fokker dr1 1:3 balsa usa

Hallo,

ik heb gisteren per toeval al een zenoah 38 op de kop getikt bij een clubmaat.
Nu nog een gepaste vertraging + prop vinden, en dan kan ik eens zien of dit allemaal doenbaar is onder de motorkap.
P1110760.JPG


P1110761.JPG
 
Heeft iemand ervaring met het rechtstreeks bestellen bij mick reeves?
ik zou daar de wielen schaal 1/3 willen bestellen en de dummy motor(wel de verkeerde, maar valt aan te passen)

Groeten Chris
 
Direkt bestellen bij Mick gaat prima. :D
Gewoon email naar hem met daarop je gewenste artikelen.
Betalen kan per VISA, Paypal en noem ze maar op.
Adres meesturen, je krijgt een retourmail met de vraag naar je kaartgegevens.

Als het meezit heb je het dezelfde week nog in huis. :banana:

Groet, Ralf
 
Eclipse,

Nog een vraagje van deze mooie kist, wat zijn de instelhoeken van de vleugels, heb deze van flair (de kleine) maar daar is het gissen met de natte vinger....


Stevo
 
Hallo,
ik zal deze vanavond eens opzoeken in de manual of bekijken op het plan.
de flair heeft volgens mij wel een platte kant onderaan de vleugel. deze van balsa usa is hol...

het vleugeltje tussen de wielen is alleszinds al -2° down.

groeten
 
even een foto update:

landingesgestel onder de juiste instelhoek.
Moet nog gesoldeerd worden en hier en daar wat aan veranderen, maar daarvoor zal ik een hulplijn inroepen(solderen van zoiets is niet echt mn ding)
P1110777.JPG


onderste vleugeltje tussen de wielen.
de gaten voor de poten moeten er nog in en de bevestiging op het gestel.
P1110779.JPG


even samen op de foto met schaal wielen....(de echte wacht ik nog op een mail van mick reeves, anders zijn ze besteld:p)
P1110781.JPG


de ondervleugel ligt de eerste stap te drogen. vanavond voor het slapen gaan de bovenste ligger erop en laten drogen.
P1110797.JPG

P1110798.JPG


instelhoeken van de vleugels, staat er niet echt wat bij... alles wordt gemonteerd met een vlak middendeel op 0° veronderstel ik...

Groeten
 
Dat schiet al lekker op Chris!
Kun je de voor mij nog de diktes van het rondstaal meten? as en landingsgestel.

Groeten, Ralf
 
het landingsgestel bestaat uit 2 beugels die op de romp liggen
diameter 5mm(worden later uitbekleed met hout)
dan de massieve blok hout waar die 2 L vormoge beugels op geplaatst worden.
van links naar rechts liggen er weer 2 stalen buizen doorheen van diameter 3mm
de koperdraad is rond beide gewikkeld(de 3mm stangen steken 2mm uit aan iedere kant) hierop wordt dan een rondel (vlotje) gesoldeerd die ervoor zorgt dat de vering niet los kan.
de uiteindelijke as wordt in de midden vastgezet op de massieve blok(de uiteinden kunnen veren!) de diameter van die as is 6,5mm.

Ik ben benieuwd naar de echte wielen(nog pak groter) ik schat het gewicht van het totale landingsgestel op 1kg( kan er totaal naast zitten maar is een gevoel:p)
 
S 39 en een 65 W soldeerbout bieden uitkomst.

Maar hierover zijn de meningen ook verdeeld.
Maar zo maak ik mijn landings gestel of cockpit of? als er moet gesoldeerd worden.
Waar twee staaldraden tegen elkaar steunen, wikkel je er een dun messing of staaldraadje omheen, net als je bij een verwonding een verband aanbrengt, soldeer eroverheen in zijn geheel en het zit eeuwig vast.

Johan.
 
morgen de binnenste voorlijst opschuren, en dan kan de beplanking al op de onderste vleugel.
Ik ga de beplanking gewoon recht doen zoals in de manual. Ik ging hem eerst met de 3hoeken voorzien als de echte. maar omdat dit de constructie wat verzwakt, en toch feitelijk niet gezien is. gewoon recht.

Dan heb ik eens zitten kijken naar de wing skids... deze zijn niet voorzien, maar ik wil er toch gaan maken.
Als je op foto's kijkt zie je 100 verschillende soorten. zelfs op eenzelfde toestel zie je er plots andere verschijnen.
Ik heb er nu eens 3 uitgezaagt. keuze??? ik weet het nog niet.
tips of suggesties?
P1110801.JPG


