pompebled
Forum veteraan
Gelukkig weer wat aan de Flying Wing kunnen doen; de gaten, waar de oude servo's zaten, zijn gedicht met een paar passend gesneden stukken blauw schuim, vastgezet met Beli Zell, dat schuimt enigszins op, helemaal als je het schuim vooraf bevochtigt, dus enige druk en wat tape was nodig tot de lijm uitgehard is om te voorkomen dat het laminaat omhoog gedrukt zou worden:
Na uitharding moeten de reparaties nog vlak gesneden/geschuurd worden en van een nieuw stuk laminaat voorzien worden:
Eerst is de onderzijde aan de beurt, ik heb een freesmalletje gemaakt uit stevig karton met een laagje 5 mm Depron er onder, zodat de kopiëerring van mijn bovenfrees pal boven het schuim komt:
De foto laat het resultaat van stap twee zien, de 5 mm diepe uitfrezing voor de rand waar de servo houden op wordt vastgeschroefd. De eerste stap is de diepte van de servo uitfrezen, waarbij de randen met vulstukken vrij worden gehouden.
Mijn bovenfrees is een relatief groot en zwaar geval, helemaal voor zo'n schuimvleugel. Om beschadigingen te voorkomen en de vleugel voldoende steun te geven, ligt die op de onderzijde van twee tablet kussens van de Action; de korrels in de kussens passen zich aan aan het profiel van de vleugel, die daardoor mooi stevig ligt:
Eenmaal gefreesd ziet het gat voor de servo er zo uit:
De beide plaatjes zijn voorzien van schroefdraad M3 en worden in het schuim gelijmd:
De servo houder wordt daar op vastgeschroefd met nylon boutjes als de lijm droog is.
Als het goed is ligt dat plaatje straks vlak met de onderzijde van de vleugel en steekt de servo stang straks onder een hoek door de bovenzijde richting servo hoorn.
Om de servo's zo ver mogelijk naar buiten te kunnen plaatsen, zat ik pal tegen de ingelijmde carbon verstevigingen aan, dat was wel even spannend (qua uitmeten) om zeker te weten dat je er niet met de frees doorheen zou gaan.
In plaats van frezen, had ik de uitsparingen er ook in kunnen snijden, of met een soldeerbout erin smelten, maar ik wou het wat netter doen dan het voorgaande hak- en breekwerk, ook al zie je er straks in de lucht geen moer van...
Volgende stap; de servo hoorns op hun nieuwe plaats op de elevons zetten, gevolgd door het uitmeten van de gaten voor de servostangen en die in het schuim steken/boren/smelten.
Groeten, Jan.
Na uitharding moeten de reparaties nog vlak gesneden/geschuurd worden en van een nieuw stuk laminaat voorzien worden:
Eerst is de onderzijde aan de beurt, ik heb een freesmalletje gemaakt uit stevig karton met een laagje 5 mm Depron er onder, zodat de kopiëerring van mijn bovenfrees pal boven het schuim komt:
Mijn bovenfrees is een relatief groot en zwaar geval, helemaal voor zo'n schuimvleugel. Om beschadigingen te voorkomen en de vleugel voldoende steun te geven, ligt die op de onderzijde van twee tablet kussens van de Action; de korrels in de kussens passen zich aan aan het profiel van de vleugel, die daardoor mooi stevig ligt:
Eenmaal gefreesd ziet het gat voor de servo er zo uit:
De beide plaatjes zijn voorzien van schroefdraad M3 en worden in het schuim gelijmd:
De servo houder wordt daar op vastgeschroefd met nylon boutjes als de lijm droog is.
Als het goed is ligt dat plaatje straks vlak met de onderzijde van de vleugel en steekt de servo stang straks onder een hoek door de bovenzijde richting servo hoorn.
Om de servo's zo ver mogelijk naar buiten te kunnen plaatsen, zat ik pal tegen de ingelijmde carbon verstevigingen aan, dat was wel even spannend (qua uitmeten) om zeker te weten dat je er niet met de frees doorheen zou gaan.
In plaats van frezen, had ik de uitsparingen er ook in kunnen snijden, of met een soldeerbout erin smelten, maar ik wou het wat netter doen dan het voorgaande hak- en breekwerk, ook al zie je er straks in de lucht geen moer van...
Volgende stap; de servo hoorns op hun nieuwe plaats op de elevons zetten, gevolgd door het uitmeten van de gaten voor de servostangen en die in het schuim steken/boren/smelten.
Groeten, Jan.