Maiden Flying Wing 840!
We zijn inmiddels anderhalve maand verder en ik ben tijdens de zomer niet meer wezen lessen op de club, dus relatief weinig gevlogen.
Aangelokt door het mooie rustige herfstweer mijn vliegerveld een paar keer opgezocht met mijn Lidl schuimpje, dat vliegt lekker rustig.
Vanochtend alle drie toestellen die, gerepareerd, afgebouwd, of van een grotere prop voorzien waren, vliegklaar gemaakt en de hele handel in de auto geladen.
Eerst de gemotoriseerde Lidl, dat vliegt nu super mooi en een beetje wind is door de grotere prop ook geen probleem meer.
Vervolgens de Parkfun Fusion, voor de zoveelste keer gerepareerd, dit keer een carbon buis in de (voor de tweede keer) afgebroken staart. Zwaartepunt iets naar voren, vanwege het carbon en glasweefsel, en gaan. De overgang van twee naar drie assen vereist enig omdenk werk, want hier zitten de ailerons op de plaats waar de tweekanaals Lidl het roer heeft.
Na een paar rondjes valt dat ook weer op z'n plaats en lukken de gecoördineerde bochten weer als voorheen. Ook had ik er aan gedacht de ingebouwde gyrostabilisatie in te schakelen...
Zoals te verwachten was, wordt het toestel met elke reparatie zwaarder en neemt de startsnelheid navenant toe, ik moet een flinke zwaai maken om vrij van de grond te blijven bij de start. Geen probleem als je er rekening mee houdt.
Voor m'n gevoel wordt ook de laagste snelheid, zelfs met flaps neer, ook steeds hoger...
De telemetrie, die deze ontvanger levert, is handig, kun je het Voltage op je display bijhouden.
Als laatste de Flying Wing 840 uit dit topic.
Ik heb eerst een glijvlucht uit de hand gedaan, gelijk alles aan de voorkant groen, want de daalhoek was fors.
Een beetje up getrimd en de gok genomen, gas erop!
Het vliegen met de tweekanaals Lidl heeft geholpen, want ik hield de FW nog in de lucht ook, wel slingerend als een dolle, teveel stick input, rustig aan...
Zelfs met een gekortwiekte prop is het vermogen fenomenaal; met de up trim wat gereduceerd gaat het 'ongelimiteerd vertikaal' zoals ze dat zeggen, ik ben dat niet gewend en wist niet hoe gauw ik het gas moest reduceren om dat kleine stipje in de lucht weer onder controle te krijgen.
De afstemming was redelijk goed, met enige oefening in het maken van kleine uitslagen is deze FW een genot om te besturen.
Ik heb me, na de eerste verticale klim, niet laten verleiden tot rolls en loopings, iets wat op de sim probleemloos gaat, maar ben braaf met half gas m'n rondjes blijven vliegen, meestal op hoogte, maar ook een paar low passes, waarbij ik voor de bocht eerst weer hoogte won, je weet het per slot van rekening maar nooit...
Man, wat gaat dit hard, als je wat gas geeft.(Voor iemand die z'n gerepareerde Easystar snel vind...)
Het zal de oplopende hoeveelheid stick time zijn, maar ik heb vandaag staan vliegen, zonder dat ik stond te schudden van de adrenaline, da's ook wel eens lekker.
En alles heel weer mee naar huis.
Als eerste nog wat expo op de besturing van de FW zetten, dat zal de boel wat temmen.
Ik heb nog een gyro liggen, maar of ik die inbouw?
Groeten, Jan.