FF9 en spoilers vraagje

Rhelie

Forum veteraan
Hallo ! Ik heb een 4 meter elektrozwever met spoilers, en een futaba ff9 op mode 2, rechts stuur ik dus aillerons en hoogte, en links gas en rudder.

Ik wil zodra ik de landing inzet, een schakelaar omhalen zodat de gasfunctie de spoilers gaat bedienen, zo kan ik met de gasstick lekker de daalsnelheid bepalen en keurig voor mijn voeten landen, de motor moet dan dus uitschakelen. Als ik de schakelaar terugzet moeten de spoilers weer naar binnen gaan en weer gas op de gasstick.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd wat ik wil ;)

Weet iemand hoe ik dat kan instellen ?

Ja, een 2e vliegstand, bij een multiplex zender kun je bijvoorbeeld programma switchen tijdens vlucht, en dan is dat natuurlijk makkelijk.
Maar met de FF9 kan dat volgens mij niet :(

Of er moet een andere mogelijkheid zijn.

Dat gaat niet. Daat heb je een zender voor nodig met software die vliegfases ondersteund. Dat kan voor zo ver ik weet met de "oude" FC-28, de T8, de T12FG, de FX-30, de T12 Z, de T14 en de FX-40.

In een tweede vliegfase wordt dat een kopie van het oorspronkelijke programma geplaatst en aangepast. De spoilers en de gasfunctie verwisselen daarin vervolgens van plaats. De spoilers komen op de stick en de motor op de plaats van de spoilers in het eerste programma. Wil je de motor niet kunnen inschakelen in de tweede fase dan maak je hier een vaste positie voor.

Met een schakelaar kan tusen beide programma's worden omgeschakeld.

Afhankelijk van de software zijn er meerdere vliegfases mogelijk.

Laatst bewerkt:
Ik ben geen Futaba kenner, maar...

Is het niet gewoon mogelijk om mixers aan schakelaars te koppelen?
Je maakt dan:
1) THRO -> THRO met uitslag 0%
2) THRO -> FLAP met uitslag 100%
3) FLAP -> FLAP met uitslag 0%

Bij Schakelaar ON worden mixers 1 en 2 ingeschakeld en bij OFF 3.

Laatst bewerkt:
signaal van je gas-knuppel zowel naar motor als naar spoilers sturen.
vervolgens middels een schakelaar een fixed value (ja een MPX-kreet) naar de motor en spoilers sturen. Maar wel precies omgekeerd.

Dus "motor=0% & spoilers vrij" of "spoilers dicht & motor vrij".

ik hoop dat dit kan op jouw zender. Ik ken die Futaba's niet, ik ben al jaaaaaren verwend door de mogelijkheden van MPX, eerst 3010 nu 4000.

N.B.
Wel effe opletten dat je de nulpunten goed hebt, anders doe je spoilers dicht en motor volgas.
Op de grond doet dat pijn. In ieder geval aan je prop, en als je pech hebt ook aan je vingers of ...

Gr. Dirk.

Laatst bewerkt:
Zo op het eerste gezicht kan dit werken, tenminste bij een T-12 FG, een FX-30 of hoger. Die kennen zogenaamde offset mixers. Daarmee wordt een vaste waarde, via aan schakelaar, aan een functie toegekend. Ik gebruik dit om het per vergissing aanzetten van de motor te voorkomen. Met een schakelaar wordt een vaste waarde (motor uit) aan het gaskanaal toegewezen.

Voor een FX-30 T-12 FX hoef je dit truckje om spoilers en motor op één stickfunctie te koppelen, niet uit te voeren. Die hebben vliegfases.

Of eenvoudiger Futaba zenders offsetmixers kennen, weet ik niet.

Laatst bewerkt:
Dat kan ook met de ff9, daar heb je throttle hold in een heli-programma Wellicht ga ik daar gebruik van maken met die zwever.

Zelf heb ik de FF-9 super (vlieg ook mode 2) en bebruik een van de twee schuif knoppen aan de zijkant van de zender. Aan jouw de keuze welke je wilt gebruiken voor je moter of spoilers?

Succes

Back