Flaps en airbrakes in de vleugel van een trainer! (Video)

• Topicstarter Topicstarter Arvid
  • Startdatum Startdatum
A

Arvid

Guest
Ooit wel eens een trainer gezien met flaps en airbrakes? Moet je dit eens zien!.......

afb7753.jpg

M'n vader is een goede bouwer en zoals het een goede bouwer beaamt, bouwt hij liever dan achter een pc te zitten. Toch probeer ik hem al de hele tijd aan te sporen wat op het forum te zetten om zijn bouwsels met jullie te delen.

Het is begonnen met een vleugel die zich in een lantaarnpaal had geboord. Verloren? Echt niet, leuk hobby projectje! :D

Veel leesplezier. En nu maar hopen dat hij het verhaal er wat sneller op gaat zetten....... :wink:

uhm spoilers op een motorkist is weer eens wat nieuws.
Lijk mij niet zo'n succes.
Heeft het model helemaal niet nodig.

Als je op deze manier gelanceerd wordt, kun je moeilijk iets anders doen dan de motor aanzetten en vliegen. Een paar maanden geleden ben ik dan ook daarmee begonnen en sinds kort ben ik dan ook solo. Weliswaar op een trainertje, maar toch.

Tijdens het lesvliegen, en een paar landingen met een snelheid die wat aan de (erg) hoge kant was, kreeg ik het idee om het toestel met flaps en eventueel air-brakes uit te voeren.

afb7933.jpg

Voor de flaps zouden de ailerons ingekort worden en de air-brakes moesten kleppen zijn en geen schuiven.
Het plan om voor dit project een extra vleugel te kopen en deze om te bouwen, werd al snel ingehaald (en versneld). Tijdens het aanvliegen voor de landing zag ik kans het toestel in een van de drie aanwezige lantaarnpalen te parkeren. De romp bleef onbeschadigd, maar de stuurboordvleugel had in het midden een forse deuk.
Na het verwijderen van de folie, bleek de reparatie relatief simpel en opende dit perspectieven voor het project.

De bovenste en onderste dragers waren nog heel. Alleen een paar spanten, een stuk van de voorste drager en een deel van de boven en onderbeplating moesten vervangen worden.
Hieronder een foto met het gerepareerde deel.

afb7936.jpg

Als voorwaarde voor de flaps stelde ik de eis, dat deze niet als een deur onder de vleugel mochten hangen, maar het oppervlak van de vleugel werkelijk moesten vergroten. Dat betekent dat de flap naar beneden én naar achter moeten bewegen en dat de spleet die daarbij tussen flap en vleugel ontstaat, afgedekt moet worden. Enigszins vergelijkbaar met de slotted Fowler-flap slotted Fowler-flap, maar dan zonder de luchtspleten. Dit kan gerealiseerd worden door het scharnierpunt achter en onder de achterrand van de vleugel te plaatsen. Het afdekken van de spleet zou mogelijk moeten zijn door tijdens het uitzetten een folie uit de vleugel te trekken. En om het geheel nog wat eenvoudiger te maken vond ik dat de aandrijving niet aan de buitenkant geplaatst mocht worden, maar in de flap geïntegreerd moest zijn. Dit leverde al een paar interessante vraagstukken op:

a. Hoe ver het scharnierpunt naar achteren en naar onder plaatsen?
b. Waar en hoe de spleet in de achterrand te plaatsen.
c. Kan de vleugel verzwakt worden en hoeveel?
d. Hoe de verzwakking op te vangen?
e. Wat voor folie kan hiervoor gebruikt worden en hoe die te bevestigen?
f. Hoe maak ik het scharnier en hoe bevestig ik dit?
g. Hoe duw ik de flap naar beneden en hoe trek ik hem weer op zonder dat de bediening zichtbaar is?
h. Waar laat ik de aileron- en andere servo’s?

Een en ander resulteerde in onderstaande ontwerpschets.

afb7772.jpg

Na wat proefnemingen is er voor gekozen voor een scharnierpunt dat 6 mm onder en 10 mm achter de achterrand van de vleugel ligt. Een ongewenst effect van deze scharnierpositie is, dat bij het kantelen de voorkant van de flap boven de vleugel uit gaat steken. Dit heeft ook tot gevolg dat de folie, die door een spleet in de achterrand van de vleugel loopt, omhoog gewrongen gaat worden. De oplossing is even simpel als doeltreffend: De bovenzijde van de flap afronden.

