Hardgeanodiseerd aluminium wordt vaak in de industrie toepepast, waar het enkel om de hardere laag van het anodiseren gaat. Voor commercieel gebruik zie je dat ze er vaak een bepaalde stof bijgooien die voor een bepaalde kleur zorgen. Hard geanodiseerd is geloof ik wel een beter proces, waarbij het materiaal ook daadwerkelijk harder wordt, al dan niet door een dikkere laag/beter proces.
Het is inderdaad de AluminiumOxide laag die je chemisch versterkt dmv anodiseren. AluminiumOxide vindt je terug op elk stuk aluminium, het is een roestlaagje wat ervoor zorgt dat aluminium niet verder kan roesten.
FireFrenzy, waar haal je vandaan dat aluminium geanodiseerd 8-9 scoort op de MOHS schaal? Zo hard is de laag nou ook weer niet
. Bij standaard anodiseren in ieder geval. De meeste mensen hier hebben vroeger wel zo'n iPod gehad, die zat na een tijd ook helemaal onder de krassen, net als mijn iPhone of mijn MacBook, allemaal geanodiseerd. Het krast moeilijk, maar is zeker wel te bekrassen. Aluminium dat niet geanodiseerd is hoef je enkel maar naar te kijken om t te laten krassen.
Edit:
Wow, inderdaad bepaalde technieken om te anodiseren leveren een 9 op de schaal van MOHS op, maar daarbij vind je inderdaad ook dat de laag bij bv Apple producten maar erg dun is, en daardoor makkelijk krassen.
Het is inderdaad de AluminiumOxide laag die je chemisch versterkt dmv anodiseren. AluminiumOxide vindt je terug op elk stuk aluminium, het is een roestlaagje wat ervoor zorgt dat aluminium niet verder kan roesten.
FireFrenzy, waar haal je vandaan dat aluminium geanodiseerd 8-9 scoort op de MOHS schaal? Zo hard is de laag nou ook weer niet

Edit:
Wow, inderdaad bepaalde technieken om te anodiseren leveren een 9 op de schaal van MOHS op, maar daarbij vind je inderdaad ook dat de laag bij bv Apple producten maar erg dun is, en daardoor makkelijk krassen.