P1110799.JPG
 
de middenvleugel is ook ruwbouw klaar,en de plaat waarop deze gelijmt wordt is ook in de maak.
wat ik wel gezien heb is feitelijk het deel achter de motorkap tot juist voor de cockpit is afneembaar samen met de middenvleugel. Dit is zeer interessant om in de romp te kunnen.
Echter voor het vervoer en opbouw is dit niet zo handig.
want met de middenvleugel komt dit deel mee, samen met de struts naar de bovenvleugel en de 2 geweren...
oke het kan, maar ik zit de denken om de middenvleugel in 3 te zagen en gebruik te maken van een vleugelbuis. zodat het middenste deel met de struts en geweren gewoon op de romp blijven( in het ergste geval kan ik deze nog verwijderen om in de romp te komen)

de uitsparingen in de vleugel hebben een diameter van 25mm.
nadeel is natuurlijk het extra gewicht hiervan.
weet iemand waar ik zulke huls+ buis licht en tegen een schappelijke prijs kan bekomen?
groeten chris
 
vandaag wat verder kunnen doen. gisteren de wielen van mick reeves toegekomen. wielen die je zelf moet samenstellen:p
maar. de hoofdschijf is niet moeilijk om te maken, maar dan moet er nog een deeltje op, maar hier staat bitterweinig uitleg over. Kent iemand deze wielen, of heeft iemand hiermee ervaring? op het net ook niet direct info te vinden.

de hoofdas die in het wiel komt is uit aluminium gemaakt, echter is de binnenmaat veeel te groot, ik ga vragen op school of ze er 2 nieuwe maken met een passende diameter op mijn assen. ik denk om ze uit teflon te laten maken(zodat er geen metaal op metaal wrijft)
groeten
 
ik heb vandaag dan maar de knoop door gehakt en bij balsa usa de 1/4 dr1 besteld
afwachten waneer ik hem heb en er aan begin
want is echt het mooiste vliegtuig ever
 
haha super:p
ik heb vandaag toch nog enkele stukjes gekleeft aan de romp...
fotoupdate moet ik eens verder mee aan de slag...
 
een lange tijd geen update gedaan, maar toch al een stukje verder. Ik hoop om op het eind van de kerstvakantie ruwbouw klaar te zijn, zonder de details enzo...

de romp is klaar om hier en daar te beplanken, maar daar wacht ik mee tot de rc en de motor zijn plaats gevonden heeft... dus dit is nog een eind.
vandaag moet het lukken om de 2 onderste vleugels volledig af te hebben, zodat ik deze de komende dagen op school op het gemak bij de stofafzuiging kan schuren. daarna komt het moeilijkste gedeelte, het uitlijnen van die 2 vleugels!

P1110938.JPG


de motor, ik heb als het goed gaat van een medeforummer een zg38 kunnen kopen met vertraging. Ik heb deze eens geprint en op het plan gelegd, plek zat denk ik...???

P1110958.JPG


hoe ik hem moet plaatsen is nog een raadsel. op de foto zit hij mooi weg en kan er makkelijk een dummy cylinder onder, maar heeft de motor minder koeling...
de dummy die ik heb:
P1110961.JPG

deze wordt wel nog wat geupgrade naar een Oberursel motor... in feite moet ik maar 4 cylinders doen want de rest zit binnen de kap.(zo kan ik de cylinders wel rond gaan maken(bovenste op de onderste lijmen...)

wat is jullie gedacht over motor,motoropstelling,...

De servo's en eventuele powerbox, schakelaars,...liggen ook klaar.

kleurenschema moeten we nog over nadenken. binnenkort eerst eens details gaan fotograferen van een echte!
 
de motor, ik heb als het goed gaat van een medeforummer een zg38 kunnen kopen met vertraging. Ik heb deze eens geprint en op het plan gelegd, plek zat denk ik...???

Deze vertraging is waarschijnlijk de bovenliggende versie i.p.v. de zijwaartse opstelling.
Je zult hiertoe een aanpassing moeten doen, de bovenliggende past niet in je cowl.
Toni verkoopt een losse onderplaat (80 euro meen ik..) waarmee je de set kunt ombouwen.
Let er wel even op of het om een originele vertraging gaat of een nabouw, deze zijn ook in de omloop, misschien past het dan net niet.

De cilinder aan de onderzijde geeft de beste koeling voor de motor.
Helaas zit hij dan wel in het zicht.
Voordeel is ook dat de bougie verwisselbaar is zonder de cowl af te nemen.
Weet alleen niet hoe het dan zit met de stand van de carburateur?

Succes, Ralf
 
net even de vleugelstruts bekeken.

Bij balsa usa zijn het struts die over de 3vleugels gaan en die dan aan de vleugels worden vastgezet met boutjes. op zich een goede oplossing en sterk in alle richtingen... maar iets minder schaal.

de oplossing van glenn torrance is daarbij wel beter, ook minder opstelwerk op het plein, enige nadeel dat ik zou kunnen bedenken is dat je de bovenste vleugel in de vleugelrichting wat zou kunnen bewegen...??

P1010017.jpg


R1.jpg


het ombouwen in de vleugel zou mogelijk moeten zijn, en door zo een clips erdoor te steken heb je een zeer snelle demonteerbare strut volgens mij.

iemand een idee hoe dik de alu zou moeten zijn, en hoe ik die het best maak?? frezen kan ik niet, metaalbewerking is niet mijn bevoegdheid:p
 
Back
Top