Hieronder het detail van de eerdere tekening

afb7773.jpg

en de uitwerking; zonder

afb7937.jpg

en met folie

afb7938.jpg

Het bepalen van de verzwakking van de vleugel is een gevoelskwestie. Dit is niet zomaar te berekenen; zeker niet bij een bestaande vleugel. In de eerste plaats heb ik er voor gekozen de spleet in de achterrand zo in te frezen dat deze schuin door de deklijst en de achterste drager gaat.Hierdoor krijg ik maximale aansluiting op het bovenvlak en voorkom ik dat de deklijst losgesneden wordt. In de detail tekening is dat al weergegeven en op de volgende foto is nog net de aftekening te zien.

afb7939.jpg

Omdat de folie ongeveer 3 - 4 cm naar binnen schuift, moet deze spleet in de spanten doorgefreesd worden.

afb7940.jpg

De verzwakking wordt daarbij gecompenseerd door dwars op de draadrichting van het hout lipjes te lijmen.

De scharnieren van de gewenste afmeting zijn gewoon niet te koop in de afmeting. Maar …. het bleek mogelijk deze samen te stellen uit een deel van een flap-scharnier en een roer-horn. Om de gewenste hoogte van het scharnierpunt onder de vleugel te bereiken moest op de onderlijst een kleine verhoging gemaakt worden.

afb7958.jpg

Het is van belang om de scharnieren zo te plaatsen dat er, in neutrale (bovenste) positie ruimte blijft tussen de flap en de achterrand van de vleugel. Doe je dit niet dan bestaat de kans dat de servo bij "flaps-up" niet zijn eindpositie bereikt en blijft trekken. Op de volgende foto is deze spleet goed te zien.

afb7959.jpg

De folie is een verhaal apart. Deze mag niet te slap zijn want dan waait deze tussen de flap en vleugel weg en mag ook niet te sterk zijn want dan buigt het niet bij het uitdraaien. Daarnaast moet het op (balsa)hout gelijmd kunnen worden, want schroeven is in mijn ogen geen optie en zou een mat oppervlak mooi zijn. In een handwerkzaak heb ik folie kunnen vinden die in eerste instantie wat betreft stijfheid en oppervlaktestructuur aan mijn wensen leek te voldoen. Het lijmen was daarentegen een probleem. Twee componenten epoxy hield niet, maar gewone (blanke) bisonkit voldeed uitstekend.

afb7960.jpg

Naar later bleek was de stijfheid te groot en kon de (standaard) servo het niet aan om de twee flaps gelijktijdig te bedienen. Maar warm voorbuigen heeft ook dat probleem opgelost.

afb7961.jpg

Op de volgende foto zijn een aantal delen samen te zien:

afb7963.jpg

1 De spleet voor de folie
2 De gaten van de oude scharnieren van de ailerons
3 Het proefblokje
4 De nieuwe flap met folie
5 De scharnieren

Een voorwaarde was dat de aandrijving van de flap niet zichtbaar mocht zijn; de scharnieren zijn al rommelig genoeg. Daarmee is bepaald dat het aanhechtingspunt aan de voorkant van de flap komt, waardoor deze als het ware naar achteren geduwd kan worden. Hieronder nog even de detailtekening.

afb7964.jpg

Door de cirkelvormige beweging kan dit niet met een massieve draad uitgevoerd worden en is gekozen voor een stugge staalkabel. Deze wordt in een plastic buisje door de achterzijde van de vleugel gevoerd. Ondanks de buiging van de kabel moet de bevestiging aan de flap ook scharnierend zijn.

afb7972.jpg

Het scharnier in de flap wordt gevormd door een cilindervormig blokje, dat aan het einde van de staaldraad is bevestigd en dat kan draaien in een box die in de voorzijde van de flap gefreesd is.

afb7973.jpg

Het scharnierblokje is gemaakt van een stukje dikwandige messing buis van 4 mm waarin 3 mm draad getapt is. In het midden is dwars een gaatje geboord voor de staaldraad. Deze wordt met twee inbusbouten gefixeerd.

Het scharnierblokje wordt in de box op zijn plaats gehouden door twee schroeven met grote kop. Gemonteerd (scharnieren los) ziet het er zo uit.

afb7862.jpg

Het, in een duw situatie, gebruiken van staalkabel geeft een grote kans op knik in de niet in een buis opgesloten delen. Het is altijd weer een kwestie van afwegen wat bij een gegeven kracht en afstand gebruikt kan worden.

In eerste instantie heb ik gebruik gemaakt van de standaard bowden-kabel zoals die in de modelbouw aangeboden wordt. Deze bestaat uit een witte plastic buis en daarin een met blank plastic ommantelde staaldraad. Op een van de vorige foto’s is dat nog te zien.

