Hallo allemaal,
Ik heb iets met vissersschepen en dus was het voor mijn niet moeilijk om een nieuw project te bedenken, het zou weer een vissersschip worden. Alleen werd het toen een beetje moeilijk omdat ik niet weer eenzelfde soort schip wilde bouwen en ik ben dus wat gaat zoeken bij de buren op de site - Trawler Photos Gallery

Hier vond ik al snel een schip dat er echt uitsprong. Ik had nog nooit zo'n schip gezien, het leek even hoog als lang en veel te breed voor zijn lengte. Na wat zoeken kwam ik erachter dat het een trawler was die voornamelijk voor de garnalenvisserij was ontworpen. Schepen van 10 meter en kleiner hebben voordelen te opzichte van grotere schepen want de <10 meter schepen mogen dichter op de kust vissen en meer soorten vis aanlanden.
Port Registry: FRASERBURGH
Name: PROPITIOUS FR 927
Werf: MACDUFF
Bouwjaar: 2000
Lengte: 10 meter
Catagory: Near-shore fishing vessel, Small scale coastal <10m
Thuishaven: Fraserburgh Schotland
Main Target Species: PRAWNS (garnalen) Maar het schip is uitgerust om diverse andere visserij-methoden toe te passen, zoals sleepnetvissen en warnetvissen
Opvarenden: max 3

Het schip is opzettelijk <10 meter lang gemaakt omdat je met die lengte nog net als klein vissersschip wordt gezien waardoor je op meer plaatsen mag vissen en je meer soorten vis mag aanlanden. Om de lengte te compenseren (10 meter is eigenlijk te klein voor een trawler) hebben ze het schip breder en hoger gemaakt. Hierdoor is er voldoende dekruimte en een voldoende groot visruim aanwezig om er serieus mee te vissen.
Er wordt van deze schepen gezegd dat ze nogal onstabiel zijn en erg rollen. Sommigen zeggen ook dat ze topzwaar is. Anderen ontkennen dit en vinden het een heerlijk schip. Ik denk dat de waarheid ergens in het midden ligt omdat er meer van dit soort schepen gebouwd zijn en de meesten zijn nog operationeel.

Toen ik eenmaal had besloten dit schip te gaan bouwen begon de zoektocht naar informatie. Ik heb uitgezocht bij welke werf het schip gebouwd is en heb deze mensen aangeschreven. Ook heb ik op diverse engelse forums berichten achter gelaten met mijn vraag om informatie. Uiteindelijk ben ik in contact gekomen met een man uit Schotland die veel foto's voor me heeft gemaakt en hij had zelf tekeningen voor me die speciaal voor de modelbouwer waren gemaakt. Niet lang hierna kreeg ik ook reactie van de scheepswerf en zij stuurden mij een digitaal algemeenplan en een lijnenplan.
Als eerste heb ik het lijnenplan laten uitprinten. Dit plan was veel te groot omdat ik het model in de huiskamer wil hebben en dan kan ik geen model van een 70cm maken. Ik heb de plannen laten uitprinten waarbij het model een lengte van ongeveer 40 cm zou krijgen. Iets langer zou ook wel kunnen, maar dan wordt het model weer veel te breed. De modelbouwtekeningen die ik had gehad ga ik wel gebruiken, maar ik ben er achter gekomen dat er nogal veel fouten in zitten dus ik moet oppassen en houd de tekeningen van de werf aan.

Na het printen heb ik de diverse langsdoorsneden uitgetekend. Het model wordt in de computer in de lengte in plakken van gelijke dikte gesneden en de vorm van deze doorsneden wordt dan in het lijnenplan weergegeven. Ik had geluk met de plakken want na het printen bleek elke plak precies 18mm te zijn en laat dat nou net een diktemaat voor mdf zijn. De uitgetekende plakken heb ik op mdf geplakt en hierna uitgezaagd.


Daarna heb ik de plakken op elkaar gestapeld om te kijken of alles een beetje goed is gezaagd. Ik bleek één plak niet helemaal goed te hebben uitgezaagd maar dat kon ik met plamuur wel oplossen

Hierna heb ik alle plakken goed uitgelijnd op elkaar gelijmd en geschroefd en heb ik de boel lekker laten drogen. Na het drogen heb ik de boel flink in de plamuur gezet. Ik gebruik altijd teveel van dat spul, maar soms is het ook gewoon nodig en met de bandschuurmachine heb je het teveel er ook zo weer af.

