Fanjet 600

Franky, die link staat al in post # ? Maar, de moeite waard om de ervaringen daar te bestuderen.

Ondertussen ben ik twee spanten verder.

Die ene met dat balsa aan de achterant heb ik drie (!) keer ingelijmd.

De eerste keer in opperste concentratie verkeerd om geplaatst. :hammer:

Er uit 'gebroken' en er weer ingelijmd: scheef! :mad:

Ja, aan de ene kant was er wat hout meegekmomen, en dat sleufje deed me de das om. :oops: Dom.

Drie maal is scheepsrecht.

full


full


En nu op naar de 'zwevende' spantjes! . . .


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De volgende keer (kan misschien nog) zorg ik dat er twee magneetjes op het verticale deel zitten.

full


Ook al zit er maar 4,3 mm (dikte van het spant) tussen: de aantrekkingskracht is toch gelijk een stuk minder . . . :confused:


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, weer een stukje verder. :)

Eerst stap voor stap het centrale deel in elkaar gelijmd.

full



Daarna kwam dit gezegde weer om de hoek kijken: 'De meeste tijd wordt versleten met passen en meten'. :-?

Maar uiteindelijk: het zit! :p

full


De blokjes met de magneetjes erin leveren goed werk! :grin:


Je kunt het zo niet zien, maar het zit mooi recht.

full


Volgende stap: gordingen buigen. :cool:


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Staat ergens een beschrijving van hoe je gordingen buigt?

Ik deed het vroeger wel met stoom (handschoenen aan!!!), en ik las hier ergens iets van iemand die ze in bad legde en er kokend water overheen goot. :schrik:

Maar dan? Laten liggen? (In)weken? :confused:

Hoe lang? Waarin? Water? Ammonia? Koud? Warm? Apart? Gemixed? :Hammer:

Deze heren halen ook van alles overhoop:

Bending of wooden stringers.

Ik hoor het graag.

(Mooi onderwerpje voor een tutorial! :yes:)

Dank.

(Ik geloof dat ik al wat gevonden heb (zwei-antik-segler-9


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ha! Jan,
Mooie legpuzzel. Ja eerst alle onderdeeltjes geprepareerd, daarna bouwen. Ziet er goed uit!

Latten buigen? Balsa? Ik doe het met de huistuin- en keukenammonia.
Met een blastic bakje en een sponsje lekker deppen. Wegens kwalm meestal maar in de badkamer.
Grenen latten, gaat pas lekker als het heet gestoomd is.
Boven elektische ketel of tussen pan en dekstel. Met een paar lappen omwikkeld of met handschoenen. Je kan hout ook heet stoken met een butabrander of elektrische verfstripper. Wordt het ook buigzaam, eventueel zelfs nog voorgeweekt. Doe maar een paar testjes...

Je kan ook nog met dunne latjes balsa langs een malletje werken. Maak je een meerlaags sandwich van balsa alsof je een kielvlak maakt (beproefde methode). Dat is dan ook direct vormvast, kan niet meer terug springen naar oude vorm. Heb je geen last meer van werking. Wel zo fijn. Mal maak je bijvoorbeeld uit display foamboard van Bossina tekenbenodigdheden? Ruw snijden, dan in model schuren langs opgeplakte print van modeltekening? Krijg je de mal loepzuiver! De latjes speld/tape je een voor een langs de mal. Ammonia nat laten drogen, tijdens of daarna verlijmen met waterbasis lijm... en wellicht gaat PU-bruis wel als een tierelier met dat nat in nat? Testje doen?

Je kan ook nog kiezen voor een gezaagde lat uit multiplex... ook voldoende sterk.
Gr Bas
 
Ammoniak is een heel slecht idee. Het werkt wel goed, maar het probleem is dat het blijft werken en je hout steeds zwakker wordt.