Om twee reden was dat niet bruikbaar. Allereerst is de wrijving van de draad door de buizen, zeker met de scherpe bochten die ik had, te hoog. Noch met talkpoeder, grafiet of olie was hieraan wat te doen. Daarnaast bleek de knikbelasting voor mijn toepassing te laag. Ook de hoge wrijving, met de navenant grotere krachten, was hier debet aan. Het ene probleem versterkt daarbij het andere.

Na een aantal proeven ben ik overgestapt op een iets ruimere grijze plastic buis en een wat zwaardere soort remkabel voor een fiets. Is veel goedkoper en werkt uitstekend.

Denk er om: NIET ZOMAAR OP LENGTE AFKNIPPEN! Eerst de plaats ruim vertinnen met soldeertin en dan doorslijpen met een klein slijpschijfje. Heel voorzichtig want anders smelt de soldeer.

Om kosten, gewicht en ruimte te besparen is gekozen voor een aandrijving met 1 centraal geplaatste servo. Dit brengt extra problemen en risico’s met zich mee, maar die zijn er om opgelost te worden.

Door de constructie van de vleugel was niet mogelijk om de bowden-kabels in een mooie bocht via de voorkant, of dwars op de servo, naar de flaps te laten lopen. Het alternatief, naar achteren gericht, gaf een paar gemeen scherpe bochten.

afb7980.jpg

Ook lag richting van de kabeluitgangen hierdoor precies de verkeerde kant op, maar dat was met een paar tuimel of balans armen te verhelpen.

afb7876.jpg

Door aan stuurboord de kabels aan beide zijden en aan bakboord aan dezelfde zijde van de balans te monteren is ook het probleem van de tegengestelde beweging opgelost.

afb7878.jpg

Om knikverschijnselen bij duwkrachten zo veel mogelijk te voorkomen is het noodzakelijk de servo’s zo te monteren dat het draaivlak evenwijdig loopt met de uittreedhoek van de kabels en daarmee in het verlengde ligt. De moeilijkheid zit in het onder dezelfde hoek monteren van alle kabels (in dit geval 4 i.v.m. de air-brake). Dit is mij niet in alle gevallen gelukt, zoals op de foto te zien is, maar het heeft nog net geen knik tot gevolg.

afb7981.jpg

De voorste servo is voor de air-brake en de achterste voor de flaps. Door nauwkeurig afstellen heb ik een (visueel) goede gelijkloop van de BB en SB flap gekregen. Of dit in de praktijk ook zo is, moet nog blijken.

Tot zo ver het verhaal van de flaps. Dat van de Airbrakes moet helaas even wachten, want ik ga 14 dagen weg. Hierbij alvast de ontwerpschts (doorsnede) van de vleugel en een paar uitgewerkte details.

afb7982.jpg

Bertus zei:
uhm spoilers op een motorkist is weer eens wat nieuws.
Lijk mij niet zo'n succes.
Heeft het model helemaal niet nodig.

Misschien heb je gelijk, maar:
a. ik wil wel eens zien wat het effect is (ze zijn variabel in te stellen);
b. Het is een leuk technisch project om het voor elkaar te krijgen en een goede vingeroefening en
c. ik had die vleugel toch uitgebeend en heb geen zin om hem twee keer uit elkaar te plukken.

Resultaten denk ik over twee weken.

Huib,

Ontzettend leuk project, hou ons vooral verder op de hoogte. Je idee over de spoilers vind ik geheel niet zo gek want die zitten ook op menig volwassen motor vliegtuig al worden ze daar soms alleen maar gebruikt als liftdumpers vlak na touchdown... Ik denk zelf ook al enig tijd na over een vleugel modificatie zoals jij nu bouwt met het doel korte en vrij steile naderingen te kunnen maken zonder snelheid te winnen en zonder het model op zijn neus te zetten en alleen met flaps af te remmen. Het voordeel van spoilers is dat je, als je ze intrekt, meteen weer vliegt en niet hoeft te wachten op snelheids opbouw.
Ik ben zeer benieuwd naar de praktijk ervaringen. Mooie geilustreerde berichten overigens.

Hans Delemarre

nou het begint steeds meer op een 1:1 kist te lijken die soms inderdaad met spoilers uitgerust worden om de reden die hans al noemde maar ook als er een korte landingsbaan is om samen met trustrev tot een zeer korte uitrol te komen op de grond na landing
mijn bewondering voor je construktie huib

Ik vind het een schitterren project , alleen heb je al iemand die jou er mee leert vliegen , en de zender voor je kan instellen ,weet je al iets over elevator compensatie , airbrake-elavator mix , crow mix .
Breng alles goed op orde voor dat je gaat vliegen , je hebt de hulp van een hele goede piloot nodig .

