Nét voor het begon te regenen weer thuis na een tiental startpogingen met aangepaste instellingen.
Gisteren de hefbomen op de elevons twee keer zo lang gemaakt, ik heb nu maximaal 10 mm uitslag naar beide kanten, met de stuurstang op de servo's nóg een gaatje dichter bij de as.
Vanmiddag naar de lokale drekzooi (verschrikkelijk nat veld) en getest.
Zwaartepunt iets vóór wat de fabrikant aangeeft, het is een strip lood met klittenband, dus verstelbaar.
Ruim half gas en hard gegooid; duik naar links de grond in, alles onder de modder, leuk.
Elevons gecontroleerd en rechts iets hoger gezet, zwaartepunt iets voorlijker door de modder op het lood.
Volgende start min of meer rechtuit, het toestel slingert als een dolle, vlak na de start.
Flink wat hoogte gewonnen en een bocht terug ingezet, het toestel dondert onbestuurbaar van boven, ik kan het nog iets afvangen zodat het geen neuslanding wordt; nog meer modder.
Na controle nog zo'n poepstart met slingerend vlieggedrag en bijbehorende flutlanding.
Vanwege de modder, die ik er voor de volgende startpoging natuurlijk afveeg, nu maar een zij-arm-zwaai-start; dat gaat beter, de hogere snelheid zal er mee te maken hebben.
Ik vlieg omhoog in een redelijk rechte lijn tot het een streepje is geworden en zet een bocht in; dat had ik eigenlijk niet moeten doen, want gelijk begint het gelazer weer en is het toestel onbestuurbaar.
Ik wapper wat aan de zender en kan een dikke klap voorkomen, maar dat is het ook wel.
Bij het vliegtuig aangekomen staat één elevon haaks omhoog, servo arm dol.
De andere is ook niet meer fris.
Einde vliegpogingen vandaag. Niet ontevreden, vergeleken met de vorige pogingen, ik maak kleine stapjes...
Ik heb de Byme-D niet ingeschakeld gehad, misschien had ik dat moeten proberen, maar de vluchten waren tóch al zo kort...
De Emax ES08MA II servo's kwamen vandaag binnen, die zal ik er eerst eens in frotten, voor 100% spelingsvrije elevons.
Groeten, Jan.