FG Baja 2010 wil niet starten

Hallo,

Mijn zoon heeft een FG Baja 2010 gekocht, en we zij nu voor de 2e dag bezig om dit apparaat aan de gang te krijgen. Hij geeft geen kik, zelfs geen pufje, of iets wat er op lijkt dat hij wil gaan lopen.
Verschillende instellingen geprobeerd, ook de standaard instelling volgens verschillende Forums.
De bougie vonkt goed, een nieuwe bougie geplaatst ook deze vonkt goed.
Nog steeds helemaal niets.

Wie heeft er een goede tip.

Gr, HPI Freak

Dank je voor je reactie,

We gaan ff naar de winkelier, ben benieuwd.

Ik zal hier straks wel weer wat schrijven als we terug zijn.
Het trektouwtje is al bijna versleten.:(

Gr, HPI Freak

Heeft bij mij ook een tijdje geduurd om mn nieuwe hpi baja te starten.
Uiteindelijk deed die het door zonder choke en met een beetje gas te starten.

Dank voor jullie reactie's,

Bij de winkelier geweest, deze beste man met zijn magische vingers draait alle twee de stelschroeven dicht, daarna allebij 1 1/2 slag open. Bougie verwijderd, auto op de kop gehouden en een paar keer aan het touwtje trekken om de overtollige benzine uit de cilinder te krijgen. Bougie er weer in 1 keer aan het touwtje trekken en lopen. Snap er helemaal niets van maar nu werkt het.
Inmiddels een halve tank leeg, toen uitgezet. Daarna weer proberen te starten, niet meer aan de gang te krijgen. Ongeveer een uur af laten koelen, 1keer aan het touwtje trekken en lopen.
Dus bij een koude motor start hij snel en makkelijk, bij een warme motor niet aan de gang te krijgen.
Welk schroefje moet nu open of dicht gedraaid worden??:confused:

Gr, HPI Freak

... probeer eens wat, alleen zo leer je wat...

Begin met de L schroef 1/8 slag verder in of uit te draaien en luister hoe de motor daar op reageert! Bij indraaien zal de motor stationair wat harder gaan lopen, dit kan je weer corrigeren door de stationairschroef verder uit te draaien...

Aan het geluid van de motor kan je horen of de motor te veel of wellicht te weinig brandstof krijgt. Het is dus zaak om te leren luisteren en herkennen wat de motor doet... In het begin zul je daar dus achter komen door de stelschroeven met korte slagen te verstellen...

Ga niet aan alle schroeven tegelijkertijd draaien, dan heb je geen idee meer wat het effect van de verschillende schroeven is... Enja, als je het een keer verprutst hebt ga je terug naar de fabrieksinstelling, H en L beiden 1.5 slag open...

Op zich wel een goed tip, gaan we zeker proberen.
Maar als de motor koud is start deze zonder problemen, we gebruiken daarbij niet het "pompje" en een warme motor start niet. Heb je misschien een idee welke schroef ik welke kant op moet draaien?

Gr, HPI Freak

Gaan we zeker een keer doen.
Altijd handig als er een deskundige wat hulp kan bieden en wat uit kan leggen. ;)

Gr, HPI Freak

Hallo,

Normale startprocedure volgens FG: pompje gebruiken als er lucht in de slangen zit, anders niet. koud met de choke erop starten tot hij bokt, dan choke er weer af en hij moet in twee tot drie slagen lopen. Warm moet hij gewoon willen starten. De mijne doet dat tenminste wel, precies zoals FG beschrijft, al vanaf nieuw.

sowieso: bij deze carburateurs doet de H-naald niks tijdens het starten, dus hier NIET aan draaien als de motor goed volgas loopt en je een start probleem hebt. ALS het al op te lossen is met de carburateurafstelling, dan alleen met de L naald. Verandert het startgedrag ook op de H-naald, dan is er wat mis met de carb.

"normaal" voor deze motortjes is als je koud de krukas één à twee slagen rustig rondtrekt met de choke erop (of de vinger op de luchtinlaat), en dan zou hij in een keer moeten starten. Daarvan uitgaande en logisch redenerend dat hij koud zonder choke in een keer start en warm niet aan de gang te krijgen is, zou ik denken dat hij stationair wat rijk staat. De L naald maar met héél kleine stapjes richting magerder zetten, tot hij koud alleen start nadat je eerst de choke gebruikt hebt, dan zou hij warm probleemloos moeten starten.

Met kleine stapjes bedoel ik minder dan 1/16 omwenteling ("een kwart van een kwart" zogezegd).

Groet, Bert

Even Mischien een Off-topic vraagje maar benzine euro 95 ongelood met castrol power rs. Hoe lang kan je die houden in je kruikje en hoe lang in je benzinetankje.

Probeer je hem te starten met choke als hij warm is?
Zo ja, niet doen. Zoals hierboven al vermeld is heb je de choke niet nodig bij een warme motor.