De lift (elevator) hoeven we niet te mixen en ook de kraaien (crow) niet. Beide zitten niet in dit model. :twisted: :rolling:

De maker heeft gewone normale landingsklappen gemaakt die nu alleen maar kiervrij zijn. Accoord als je zegt dat je dan misschien wat diep moet bij trimmen. Dit kan dan ook via de zender met een flaperon mixer.

De verstoorders (remkleppen) aan de bovenzijde werken hetzelfde als die bij een zwever waardoor je snel naar beneden komt zonder snelheid op te nemen, er wordt ja immers een stuk van de vleugel uitgeschakeld, dit stuk levert geen lift meer, dus de vleugelbelasting wordt een stuk hoger dan.

Bedankt voor alle positieve reacties, opmerkingen en suggesties. Het verslag van de flaps is inmiddels verder uitgebreid en klaar, maar op detailvragen kan altijd verder ingegaan worden.

Het verslag van de airbakes moet helaas even wachten omdat ik één tot twee weken weg ben. De ontwerpschets heb ik al wel geplaatst.

Ik heb een goede instructeur en een futaba FF9 zender, dus met dat vliegen zou het goed moeten kunnen komen. De eerste keren zal zeker spannend zijn.

Groeten Huib

@bigs

Toch wel, als je maar een klein veld hebt zijn rem kleppen/flaps toch wel handig.
Zeker als je eerst nog over wat obstakels moet.

De grootte van de air-brakes of spoilers kan redelijk willekeurig gekozen worden; zij het dat dit wel in enige verhouding tot de vleugel moet zijn. Zo heeft het, in verband met de constructie, voordeel om voor de breedte een oneven aantal gehele (van spant tot spant) secties te kiezen. Het uitzetmechanisme kan dan b.v. in de middelste sectie gebouwd worden. Voor deze vleugel is de keuze gevallen op een breedte van 3 secties; wat ongeveer overeenkomt met 1/3 van de lengte van de vleugel. Omdat het primair gaat om een verstoring van de luchtstroom, kan de diepte of hoogte van de klep klein zijn. Bij mij werd deze 25 mm; hoofdzakelijk bepaald door de beschikbare ruimte in de vleugel en het uitzetmechaniek.

afb9218.jpg

Om praktische reden is de positie direct achter de bovenste ligger gekozen ongeveer in het midden van de vleugel; half voor de allerons en half voor de flaps.

afb9250.jpg

Het voordeel hiervan is, dat de scharnierenkasten in het balsa tegen de ligger eenvoudig uitgezaagd kunnen worden.

afb9253.jpg

Voor het mechaniek ben ik oorspronkelijk van een 60 graden hevel uitgegaan. Het scharnierpunt hiervan is bevestigd aan een balkje dat tussen twee spanten gelijmd is. Voor dit balkje is 2 mm balsa en 2 mm triplex op elkaar gelijmd. Op de onderstaande tekening is zowel de ingetrokken als uitgezette toestand schematisch weergegeven. Aan de hand hiervan kol bepaald worden wat de grootte van de horizontale (kabel) als verticale (duwstang) slag was en of er voldoende ruimte in de vleugel was. In relatie met de bovenstaande schets (beide 1:1) zijn de afmetingen van de diverse onderdelen bepaald.

afb9252.jpg

Om te voorkomen dat de spanten te zwak worden en om voldoende lijmoppervlak te creëren werd de voorzijde van het ovale gat in het spant aangepast en verstevigd.

afb9254.jpg

Airbrakes zijn een prima manier om de lucht los te laten komen van de vleugel, dit heeft tot gevolg dat er allerlei wervelingen plaats gaan vinden achter dit stuk van de vleugel.
Het is daarom ook van groot belang dat de airbrakes zich niet in het verlengde van je hoogteroer bevinden, je zal niet de eerste zijn die om deze reden ze kist verliest...

