+1 voor de simmers hier ;-)
Vreemd, bij mij is dat een reden om net veel te simmen. Ik wil gewoon snel vooruitgang maken, met zo weinig mogelijk (echte) crashes.
Men moet wel een beetje een masochist zijn om dat net als reden te zien om niet te simmen.
Daargelaten of ik een SIM wel of niet aanraadt (dat dus even volledig terzijde).... begrijpend lezen is een kunst, dat blijkt maar weer....
Niemand heeft het hier over masochisme, en niemand crasht graag....
Maar iets positiefs bestaat puur en alleen bij de gratie van het tegenovergestelde, het negatieve. Dat is gewoon een fact of life....
Ik vind simmen niks aan, omdat
de voldoening van niet crashen volledig ontbreekt, en die voldoening bestaat bij IRL vliegen volledig omdat de mogelijkheid tot echt crashen reëel is....
Het is bepaald niet dat ik crashen zo leuk vind, dus dat doe ik dan ook zo weinig mogelijk....
Daarnaast: inderdaad, er zijn ontzettend veel mensen die dankzij de SIM "al wel binnen een jaar" inverted vliegen....
Buiten dat inverted vliegen op geen enkele wijze een maatstaf is voor hoeveel plezier je beleeft, valt het mij steeds meer op, dat precies die mensen ook hun spullen weer binnen een jaar of twee te koop aanbieden, als "te koop, volledige heli-hobby"....
En dan vraag ik mij serieus af, wie er meer voldoening heeft beleefd. De persoon die na een paar jaar "alles al gezien en gedaan heeft" en de boel weer verkoopt, of de persoon die gewoon ieder weekend, al dan niet met zijn vliegmaten, op het veld te prutsen en pielen gaat,
en daar blijvend lol aan beleeft....
Die mensen die na jaren vliegen nog niet het hooverstadium voorbij zijn.... kijk daar eens met wat andere ogen dan de huidige "3D-oogkleppen" naar.
Veel er van, zijn uitermate tevreden als ze NIET als een mongool rond
hoeven jakkeren.... Ik heb een hele vliegschool vol met mensen die het letterlijk een verademing vinden dat ze niet die prestatie-druk voelen van "jeetje, vlieg jij binnen een jaar nog steeds niet inverted????"
Die er schijtziek van worden, als ze bij een winkel om een rustig vliegende heli vragen, en met een high-powered heli met 100% flatcurve en -13 tot +13 graden op pad gestuurd worden "want dat doet iedereen zo"....
Die als ze vragen of dat niet wat rustiger kan, een Flymentor, BeastX of ander duur electronisch ding in de maag gesplitst krijgen met de woorden "maar daar moet je eigenlijk ook nog snellere servo's bij kopen"....
Voor het geval je denkt dat ik een zeikerig "anti-3D-verhaaltje" ophang: dat is dus NIET zo, de leerlingen die zich bij onze vliegschool aanmelden, geven vrijwel zonder uitzondering aan
specifiek om die reden naar ons toe te komen.... En we moeten eerder mensen wegsturen dan dat we klanten te kort komen....
En weet je: die gasten die op die manier leren vliegen, het meerendeel heeft er een heerlijke ontspannende hobby aan, die ze soms echt vele, véle jaren blijven doen (ikzelf doe dit toch al 32 jaar nu....). Die hebben niet eens de behoefte om ooit een hurricane of funnel te leren....
Groet, Bert