Dat zijn twee verschillende namen voor dezelfde schakeling. Feitelijk is spanningsregelaar de beste (Nederlandse) naam voor dit soort schakelingen.
Spanningsconverter is een combinatie van Nederlands en Engels en Ubec is een samenraapsel van oudere benamingen.
De oorspronkelijke afkorting BEC staat voor (Engels) Battery Eliminator Circuit. De eerste elektronische motor regelaars deden alleen dat, je kon daarmee het toerental van de elektromotor regelen. Voor de ontvanger en de servo's had je nog gewoon een eigen accu nodig. Toen kwam ergens een fabrikant van zulke regelaars op het idee om een spanningsregelaar (omvormer) in een motorregelaar op te nemen. Dan konden de ontvanger en de servo's hun spanning uit de aandrijfaccu krijgen. Op die manier maakte je een ontvanger accu overbodig, hij wordt geëlimineerd.

Daar werden lineaire spanningsregelaars zoals bijvoorbeeld een LM7805 voor gebruikt. Het nadeel daarvan is dat als het verschil tussen de spanning van de (aandrijf) accu en de spanning voor de ontvanger en servo's groot is de verliezen ook groot zijn. In mijn eerdere reactie heb ik al een berekening daarvan laten zien. Dat is echt verloren energie maar die warmte moet je ook nog eens op de ene of andere manier kwijt zien te raken, koeling dus.
Het duurde niet lang tot er een fabrikant op het idee kwam om een schakelende spanningsregelaar te gebruiken. Die hebben een (veel) hoger rendement en zijn dus beter geschikt hiervoor. Het probleem was alleen dat de toen bestaande schakelingen niet goed bleken te werken. Er waren heel veel storingen en in sommige gevallen werd een model af en toe compleet onbestuurbaar. Het probleem was dat er altijd resten van de schakelfrequentie aanwezig zijn op de uitgaande 5V. Natuurlijk zaten er filters in die voedingen om dat zo veel mogelijk tegen te houden maar er bleef altijd te veel over. De ontvangers zijn zeer gevoelige schakelingen, dat moet ook om jouw zender te kunnen ontvangen.
In die tijd heb ik heel veel geëxperimenteerd en tientallen van die schaklingen gebouwd en getest. Geen van hen bleken echt goed te werken. Ik heb er zelfs een keer een ontvanger mee "opgeblazen" omdat die in eens de volle 12V binnen kreeg. Dat was toen een best dure ontvanger dus ik was niet echt blij.
Gelukkig stond de techniek niet stil. De elektronische onderdelen werden veel kleiner en er werden speciale Ic's voor deze toepassingen ontwikkelt. Daarmee kon de schakelfrequentie veel hoger worden gemaakt. Was de schakelfrequentie van zo'n spanningsregelaar in het begin tussen zo'n 40kHz en 100kHz, nu zijn die boven de MHz. Een schakelfrequentie van 2Mhz is niet ongewoon. Het rendement bij die hoge frequentie is hoger en het is een stuk makkelijker om goede filters te maken voor dergelijke hoge frequenties. Ook wordt hier rekening mee gehouden bij het ontwerpen van de moderne ontvangers. Daarom werkt het tegenwoordig vrijwel altijd probleemloos.
Dat betekend niet dat die schakelresten niet meer aanwezig zijn op de uitgang van een schakelende spanningsregelaar. Helaas zijn die er nog steeds maar wel duidelijk kleiner dan in het verleden. Omdat een motorregelaar feitelijk niets anders is dan een schakelende spanningsregelaar levert dat dus vaak wel problemen op. Daarom dus mijn advies om de accuspanning niet eerst met een schakelende spanningsregelaar omlaag te brengen en daar een motorregelaar mee te voeden.
Als laatste de naam Ubec. Oorspronkelijk stond die "U" voor Universal. Dat waren spanningsregelaars die niet ingebouwd waren in een motorregelaar. Je zou ze ook externe spanningsregelaars kunnen noemen. Omdat lineaire spanningsregelaars steeds minder werden (worden) gebruikt werd de naam Ubec synoniem voor een schakelende spanningsregelaar. Zelfs als die ingebouwd is in een motorregelaar wordt vaak Ubec gebruikt om aan te duiden dat er een schakelende spanningsregelaar ingebouwd is. Je ziet ook wel Sbec, die "S" staat dan voor Switching. Dat klopt beter volgens mij maar ja, ik bepaal niet wat "gangbaar" is.