Fokker F.XVIII Snip schaal 1:10

Prachtige props Kjel :thumbsup:
Succes met de laatste loodjes van deze prachtige schaalbouw!

Groeten, Ramses

Op het moment gaat het rustig aan met de F.XVIII. Alle elektronica zit er inmiddels wel in, is geprogrammeerd en werkt. Ik moet alles nog wel een keer langslopen voor de eerste vlucht. Rest alleen nog het uitwegen van het zwaartepunt. Verder heb ik nog een klein schaal detailtje op de vleugels aangebracht. De hijsogen.

full

full

full

Nu zijn de koffers van mijn vliegtuigzender en helizender identiek en moet ik er inkijken om de goede koffer te pakken, dus dacht ik laat ik iets verzinnen dat ik ze makkelijk uit elkaar kan halen. Ik heb een mooie lijntekening van een F.XVIII gevonden voor op de koffer van de vliegtuigzender en een mooie lijnteken van een Hughes 300 (mijn favoriete heli) voor op de koffer van de helizender. Deze heb ik uitgeprint op transparant decalpapier en op de koffers geplakt. Ziet er leuk uit vind ik. Eens kijken hoe lang ze goed blijven, want decals zijn wel wat kwetsbaar, maar we zullen zien.

full

full

groeten kjel

De kinderen zijn deze middag uit spelen, dus het was mooi rustig in huis. Een mooi moment om de F.XVIII eens naar beneden te halen om hem uit te wegen. En wat ik al vermoede klopte, hij is neuslastig. Het totaal gewicht is 8460 gram, dat is bijna 1 kg hoger dan wat ik geschat had. Met een vleugeloppervlak van 84 dm2 zou dat een vleugelbelasting van 100,7 g/dm2 geven. Iets meer dan waar ik op gehoopt had, maar met die dikke vleugel moet dat geen probleem zijn en zou ik er waarschijnlijk weinig van merken.

full

Met de accu's helemaal naar achteren geschoven zou er dus 348 gram uit de neus moeten, of...

full

93 gram er in de staart bij.

full

Met de accu's zo ver mogelijk naar achteren en rechtop, zou er nog 34 gram in de staart bij moeten.

full

Het is wat minder mooi, de accu's recht op en het wordt dan geen schaal cockpit. Misschien kan ik een plaatje van een pilootje op de zijkant van de accuplakken :). In de lucht zal je er gelukkig niet veel van zien. Eerst maar eens kijken of ik de regelaars nog verder naar achteren kan krijgen , dat scheelt ook weer. Hoe minder lood er in de staart moet, hoe beter.

full

full

Er is nog iets meer werk dan ik gehoopt had, maar in de zomervakantie moet hij wel vliegen.

groeten kjel

Het was vanavond iets minder warm op zolder, een mooie gelegenheid om de accu's hun definitieve plek te geven. Om het zwaartepunt goed te krijgen moeten de accu's zo ver mogelijk naar achter en recht op. Hierdoor zijn ze duidelijk te zien in de cockpit, wat ik eigenlijk niet mooi vind. Hier heb ik een oplossing voor gevonden door het laatste stukje bodem van de oorspronkelijke accubak weg te zagen zodat de accu's verzonken kunnen worden. Onderaan het spant waar de accu's tegenaan komen heb ik een vuren latje gelijmd waar de accu's op kunnen rusten.

full

full

full

Nu komen de accu's niet meer boven de ramen uit en vallen ze niet meer zo op in de cockpit.

full

full

Nu de regelaars verder naar achteren plaatsen, maar daar heb ik ook al een idee voor.

groeten kjel

Ik ben vergeten een foto te maken waar de regelaars eerst zaten, maar ze zitten nu een stuk naar achter vlak voor de accu's. De regelaar van de neusmotor zat eerst tegen het meest rechter spant op de foto. De motorgondel regelaars zaten net voor het middelste spant op de foto, links en rechts van de accubak.

full

Het grootste deel van de vloer van de accubak heb ik niet meer nodig. Ook kon ik de motordraden voor de motoren van de motorgondels inkorten. Alles bij elkaar bespaart dat toch weer een kleine 50 gram gewicht in de neus. Ik heb ook wel wat gewicht toegevoegd, maar dat zal iets van 15 gram geweest zijn. Dus netto gezien is toch iets gewicht uit de neus. Binnenkort maar weer uitwegen en hopen dat het zwaartepunt nu op de gewenste plek zit.

full

Rest alleen nog alles nog een keer goed controleren en de gascurven programmeren, zodat ik bij knuppel half gas ook daadwerkelijk half vermogen heb. Als ik de gascurve niet aanpas heb ik bij knuppel half gas nog geen kwart van het volgas vermogen en dat heeft me al een keer een kist gekost.

groeten kjel

Back