Flybar lock ?

Ik ben nog steeds mijn Twister 3D Storm aan het instellen en ik zie niet hoe ik de flybar kan vastzetten (haaks op de rotor-as dus) om de curves te kunnen instellen.

Ik vind op het internet wel beschrijvingen van eenvoudige locks, maar die moeten blijkbaar allemaal op de kop worden vastgeschroefd, en dat is niet mogelijk bij mijn heli.

Zie het exploded view: ik kan niets vastzetten op de kop ... Iemand een idee ?

Bedankt,
Stefan.

Bijlagen

normaal doe je dat ook niet.

ze hebben tegenwoordig overal een tooltje voor..
maar als je ff logisch kijkt, is dat heel vaak helemaal niet nodig.

Heli recht, ondergrond waterpas.
hoofdas waterpas verticaal (als het goed is)
flybar waterpas (of een lijn van de vensterbank oid pakken als zicht referentie voor waterpas)
je kan ook een ty wrap pakken, die om de as slaan en aantrekken. meestal komt dat ook redelijk correct waterpas te zitten.
dan je ding doen.

meeste wat jij op internet zal zien qua tooltjes, is voor flybarless heli's.
Die missen de referentie, dus hebben ze daar een tooltje voor. schroeven ze vaak op de plek van de rem, op de kop van de heli.
maar ook daar kun je gewoon een lijn van bv de vensterbank pakken, en die als referentie voor je blad meter pakken.

Je gaat ook weer niet heel lang en vaak heen en weer.
je moet even besluiten of je hem 3d afstelt, of schaal.
daarmee wordt bedoelt 0 graden midstick (3d, meestal tegenwoordig) of schaal (+5 graden midstick, hoover)
midstick stel je in.
stick laag, stick hoog. -5 tot +10 of zoiets.

Cyclic zie je eerder op de flybar, daar gebruik je geen bladmeter voor.
kwestie instellen zoals men in de handleiding aangeeft
daarna vergroten of verkleinen naar gevoel.
meestal kun je die uitslag best wat groot inzetten

Toevallig laatst met iemand besproken en onderstaande foto gemaakt.
Dit gebruikte ik vroeger op mijn T-Rex 500 (had zelfde tooltjes voor de 450 en 600), maar denk dat dat op jou kop niet gaat passen.

Maar wat student bovenstaat schrijft klopt, gewoon de flybar op het oog vlak zetten (ik gebruik idd of een deur-post - vertikaal, of een vensterbank - horizontaal) als referentie.

Om preciezer te werken heb ik ook wel een draad waterpas gebruikt.
draad waterpas.jpg

Het bedoelde tooltje.
flybar lock.png

Bij vario hebben ze een tooltje wat je boven de flybar in het gat kan steken waar de flybar in beweegt, dan staat ie ook vast.

(Dat is zeskantig, net een stukje imbus sleutel)

Gr
Arie

Bij vario hebben ze een tooltje wat je boven de flybar in het gat kan steken waar de flybar in beweegt, dan staat ie ook vast.

(Dat is zeskantig, net een stukje imbus sleutel)

Gr
Arie

Ik denk dat ik iets gevonden heb dat op hetzelfde neerkomt : satéstokjes ... zie foto's hieronder: volgens mij staat de flybar nu mooi haaks op de hoofdas ?

Evengoed: ik heb nog een oude TRex liggen met flybar (een goedkoop tweedehandsje), dus ik ga de ideeën hier bijhouden; ik zal ze allicht nog nodig hebben

Ik krijg trouwens de indruk dat je heli's best tweedehands kan kopen: degenen die ik tegenkom en zich met heli's bezighouden zijn zó pietje-precies (en terecht met heli's) dat de heli meestal ofwel gecrasht is, ofwel in perfecte staat.

