Melig ding!
Eens kijken of er in Nijmegen ook een clubproject van te maken is...
Zou de 'standaard' oranje 19 grams motor van HK ook een optie zijn? Die is onder de leden veelal aanwezig..
Of mag het model dan weer een slagje groter worden?
Ik heb hem zo aangepast dat de bekende 2204 19grammer past, ook met een 8"prop. Ik zou er dan een 7X6, of 8X6 op doen.
Maar een (lichtere) motor met een hoger kv is beter geschikt.
Hij kan de extra 5g van de motor wel hebben, Dat is geen enkel probleem.
Het probleem is dat de meeste mensen ook een veel zwaardere accu hebben (de mijne is 18g) dus reken er ook maar 12g bij voor een 450 met zijn jasje en balans stekker er nog aan.
Als je dan ook het huisje om je ontvanger houd (2g), een zwaardere regelaar met krimpkous (heb ik vervangen door tesa) en langere draden (zomaar 5g meer).
Een houten motorschot word om totaal onduidelijke reden vaak toegevoegd, met schroeven naar de motor (4g)
Een paar extra koolstof verstevigingen inc lijm, kost zomaar 5g.
Dan maak je een een erg leuk vliegend kistje van 115g niet 120g, maar 148g. wat je zeker zal kunnen merken. (ik vloog hem met een accu van 30g, dus 12g zwaarder, en dat is ook te merken, niet dat hij in een keer slecht vlieg, maar ik vlieg hem liever met de 18g accu's (2s 300 nanotech gestript en 2s 320 hyperion getript.)
Het stomme is dat ik door een paar simpele dingen hem zo 10g lichter kan maken. Voor mijn doen heb ik niet echt op gewicht gelet!
De spanwijdte zou denk ik wel 5cm meer mogen worden, maar dan word hij nog moeilijker uit 1 plaat te halen als je hem met een freesmachine wilt maken met een bereik van 450*900mm.
Dat is de hoofd reden dat ik dat niet heb gedaan. Ik wil ook het liefst niet te veel koolstof toevoegen, hoe kleiner hij is hoe makkelijker dat gaat. De reden daarvoor is gemak van het bouwen, en kosten. Hij moet zonder problemen in 1 avond gebouwd kunnen worden.
Misschien zorg ik dat ik 2 pdf's uitbreng (en dxf) 1 zoals ik heb nu heb en 1 "xl" die 5cm meer span heeft. (ongeveer 14% meer oppervlak (,das veel))
Dan heeft hij ondanks het grotere gewicht nog steeds geen extra verstevigingen nodig.