De kinderen zijn deze middag uit spelen, dus het was mooi rustig in huis. Een mooi moment om de F.XVIII eens naar beneden te halen om hem uit te wegen. En wat ik al vermoede klopte, hij is neuslastig. Het totaal gewicht is 8460 gram, dat is bijna 1 kg hoger dan wat ik geschat had. Met een vleugeloppervlak van 84 dm2 zou dat een vleugelbelasting van 100,7 g/dm2 geven. Iets meer dan waar ik op gehoopt had, maar met die dikke vleugel moet dat geen probleem zijn en zou ik er waarschijnlijk weinig van merken.
Met de accu's helemaal naar achteren geschoven zou er dus 348 gram uit de neus moeten, of...
93 gram er in de staart bij.
Met de accu's zo ver mogelijk naar achteren en rechtop, zou er nog 34 gram in de staart bij moeten.
Het is wat minder mooi, de accu's recht op en het wordt dan geen schaal cockpit. Misschien kan ik een plaatje van een pilootje op de zijkant van de accuplakken

. In de lucht zal je er gelukkig niet veel van zien. Eerst maar eens kijken of ik de regelaars nog verder naar achteren kan krijgen , dat scheelt ook weer. Hoe minder lood er in de staart moet, hoe beter.
Er is nog iets meer werk dan ik gehoopt had, maar in de zomervakantie moet hij wel vliegen.
groeten kjel