Fc16 + schulze Alpha ontvanger doet niets.

Ik heb enige tijd geleden bij Norbert Bruggen (de duikboten man) een schulze Alpha ontvanger besteld, en met mijn oude MPX Europa sprint werkte dat meteen.
Ik heb het ding enige jaren laten liggen, maar wilde deze gaan gebruiken in mijn boot, maar nu met mijn Futaba FC16.

ik heb het kristal uit de Futaba ontvanger in de schulze gezet, spanning er op ........ Niets.
Het controle lampje onderaan de ontvanger knippert zodra ik de zender aan zet, knipperen = iets niet goed.

Kan het zijn dat de FC16 op ppm staat en dat de ontvanger daar niet mee overweg kan?

Met de Futaba ontvanger en kristal heb ik geen problemen met de fc16.

Het laatste kan ook nog, maar vraag mij af waarom de schulze een probleem heeft icm de FC16?

Je kan het proberen maar de originele futaba ontvanger heeft een standaard maat kristal en de schulze een mini. Even goed kijken, een clubmaat had een Futaba zender een stickertje op de kristalhouder wat niet overeenkwam met het kristal wat in de ontvanger zat. Even goed de nummers op het kristal controleren of het overeenkomt.

Voor de ontvanger is het meestal niet nodig om hetzelfde merk kristallen te gebruiken maar er zijn uitzonderingen. Of dit zo'n uitzondering is weet ik niet maar het zou kunnen.
Een ander probleem is dat er twee verschillende soorten ontvangers zijn. Er zijn meer soorten maar dat is hier niet van belang.
De eerste zijn de "gewone" ontvangers die we allemaal kennen.
De tweede zijn de zogeheten "Dual Conversion" ontvangers. Helemaal uitleggen wat dat inhoud gaat te ver voor hier maar simpel gezegd vindt er inwendig een dubbele omzetting plaats. Daarmee wordt de selectiviteit van de ontvanger een stuk groter dus de gevoeligheid voor storingen van andere zenders een stuk minder.
Voor de gewone ontvangers heb je een kristal nodig waarvan de frequentie 455kHz lager is dan de zenderfrequentie. De zender kristellen zijn meestal gemerkt met "Tx" of "S" er op. De ontvanger kristallen zijn gemerkt met "R" of "E" erop. De werkelijke frequenties zijn meestal in de metalen behuizing gegraveerd. De frequentie kan ook op het label van het kristal staan.
Voor de "Dual Conversion" ontvangers heb je kristallen die 10,7MHz hoger is dan de zenderfrequentie. De kristallen voor die ontvangers hebben naast de "R" of "E" ook de markering "DC" op het label.
Als je een "DC" kristal in een gewone ontvanger steekt zal dat niet werken. Omgekeerd, een gewoon kristal in een "DC" ontvanger werkt ook niet.

Kijk dus eens goed of je wel het juiste ontvanger kristal hebt. Heb je een gewone ontvanger dan heb je een gewoon kristal, dus zonder "DC" op het label nodig.
Heb je een "Dual Conversion" ontvanger dan moet je een "DC" kristal gebruiken.

Ik heb even gekeken, normaal kristal, geen dc op het label.

De kristallen die wel hebben gewerkt waren van Multiplex, kanaal 51.
De Schulze ontvanger was destijds los te koop, zonder kristallen.
De kristallen van Multiplex en Futaba zijn even groot, er hoeft geen mini kristal in.

Wat ik nog wel moet bekijken is of de multiplex kristallen het in de Futaba zender/ontvanger werken.

Wellicht is de FC 16 qua modulatie wel te nieuw voor de Schulze ontvanger.