Bijlagen

• IMG20250416190238.jpg
    IMG20250416190238.jpg
    214,8 KB · Weergaven: 15
  • IMG20250416190341.jpg
    IMG20250416190341.jpg
    200,9 KB · Weergaven: 18
ja..
dan heb jij de goede gehad..
het kan ook wel, als je maar enigszins weet waar je naar moet kijken.

ik kom als instructeur natuurlijk ook 2e hands heli's tegen (niet van mij)
het zal je echt verbazen hoeveel mensen zo'n ding testen, crashen, naar hun idee repareren
en hem dan verkopen als "nieuw"
leerling komt trots bij je.. je loopt je lijstje te controleren dingen door..
om de beste man een lijstje "to do" mee te geven.

soms klein. kan met nieuw ook.
maar soms ook kromme assen, verkeerd geplaatste lagers, aansturing verkeerdom erop, geen locktite, gestripte schroeven, etc etc etc.
veel mensen onderschatten hoeveel schade zo'n ding op kan lopen van 1 klein tikkie

Interessant wat je schrijft ! Ik vraag me wel af hoe je dat als koper allemaal kàn controleren ? Je kan toch moeilijk de heli even demonteren bij de verkoper om te zien of hij overal locktite heeft gebruikt en geen schroeven gestript heeft ... In die zin is er natuurlijk altijd wel een risico.

Overigens: heb je werkelijk zo een controlelijst ? Die zou me wel interesseren ...

Interessant wat je schrijft ! Ik vraag me wel af hoe je dat als koper allemaal kàn controleren ?
Voor laten vliegen is natuurlijk het beste, al kan dat niet overal.
Ik laat de prijs meestal mede bepalen door het idee dat ik hem helemaal uit elkaar haal, en altijd wel wat tegenkomt.
Al is het demontern en netkes monteren natuurlijk ook een deel van de hobby.
soms klein. kan met nieuw ook.
Inderdaad, Ik had een Hirobo 346 opgehaald, zag er netjes uit, verzekerde dat er locktide gebruikt was.
Thuis even wat nagekeken, schroefjes zaten erg vast, voor het opbergen wilde ik de rotoras er even uit halen, kreeg het schroefje in het tandwiel wat door de as gaat er niet uit gedraaid, wat bleek, het schroefje was helemaal door de midden, zag je zo niet, alles draaide, maar zou er toch uit gaan, en dan is het einde heli.
Je kan het treffen, maar je moet er gewoon rekening mee houden dat je alles zoveel mogelijk na loopt.
En als je wat ongewone dingen ziet, dan zeker helemaal nakijken.

Gr
Arie

Ik heb niet echt een vast lijstje..
meer een gevoel, ik trek overal aan, kijken of de zaken vast zitten die vast moeten zitten, en los waar het los moet
algemene staat, ziet het er goed uit?
Schrappen, butsen?
draait de hoofdrotor zonder gewiebel, ook een indicator dat er iets mee gebeurt is

het met de hand draaien van de servo's.
er is een periode geweest dat er clones op de markt waren, waarbij dan meteen alle tandwielen in de servo's afbraken.
MAAR: bij enthousiast vliegen krijgen zo ook kracht te verwerken...
zolang je dit met gevoel doet, moeten ze daar gewoon tegen kunnen.
dan voel je ook of het gelijkmatig over het hele bereik hetzelfde voelt, of dat hij af en toe licht, of juist zwaar voelt. gebroken tandjes, rommel tussen de servo tandwielen. kan niet, tenzij open geweest of wat gebroken

soms zie ik een schrap, ga je verder inspecteren naar een deel waar je normaal niet kijkt.
soms zie je wat, soms niet.
Electronica kun je weinig aan controleren.
en eigenlijk is een heli alleen vliegend te controleren op werking. maar ja, als je koopt van iemand die niet kan vliegen en je kan het zelf ook niet...

Zowieso bij tweedehands is het een erg goede gewoonte het ding uit elkaar te trekken, en weer opnieuw in elkaar te zetten.
Weet je zeker dat de bouwfout van een ander, jou geen heli kost.

Back