fokker G1 project in 1/5 schaal

Is eerst spuiten niet eenvoudiger?
Nu moet je al die 42 raampjes ook nog gaan afplakken.

hoi,
zonder raampjes moet je ook afplakken ,wel niet zo secuur zodat de binnenkant schoon blijft
en na het lakken de raampjes plakken ,zit je met lijmresten rondom
dus daarom zo maar

Ik denk dat i daar wel goed over nagedacht heeft
Wat word dit toch een mooi model
Lang leven de nederlandse modellen

thx


groet jacques
 
nog wat verder.

IMG_1260_1.jpg

alle raampjes zitten er in
IMG_1261_1.jpg

de sluitingen gemaakt ,werkt ook nog :)
IMG_1264_1.jpg

en zo ziet het er nu uit

zoals hij er nu bijstaat zit het gewicht op 20,3 kg

komt alleen nog spul bij voor het zwaartepunt ± 1kg

en nu maar afwachten hoeveel lood er nog in moet

groet jacques
 
hoi,

ben nu met de motoren opbouw begonnen

ik was eerst van plan de motoren op 0° te plaatsen
maar na overleg besloten om linker 2° naar links rechts 2° naar rechts
dit zou beter zijn wanneer er een uit zou vallen tijdens de vlucht (is me ook maar verteld :confused:)
IMG_1266_1.jpg

dus nog een tripl. plaatje onder de steun 2° afgeschuind
IMG_1267_1.jpg

beide aangepast.
IMG_1268_1.jpg

ook met de steunen voor de motorkap begonnen
beetje uitproberen , gemaakt van 2 x 10 mm strip ziet er wel goed uit
en het past ook nog :o
IMG_1269_1.jpg


IMG_1270_1.jpg

dacht dat het zo wel kan
nu de motoren monteren en verder afwerken

groet jacques
 
hoi,

ben nu met de motoren opbouw begonnen

ik was eerst van plan de motoren op 0° te plaatsen
maar na overleg besloten om linker 2° naar links rechts 2° naar rechts
dit zou beter zijn wanneer er een uit zou vallen tijdens de vlucht (is me ook maar verteld :confused:)

Daar zijn de meningen over verdeelt denk ik. In Scale fibel van V. Mourik staat links op 0, recht op 2° naar rechts. Zal het zo nog eens na lezen.
Op m'n Beechcraft heb ik beide motoren op 0 staan. De linker motor 2° naar links lijkt me niet juist, aangezien je de motor altijd al 2 graden naar rechts zet om het draaimoment op te heffen. Zet je de motor dan 2 graden naar links, heb je een verschil van 4 graden. Ik zal ook nog eens een artikel van Greg Hahn erbij pakken. Daar staan ook nog goeie tips hierover in.
 
Tja, hier kun je denk ik een hele leuke discussie over voeren.

De 4 graden verschil (dus 2 naar links) lijken veel maar vergeet niet dat als de rechtermotor uit valt je veel weerstand aan die kant hebt en alleen maar trekkracht links.

Met die 2 graden naar links zal de kist minder de neiging hebben om weg te draaien over rechts (ik zeg minder hij zal het heus nog wel doen ;-) ).


Moet zeggen dat op onze Nomad het ook zo zat, rechtermotor op 0 en linker 2 graden naar rechts.
Vloog perfect op 1 motor (en dat heb ik redelijk wat gedaan ;-) ) maar daar had ik ook een lekker groot kielvlak tot m`n beschikking ;-)


Op onze Hercules zie ik dat veel minder (maar dat zou ik dan eens na moeten meten om dat zeker te kunnen zeggen).


Voordeel van deze kist is dan wel weer de dubbele staar, je kan lekker tegensturen met richting om in geval van 1 motor uit te compenseren.


Misschien anders eens vragen aan Jan (Hermekens) zijn P61 is ook een dubbelstaarter en jager + hij heeft hierin heel veel ervaring.
 
hoi,

het laatste dit jaar van de g1,
de motoren beide op 2° l-r zou volgens de geleerden beter zijn
over de rechter zijn jullie het eens , maar de linker op 2° links is bij uitval van rechts beter omdat het vliegtuig dan minder naar rechts zou trekken en dus beter bestuurbaar is met richting ( zeggen de geleerde) :confused:
ik zou het niet weten :confused:

maar goed , de beide motoren met motorkappen zitten er nu op
IMG_1272_1.jpg

nu nog op zoek naar een paar dummy's

verder eenieder een happy new year
en net zoveel starts als landingen bij verschil tussen beide is er een probleem :rolleyes:

groet jacques
 
Hey Jacques,
Het einde komt inzicht.
nog effe over de zijwaarts stelling op de beech staat de linker op nul en de rechter op 2-3 graden. het verhaal klopt wel als 1 motor uit valt MAAR, volgens mij gaat de kist nu naar links trekken tijdens de start ,door het motor koppel+de zijwaardsstelling.
 
