Normaal gesproken gebruiken vliegtuigen immers hun rolroeren voor t zelfde idee. En de oude vliegtuigen, kijk naar bv een Blackburn Monoplane die gebruiken kabels om tijdens het vliegen actief de vleugels compleet te verdraaien.
 
Ik heb de romp met een kleine 6 cm ingekort nadat bij het krachtige van de originele fit's van de eerste Spin het mij opviel dat het stabilo pal achter de piloot zat.
En juist dit toestel sprak mij enorm aan.
Ok de toren voor de spandraden zaten voor de piloot.ipv.één erachter zoals bij latere versies.
De vleugel bevestiging van de voorste liggers is gereed..nu de achterste nog.
Deze probeer ik zo te maken dat een wijziging van de instelhoek mogelijk is.
IMG_20250621_214436_HDR.jpg
IMG_20250621_214631_HDR.jpg
IMG_20250621_214518_HDR.jpg
IMG_20250621_214450_HDR.jpg
 
Laatst bewerkt:
De bespannen delen met spanlak (50% verdund) behandeld en nu een aantal dagen laten drogen.
De onderdelen zijn bevestigd op een proefstuk, koelvak/ richtingsroer) van een ASW17 1:2,5 die ik aan het bouwen ben volgens orginele tekeningen.
IMG_20250628_095259_HDR.jpg
IMG_20250628_095308_HDR.jpg
IMG_20250628_095356_HDR.jpg
IMG_20250628_095406_HDR.jpg
 
Back
Top