Het model wordt statisch en komt met een schaal van 1/26 (kwam zo uit) op ongeveer 37cm lengte en 18cm breedte, hoogte weet ik nog niet.
Kees
Ik heb iets met vissersschepen en dus was het voor mijn niet moeilijk om een nieuw project te bedenken, het zou weer een vissersschip worden. Alleen werd het toen een beetje moeilijk omdat ik niet weer eenzelfde soort schip wilde bouwen en ik ben dus wat gaat zoeken bij de buren op de site - Trawler Photos Gallery

Hier vond ik al snel een schip dat er echt uitsprong. Ik had nog nooit zo'n schip gezien, het leek even hoog als lang en veel te breed voor zijn lengte. Na wat zoeken kwam ik erachter dat het een trawler was die voornamelijk voor de garnalenvisserij was ontworpen. Schepen van 10 meter en kleiner hebben voordelen te opzichte van grotere schepen want de <10 meter schepen mogen dichter op de kust vissen en meer soorten vis aanlanden.
Port Registry: FRASERBURGH
Name: PROPITIOUS FR 927
Werf: MACDUFF
Bouwjaar: 2000
Lengte: 10 meter
Catagory: Near-shore fishing vessel, Small scale coastal <10m
Thuishaven: Fraserburgh Schotland
Main Target Species: PRAWNS (garnalen) Maar het schip is uitgerust om diverse andere visserij-methoden toe te passen, zoals sleepnetvissen en warnetvissen
Opvarenden: max 3

Het schip is opzettelijk <10 meter lang gemaakt omdat je met die lengte nog net als klein vissersschip wordt gezien waardoor je op meer plaatsen mag vissen en je meer soorten vis mag aanlanden. Om de lengte te compenseren (10 meter is eigenlijk te klein voor een trawler) hebben ze het schip breder en hoger gemaakt. Hierdoor is er voldoende dekruimte en een voldoende groot visruim aanwezig om er serieus mee te vissen.
Er wordt van deze schepen gezegd dat ze nogal onstabiel zijn en erg rollen. Sommigen zeggen ook dat ze topzwaar is. Anderen ontkennen dit en vinden het een heerlijk schip. Ik denk dat de waarheid ergens in het midden ligt omdat er meer van dit soort schepen gebouwd zijn en de meesten zijn nog operationeel.

Toen ik eenmaal had besloten dit schip te gaan bouwen begon de zoektocht naar informatie. Ik heb uitgezocht bij welke werf het schip gebouwd is en heb deze mensen aangeschreven. Ook heb ik op diverse engelse forums berichten achter gelaten met mijn vraag om informatie. Uiteindelijk ben ik in contact gekomen met een man uit Schotland die veel foto's voor me heeft gemaakt en hij had zelf tekeningen voor me die speciaal voor de modelbouwer waren gemaakt. Niet lang hierna kreeg ik ook reactie van de scheepswerf en zij stuurden mij een digitaal algemeenplan en een lijnenplan.
Als eerste heb ik het lijnenplan laten uitprinten. Dit plan was veel te groot omdat ik het model in de huiskamer wil hebben en dan kan ik geen model van een 70cm maken. Ik heb de plannen laten uitprinten waarbij het model een lengte van ongeveer 40 cm zou krijgen. Iets langer zou ook wel kunnen, maar dan wordt het model weer veel te breed. De modelbouwtekeningen die ik had gehad ga ik wel gebruiken, maar ik ben er achter gekomen dat er nogal veel fouten in zitten dus ik moet oppassen en houd de tekeningen van de werf aan.

Na het printen heb ik de diverse langsdoorsneden uitgetekend. Het model wordt in de computer in de lengte in plakken van gelijke dikte gesneden en de vorm van deze doorsneden wordt dan in het lijnenplan weergegeven. Ik had geluk met de plakken want na het printen bleek elke plak precies 18mm te zijn en laat dat nou net een diktemaat voor mdf zijn. De uitgetekende plakken heb ik op mdf geplakt en hierna uitgezaagd.


Daarna heb ik de plakken op elkaar gestapeld om te kijken of alles een beetje goed is gezaagd. Ik bleek één plak niet helemaal goed te hebben uitgezaagd maar dat kon ik met plamuur wel oplossen

Hierna heb ik alle plakken goed uitgelijnd op elkaar gelijmd en geschroefd en heb ik de boel lekker laten drogen. Na het drogen heb ik de boel flink in de plamuur gezet. Ik gebruik altijd teveel van dat spul, maar soms is het ook gewoon nodig en met de bandschuurmachine heb je het teveel er ook zo weer af.

Het model wordt statisch en komt met een schaal van 1/26 (kwam zo uit) op ongeveer 37cm lengte en 18cm breedte, hoogte weet ik nog niet.
Kees