Verder is het niet het water dat heet moet zijn ... het hout moet heet zijn. Je kan het net zo goed in koud water weken, maar wellicht dat warm water wel sneller het hout doordringt.

Het buigen van hout is heel makkelijk. Laat het hout weken zodat het door en door nat is en buig het terwijl je er met een (huishoud) strijkbout overheen gaat. Door de hitte gaan de vezels zich opnieuw zetten. Hier de theorie.

Of klem de strijkbout ondersteboven met een lijmtang op de tafelrand. Dan heb je een heet vlak waarover je de lat beweegt. Je hebt dan twee handen vrij om de lat vast te houden, te buigen en te bewegen.

Stomen met een speciaal stoomapparaat werkt, maar stomen boven een fluitketel werkt niet, want het water koelt dan vlot af en het hout wordt niet heet. Je bent dan nog steeds koud aan het buigen en dat wil niet zo.
 
Dat van de ammonia wist ik niet? Ik meende dat dat stofje verder uitdampte.
De vormen die ik in balsa heb gezet, ervoer ik niet als zijnde zwakker?
Daar wil ik graag meer van weten. (ander draadje mag)

Aanvullingen zijn zeer leerzaam :)
 
Mischien een idee in dit draadje verder te gaan , mod zou dan alleen even de titel meten wijzigen in " Balsa , gereedschap en technieken " en er gelijk een sticky van maken.

Wat vinden jullie ervan ? zou toch mooi zijn een verzamel draadje over dit onderwerp.

Ook een idee : balsa in de oven . Op de onderste plank in de oven een schaal met water , voorverwarmen op 200 graden en dan het balsa er in. ( gelezen op een int.forum )


Voor mijn Short S.23 Empire moet ik dalijk ook flink wat buigen , weet nog ziet zo goed hoe ik het ga doen . . .

Mvg,

Bart
 
Ammoniak is een heel slecht idee. Het werkt wel goed, maar het probleem is dat het blijft werken en je hout steeds zwakker wordt.

Het toepassen van ammoniak voor buigen pas ik al toe zolang ik bouw en heb nog nooit aantoonbaar materiaal verzwakking ervaren doordat onderdelen breken of een kist crasht,

[post748]

maar stomen boven een fluitketel werkt niet,

Écht wel, kijk bijvoorbeeld eens naar de 10x10mm vuren liggers voor de Fokker DVII: totaal geen probleem, (zelfs boven een pan kokend water!) buig op deze manier al jaren zonder enig probleem;

[post722]

gr.

Frank
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou . . . Levert weer heel wat discussie op! 8-O

En daar is het forum ook voor. :)

Ik heb gisteren eerst kiefer 4 x 4 mm (kiefer = grenen?) in de badkuip gelegd, na een paar uur weken met de (folie-)bout er overheen en in de juiste vorm ingeklemd tussen magneten.

's Avonds: geen enkel noemenswaardig resultaat.

Heet maken met een folie-boutje ging ook niet echt super, moet ik zeggen, maar nu ik het filmpje nog eens bekijk zie ik ook wat ik had moeten doen: hout buigen en dan strijken! :hammer:

Kortom: misklukt. :mad:


Ik overweeg nu de volgende opties.

1.
Nog een keer doen met grenen, en dan goed.

Ik ben wel bang dat het erg lastig is om precies de goeie vorm te krijgen. :confused:

2.
Gewoon balsa 4 x 4 nemen, en dat 'onder spanning' (maar dat stelt niet zoveel voor) inlijmen. ;)

3.
Zoals Bas voorstelt: lamineren.

Daar voel ik wel wat voor. :p

Bij de kiel ook al gedaan: succesvol. :cool:

Iets meer werk, maar dat geeft ook de mogelijkheid om een combinatie van balsa en bv. carbon te nemen: balsa aan de buitenkant om de boel in vorm te schuren, carbon aan de binnenzijde voor de stevigheid.