Ik zag dat je bij je flaps een stuk kunststof of iets dergelijks gebruikt om de vleugel meer door te laten lopen.
Dit is juist net niet de bedoeling. Door extra luchtstroming over je flap te laten gaan zorg je er juist voor dat de lucht aan je vleugel blijft plakken en daardoor later los laat en zo langer lift kan genereren.
er staan op andere draadjes nog wel voorbeelden

succes

chris
ik denk juist dat het de bedoeling is van flaps dat je meer draagkracht krijgt zo dat je langzammer kan vliegen en dus zachter kan binnen komen.
stoorklepen daar in tegen zijn bedoeld om zonder snelheid te winen toch snel te dalen.
bij juist gebuik zou deze combo er dan voor zorgen dat je op een heel klein veldje kan landen

Chris Stoetman zei:
Ik zag dat je bij je flaps een stuk kunststof of iets dergelijks gebruikt om de vleugel meer door te laten lopen.
Dit is juist net niet de bedoeling. Door extra luchtstroming over je flap te laten gaan zorg je er juist voor dat de lucht aan je vleugel blijft plakken en daardoor later los laat en zo langer lift kan genereren.
er staan op andere draadjes nog wel voorbeelden

Wij gebruiken dit ook (mylartape/band heet het geloof ik) bij 1:1 zweefvliegen. Voor de rolroeren, flaps, hoogteroer en richtingsroer. Dit voorkomt extra weerstand, en je hebt minder turbulente lucht daar.

We zouden het niet gebruiken als het geen nut had :!:

Peter.

Ik denk dat ik het verkeerd heb omschreven, was namelijk alleen het effect ervan :wink:

Want ik ben het er helemaal mee eens dat de stoorkleppen er inderdaad voor zorgen dat je snel kan dalen zonder snelheid op te pikken zoals high flyer schreef
Hetgeen ik probeerde aan te geven was dat deze niet in het verlengde van je hoogteroer moeten zitten

@zevende peter
Interessant dat ze deze tape ook bij het 1:1 zweefvliegen toepassen.
Wat is hier dan de reden van?
Want ik heb begrepen dat bij de meeste flaps in de luchtvaart deze iets uit de vleugel komt om het oppervlak te vergroten waarna deze flap ten opzichte van de vleugel een kier krijgt waardoor er extra lucht over de flap kan stromen om zo meer lucht over deze flap te laten stromen. Effect meer draagkracht (lucht blijft langer aan de vleugel/flap geplakt bij lagere snelheden)

chris
in jou omschrijfing stopt de vleugel en word de flap en soort tweede vleugel.
maar voor meer lift is het efficenter om een gesloten flap te heben want dan verleng je de vleugel anders onderbreek je eerst de lucht stroom en dan pas zorg je er voor dat de flap de luchtstroom weer op pakt en weer meer lift maakt.
maar eigelijk is dit lang niet zo veel als met een gesloten systeem
in mijn begrijpen van de technieken

Chris Stoetman zei:
@zwevende ( :wink: ) peter
Interessant dat ze deze tape ook bij het 1:1 zweefvliegen toepassen.
Wat is hier dan de reden van?
Want ik heb begrepen dat bij de meeste flaps in de luchtvaart deze iets uit de vleugel komt om het oppervlak te vergroten waarna deze flap ten opzichte van de vleugel een kier krijgt waardoor er extra lucht over de flap kan stromen om zo meer lucht over deze flap te laten stromen. Effect meer draagkracht (lucht blijft langer aan de vleugel/flap geplakt bij lagere snelheden)

De reden hiervan is dat je geen wervelingen meer krijgt die achter de kier onstaat, er is immers geen kier, het wordt mooi overlapt.

Er zijn zwevers die flaps uit de vleugel laat schuiven (zoals airliners enzo), een voorbeeld is de Blanik. De meeste zwevers (99% van alle gevallen) hebben gewone flaps.
Je hebt ook negative flaps, maar dit is weer een heel ander verhaal; minder weerstand waardoor je bij hogere snelheden minder hard daalt.

Peter.

Ja ende nee. Gleuven in de flaps kunnen wel degelijk bijdragen aan de draagkracht van de vleugel. Voornamelijk bij ver uitgezette flaps kan je het gevaar krijgen waarbij turbulentie optreed achter de flap. Hierdoor ben je meteen het positieve effect kwijt. Door een fowler systeem, wordt door de vorm aan de onderkant (waar de flap uitkomt) van de vleugel, de luchtstroom gemanipuleerd en over de flap geduwd. Hierdoor blijft de luchtstroom goed en wordt turbulentie voorkomen. Grote verkeersvliegtuigen hebben hier zelfs een meervoudige versie op (zie de tweede link).

Hier zijn een aantal pagina's die de boel verduidelijken:

http://142.26.194.131/aerodynamics1/controls/Page5.html#slotted

http://science.howstuffworks.com/airplane13.htm

Back