Laatst bewerkt:
Hallo,

Normale startprocedure volgens FG: pompje gebruiken als er lucht in de slangen zit, anders niet. koud met de choke erop starten tot hij bokt, dan choke er weer af en hij moet in twee tot drie slagen lopen. Warm moet hij gewoon willen starten. De mijne doet dat tenminste wel, precies zoals FG beschrijft, al vanaf nieuw.

sowieso: bij deze carburateurs doet de H-naald niks tijdens het starten, dus hier NIET aan draaien als de motor goed volgas loopt en je een start probleem hebt. ALS het al op te lossen is met de carburateurafstelling, dan alleen met de L naald. Verandert het startgedrag ook op de H-naald, dan is er wat mis met de carb.

"normaal" voor deze motortjes is als je koud de krukas één à twee slagen rustig rondtrekt met de choke erop (of de vinger op de luchtinlaat), en dan zou hij in een keer moeten starten. Daarvan uitgaande en logisch redenerend dat hij koud zonder choke in een keer start en warm niet aan de gang te krijgen is, zou ik denken dat hij stationair wat rijk staat. De L naald maar met héél kleine stapjes richting magerder zetten, tot hij koud alleen start nadat je eerst de choke gebruikt hebt, dan zou hij warm probleemloos moeten starten.

Met kleine stapjes bedoel ik minder dan 1/16 omwenteling ("een kwart van een kwart" zogezegd).

Groet, Bert

Dank je voor je uitleg.

Gr, HPI Freak

Ok, dan zou hij het eigenlijk in 1x trekken moeten doen.
Kan best zijn dat je afstelling onderin nog niet helemaal klopt, maar daar zou ik in het begin nog niet teveel aan knoeien. Eerst het blokje even lekker inrijden.

Koud starten doe ik altijd zo.
Choke gebruiken en even pompen tot luchtbellen uit het slangetje zijn.
Dan een paar keer trekken (2 tot 3 keer was bij mij meestal voldoende) totdat de motor wil aanslaan of begint te sputteren. Blijft hij draaien, dan gelijk de choke eraf en lekker rijden. Slaat hij af, of sputtert hij even en slaat ie niet aan, ook choke niet meer gebruiken en bij je volgende keer trekken zou hij zo aan moeten slaan.

Op mijn boot heb ik niet eens een choke of een pompje. Daar houd ik bij een koude start even mijn vinger op de opening van de carburateur, trek ik een paar keer totdat mijn vinger nat is en daarna is het meestal 1 of 2 keer trekken (zonder vinger erop) voordat ie loopt.

Hallo hier ben ik weer met het laatste nieuws van het front,

Starten gaat nu perfect, 1 of 2 keer aan het touwtje trekken en lopen, zonder de choke te gebuiken.
Volgende probleem, de ontvanger stopt er gewoon mee.
Dus dinsdag maar weer terug naar de winkel.
Als we de ontvanger en daarna de zender aanzetten gaat het goed, ongeveer 50 meter lopen met de zender gaat ook goed, daarna doen het dekseltje op het onvanger doosje zetten, 1 keer gasgeven en het is afgelopen. Onvanger gaat gewoon uit.

Gr, HPI Freak

P.S. Deze auto is volgens mij door een alcholist op maandagmorgen in elkaar gezet. Wat een drama dit speeltje.

Hoe bedoel je, ontvanger gaat gewoon uit?
Krijgt ie geen stroom meer? Ontvangt ie niets meer?
Is het niet gewoon een schakelaar of accu(aansluiting) probleem?
2.4Ghz? Misschien een keer opnieuw pairen?

Hoe ik dat bedoel is heel simpel,

De ontvanger gaat gewoon uit.:confused:
Niets werkt meer, maak ik het doosje open waar de ontvanger inzit dan is ook het groene ledje uit van de ontvanger.:confused:
En je zult het niet geloven maar hij gaat alleen maar uit als we het deksel er weer op vastschroeven.
Laten we de onvanger open en bloot op de auto liggen dan blijft hij gewoon werken.:confused:
Morgen dus maar weer terug naar de winkel.:mad:

Ik zit er aan te denken om een FG monstertruck te kopen maar ik wacht ff totdat dit speeltje goed werkt.

P.S. Ze zijn wel mooi hé die speeltjes van FG;)

Gr, HPI Freak

komt er ergens een kabel klem te zitten als je bakje dicht doet of een schroef die ergens door een kabel gaat (kabels helemaal vrij houden van enige montage punten)

komt de ontvanger misschien klem te zitten als je de ontvanger uit de auto hebt doet ie het en als je dan enige druk uitoefent op de ontvanger dit geld ook voor de bedrading er overal maar eens zachtjes aan trekken en duwen ook de schakelaar meenemen in dit onderzoek en ook de accu niet vergeten

zou haast ergens een onderbreking moeten zitten die onder spanning komt als je de radiobox dicht maakt
gr paul

Back