De romp laat ik nu even voor wat het is. Nu verder met de vleugel. Op de NVM-tekening staat een coordinaten tabel voor de vleugelprofielen. Aan de wortel Goettingen 386 verlopend naar Goettingen 388 aan de tip. Mijn manier van de tussenliggende ribben generen is eigenlijk een digitale versie van hoe het op NVM-tekening wordt uitgelegd en hoe het met de hand ook altijd al gedaan werd. Ik hou ook de originele instelhoeken aan, zoals Fokker het ook deed, dus geen tipverdraaiing. Zo heb ik het ook bij de uiteindelijke vleugel voor mijn F.VIIb gedaan en dat vliegt goed. Voor mijn gevoel beter dan de eerste vleugel waar ik twee graden tipverdraaiing had ingebouwd.
Nu heb ik de profielen niet opnieuw getekend, maar de profielen van mijn F.VIIb gekopieerd en geschaald naar de juiste koorde. Ik begin met de wortelrib. Daar plaats ik op de juiste plaats een hartlijn voor de liggers. Dat is de zwarte lijn. Daar wordt dan op de juiste positie, ten opzichte van de liggers, de tiprib in geplaatst. De tiprib is na het tekenen zo gedraaid dat de instelhoek overeen komt met de instelhoek van de wortelrib. Het lijntje van de neuslijst naar de achterlijst van de rib geeft de instelhoek aan. De wortelrib heb ik Rib 0 genoemd en de tiprib is in mijn geval Rib 13.
Bij het origineel zijn de ribben om de 40 cm geplaatst. Dat zou dus bij schaal 1:10 om de vier cm zijn. Dat is wel een beetje veel van het goede, dus laat ik om de rib een rib weg. Dit betekend dus om de 8 cm een rib. Dit is het zelfde als bij mijn F.VIIb.
Vervolgens worden er lijntjes getrokken van de wortelrib naar de tiprib. Deze profiellijntjes verbinden dezelfde percentage ten opzichte van de koorde van de wortel- en tiprib met elkaar.
Nu heb ik al die profiellijntjes in 25 stukken verdeelt (daar is gelukkig een knopje voor). Rib 13, dat is de laatste rib voordat je de ronding van de vleugeltip krijgt, zit namelijk op 4 cm afstand van rib 12. Ik kan namelijk de lijntjes niet in 12 en een half stukjes verdelen. Ook begint het rolroer precies tussen rib 5 en 6 dus daar heb ik ook een rib op halve afstand nodig. Voor elke rib heb ik een laag voor de profiellijntjes aangemaakt. Nu worden alle stukjes profiellijn in hun desbetreffende laag gezet. Als dit gedaan is kan het generen van de tussenliggende ribben beginnen. Rib 0 heb ik al dus die laag van de profiellijntjes kan uit. Deze verdwijnen dan en de punten van de nu iets kortere lijnen worden met een spline mooi met elkaar verbonden. Dit is nu Rib 1.
Vervolgens voor de laag voor profiellijntjes 1 uitgezet en kan Rib 2 getekend worden. En zo gaat het door tot alle tussenliggende ribben getekend zijn. Op de volgende foto ben ik er aan toe om Rib 3 te tekenen.
Als een rib getekend is dan kopieer ik die en worden ze onder elkaar in de juiste positie geplaatst. Ook zet ik dat elke rib in een eigen laag Rib 0 t/m Rib ... Dit goed onder elkaar zetten is ook belangrijk, want dan kan ik makkelijk met behulp van hulplijnen overal de juiste positie voor de uitsparingen van de gordingen tekenen.
Ik hoop dat ik het tekenproces een beetje duidelijk heb kunnen uitleggen.
groeten kjel