Ik ben er al lang uit maar heb je toevallig geen 2 zender of 2 ontvanger kristallen?
Nogmaals ik ben al aardig vergeten hoe het zat.;)

Je kan het proberen maar de originele futaba ontvanger heeft een standaard maat kristal en de schulze een mini. Even goed kijken, een clubmaat had een Futaba zender een stickertje op de kristalhouder wat niet overeenkwam met het kristal wat in de ontvanger zat. Even goed de nummers op het kristal controleren of het overeenkomt.
Zoals eerder gemeld, ik heb het kristal uit de Futaba ontvanger gehaald en in de schulze gestoken.
In de Futaba ontvanger werkt alles normaal.

Je kunt niet zomaar iedere willekeurige ontvanger koppelen aan een Futaba zender, dat werkt simpelweg niet.
In het manual van Futaba staat welke ontvangers er geschikt zijn.

Grt,

Arnoud.

Ik ken Futaba niet, maar weet wel dat sommige systemen bij de FM modulatie pulsen geven met een positieve frequentie shift en anderen met een negatieve.
Resultaat is dan bij niet passende systemen dat na de FM decoder een positieve puls komt ipv een negatieve of vice versa.
Dit kan goed de oorzaak zijn van niet compatibel zijn.

Ik heb even gezocht, en het zou moeten werken:

De ontvanger is compatible met Robbe/Futaba FC computer zenders in PPM modus.
Het enige wat ik uit de tekst kan halen is dat de ontvanger een "zender signature" onthoud bij inschakelen.
Het zou kunnen dat de ontvanger het signaal van de MPX europa sprint verwacht en daarom de Futaba negeert.
Hoe dit te omzeilen is, resetten, is mij nog onduidelijk.

Voorlopig gaik verder met de originele Futaba ontvanger, dat werkt en kan ik mee verder.

Heb in het verdere verleden ook enkele Schulze ontvangers in gebruik gehad.
De zender-herkenning wordt bij iedere inschakeling van de ontvanger opnieuw uitgevoerd.
Alhoewel het een PPM ontvanger is krijg je hiermee iets vergelijkbaars als bij een PCM en is de ontvanger minder gevoelig voor verstoring van het signaal.

Vermoed dat het toch een probleem is met de combi Futaba kristal en Schulze ontvanger.
Destijds had ik zowel een Multiplex als Futaba zender, de Schulzes heb ik zoiezo mer de MPX gebruikt, Futaba twijfel ik aan.

Wat ik nu zeg weet ik niet zeker.
Ik dacht dat je bij futaba de kristallen om kan wisselen.
Dus die van de ontvanger in de zender en omgekeerd.
Zou het kunnen zijn dat dit zo zit en met de andere ontvanger niet werkt?

Ik heb ook Schulze ontvangers gehad en naar mijn weten gingen daar mpx kristallen in. In de zender Houd je dan gewoon het Futaba tx kristal.

Ik heb een FF8 met Tx kristal kanaal 82 ofwel 40.825
Ik een Multiplex pico ontvanger op hetzelfde kanaal met std kristal maat met label FM Rx

Los in een bakje nog een kristal MPX-FM E82 40.370, dat is 455 Hz lager dan de zend frequentie en is dus een Rx kristal, deze zat in mijn std futaba Rx die ik verkocht heb
Mijn Schulze alpha heeft een mini kristal met label kanaal 82 40.825/40.370

Het Tx kristal werkt goed met zowel de Pico als Schulze. Ik heb mijn std ontvanger verkocht aan een boten liefhebber, die kan ik niet meer voor je uitproberen.

Wat ik nu zeg weet ik niet zeker.
Ik dacht dat je bij futaba de kristallen om kan wisselen.
Dus die van de ontvanger in de zender en omgekeerd.
Zou het kunnen zijn dat dit zo zit en met de andere ontvanger niet werkt?
Dat kan echt niet Bertus. In de zender zit echt een behoorlijk ander kristal dan in de ontvanger. Hoewel ze er aan de buitenkant hetzelfde uit zien zijn de eigenschappen van die kristallen behoorlijk verschillend.
In de zender moet echt een passend kristal en dat is meestal ook nog eens merk afhankelijk. Een MPX zender kristal zal niet werken in een Futaba zender. Omgekeerd ook niet.

Back