hoi,
dus toch nog een bericht

Hey Jacques,
Het einde komt inzicht.
MAAR, volgens mij gaat de kist nu naar links trekken tijdens de start ,door het motor koppel+de zijwaardsstelling.

daar zit natuurlijk wat in , bij de vorige g1 stonden de motoren op 0°
deze ging goed rechtuit , dus zoals ze nu staan gewoon eens uitproberen
ik kan de motor zonder probleem op 0° zetten alle bevestiginsgaten hiervoor zitten er al in



Prachtig Jaques!!
Wanneer mogen we de maiden verwachten ?
Tot zondag in posterholt ;)

Grtz Danny,

dat zal wel niet voor april/mei gebeuren (verhoeven moet eerst nog goed oefenen zodat 't niet fout gaat :mrgreen: )

groet jacques
 
dat zal wel niet voor april/mei gebeuren (verhoeven moet eerst nog goed oefenen zodat 't niet fout gaat :mrgreen: )

Ik heb al redelijk wat 2mot geoefend , maar dat telt niet zeker ??;);)

ps rose heeft nog 2 dummys voor zijn beech (misschien mag je er eentje lenen om er gips in te gieten dan heb je zelf een mal)

groetjes en de beste wensen

Eric
 
Niks ervan! Zelf oefenen, en zelf vliegen :mrgreen:

Grtz

ik oefen genoeg maar bij zo'n model heb ik altijd flutter op de roeren
en dan gaat 't te gauw mis :(

Jacques, wat ziet dat er weer wreed gaaf uit! :p



Heb er nog 2 van Topflite voor je, diameter 15cm, te klein zeker? :(

Ralf Petrausch heeft wel mooie in verschillende diameters

Ralf Petrausch Modellbautechnik

Goede jaarwisseling

Groeten, Ralf

thx ralf , maar 15cm is echt te klein 25 is beter

zal eens kijken bij petrausch

Ik heb al redelijk wat 2mot geoefend , maar dat telt niet zeker ??;);)
groetjes en de beste wensen
Eric

dat telt zeker eric je hebt genoeg ervaring ,we moeten maar eens met bart overleggen of hij niet bij jouw in de leer gaat :mrgreen:
en anders doe je het hem maar eens voor hoe het echt moet :mrgreen:

groet jacques
 
Hoi Jacques,

Dat schiet al lekker op, heel mooi, vooral die raampjes. :p
Kwam onlangs in een stapel MFI's ook een 1/5 Fokker G-1A tegen, sept. 2001 blz 50 t/m 55
Specs: Sw=343, L=211 cm. en volgens het verhaal woog deze incl. brandstof 19,7 kg.
Gebouwd door ene Herbert Holzer.

Gr. Ronald
 
vraag het anders van die motoren eve aan yke na hoe ze stonden
hij is er ongelovelijk veel mee aan het testen geweest
heeft i mij verteld
en welke kleuren ga je gebruiken om hem te spuiten
ik vind jouw G1 echt waanzinig mooi worden
 
Laatst bewerkt:
vraag het anders van die motoren eve aan yke na hoe ze stonden
hij is er ongelovelijk veel mee aan het testen geweest
heeft i mij verteld
en welke kleuren ga je gebruiken om hem te spuiten
ik vind jouw G1 echt waanzinig mooi worden

jeroen ,

bij de vorige stonden de motoren op 0°

groet jacques
 
hoi,

ik ben wat aan het rommelen geweest met de lucht bediening van de g1

maar eerst even een bok gemaakt zodat ik hem wat makkelijker kan opbouwen
IMG_1273_1.jpg

IMG_1274_1.jpg

zo gaat het een stuk makkelijker
IMG_1279_1.jpg

het hele systeem eens aan gesloten (moet wel nog wat gefatsoeneerd worden )

de lucht tank op 10,0 bar gezet en na 45 min nog altijd 10.0 bar :D
via reduceerventiel werk druk op 6,5 bar

en zo zou het dan moeten werken

Cvb1WYM5URk[/media] - retrack fokker g1 1/5 scale

en maar hopen dat het straks ook gefunctioneerd zoals bedoeld is
we zien wel

groeten jacques
 
Laatst bewerkt door een moderator:
het zou me niks verbazen als dat dan ook de beste opsteling is voor dit model
zoals ik al vermeld had is yke er een vlinke poos mee aan het ecsperimenteren geweest
en hij kon hem op 1 motor goed voor vliegen zonder meteen te hoeven landen
 
Back
Top