Zo nu olie gekocht voor mijn luchtfilter opnieuw in gevet het is veel dikker. met een nieuwe bougie hij start in een half trekkie

! mooi toch
Prima! Als je een luchtfilter inoliet, moet dat minimaal een dag drogen voor je het gebruikt. Liever twee. Doe je dat niet, dan trek je de helft van die (nog veel te dunne) olie de motor in, alsmede de oplosmiddelen die er in de andere helft zitten, en die oplosmiddelen tasten je smeerfilm weer aan. M.a.w. je bent nog steeds niet slim bezig....
Da's de reden dat ik minimaal twee filterschuimpjes per filter heb: als ik een luchtfilter schoon moet maken, wissel ik het met het klaarliggende schone, ingeoliede en gedroogde filter. Kan ik direkt weer rijden en ik heb alle tijd om het vuile filter schoon te maken (gaat gauw drie dagen overheen namelijk als je het goed wilt doen: wassen, een dag drogen, inolieën en dan weer een dag drogen)
@ Mari :Ik heb toch niet gezegd dat de bougie koffie bruin moet zijn dat maak jij ervan. ( is over het algemeen wel de bekendste)
voor zover ik weet kan de kleur wel varieren maar een zwarte bougie duidt meestal op een slechte verbranding (kool is altijd zwart) dus je kut wel degelijk iets aflezen aan de kleur van een bougie
Nee, die kleur kun je NIETS aan zien. Als je normaal je motor "koud laat draaien" (na het rijden/vliegen een minuutje stationair laten lopen om de ergste hitte kwijt te raken) is de bougie ALTIJD vettig en tamelijk donker tot zwart.
Je kunt alleen wat aan de bougie zien als je gelode benzine en minerale olie gebruikt en de motor uitzet terwijl hij belast word en dus nog bloedheet is (maar dat is weer slecht voor je motor): Toen er nog met tweetakt in de motor Grand Prix gereden werd, zetten de coureurs, als de afstelling gecontroleerd moest worden, hun motor al accelererend met de killswitch uit vlak voor ze de pitts in gingen, en dan rolden ze in de vrijstand het laatste stuk tot aan de pitbox. want de lengte van de pitlane rijden op de motor (dus nagenoeg stationair ongeveer 10~20 seconden rijden dus) is al voldoende om het "bougie-beeld" volledig te verknallen. Een monteur kan er dan niets meer aan aflezen.
Al voor de viertakt, met de komst van de ongelode benzine en de synthetische olieën word het "lezen van de bougies" echter al niet meer toegepast, domweg omdat er niets meer te zien valt. Je kunt dit iedere motorfietsmonteur navragen....
Groet, Bert