(Bv. bij de bovenste gording waar de kapjes op komen te liggen.)

Je zou zelfs de romp (spantjes) zelf als mal kunnen nemen! :p

Wat is een goeie lijm voor balsa / carbon?

Ik denk zelf aan UHU Endfest 300. :cool:


jan.


jan.
 
Voor het buigen van mijn hout, balsa of hard, gebruik ik het water op boiler temperatuur.
Grote stukken in de douche, de kleinere in de wastafel.
Als de hard houten liggers goed doorweekt zijn buig ik deze verder boven stoom van de fluitketel.
Als je ooit een historische driemaster bouwt leer je het buigen van hard hout wel, vele plankjes moeten over 4 a 5 cm in een ronding van 90° geplooid worden.
Voor de scheepsbouw bestaat er een soort miniatuur buizen plooier laat ik het maar noemen, dat is een handig hulpje, maar denk dat het maar werkt tot een dikte van 4 mm bij liggers.
Handige knutselaars kunnen natuurlijk een zwaardere uitvoering maken.

http://www.krmodelbouw.nl/buigen_van_hout.htm
Het laatste werkt ook met een kaars vlam.

Johan.
 
Laatst bewerkt:
Ammoniak is een heel slecht idee. Het werkt wel goed, maar het probleem is dat het blijft werken en je hout steeds zwakker wordt.

Het toepassen van ammoniak voor buigen pas ik al toe zolang ik bouw en heb nog nooit aantoonbaar materiaal verzwakking ervaren doordat onderdelen breken of een kist crasht,

Okee, misschien een verschil in theorie en praktijk, d.w.z. dat er in de praktijk niet veel van te merken is. Ik doe het toch liever zonder ammoniak, ook omdat het geen fijn spul is om met je gezicht boven te staan.

Glassex wordt ook wel genoemd als alternatief voor ammoniak.

buigen van hout
Het laatste werkt ook met een kaars vlam.

BRANDEN : Bij branden wordt het hout eerst een poosje in water gelegd, De tijd komt niet zo nauw,het hangt ook vooral van de dikte van het hout af. Het hout moet niet geheel verzadigd zijn met water. Alleen de buitenste laag moet vochtig zijn. Meestal is een kwartier voldoende voor hout van 2-3 mm dik. Vervolgens brandt je de kromming in het hout door het hout boven een gasvlam te houden. Hierbij moet de binnenkant van de bocht naar de vlam gericht zijn en je begint voorzichtig met enige kracht het hout te buigen. Haal het hout heen en weer langs de gasvlam. Doe je dit niet dan gaat het hout echt branden en kun je opnieuw beginnen. Verwarm het hout wel voldoende en je merkt op een gegeven moment dat de weerstand van het hout tegen het buigen minder wordt. Buig nu de juiste kromming in het hout. Check dit tijdens het branden even met de gewenste kromming op het model. Als je de gewenste kromming hebt bereikt kan het hout op het model vastgezet worden. Houd er wel rekening mee dat het hout een beetje terugveert tijdens de afkoeling, dus let erop dat de kromming iets sterker is dan op het schip.

De werking daarvan is hetzelfde als een strijkbout (geen foliebout) gebruiken en dan lijkt een strijkbout mij toch minder risico.

Nou ja, het is ook niet iets om dogmatisch over te zijn.

4 x 1 tegen elkaar lijmen is ook 4x4.:p

En dat kan beter werken als het sterk gebogen moet zijn.
 
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Han
4 x 1 tegen elkaar lijmen is ook 4x4.

En dat kan beter 'werken' als het sterk gebogen moet zijn.

'Werken' in de zin van functioneren; het moet natuurlijk niet gaan werken. ;)

Omdat het (Fantrainer) om een ietwat fragiele concstructie gaat, geef ik hier (lamineren) de voorkeur aan.

Wordt vervolgd.


jan.
 
Een ideale vuistregel zal dan ook nooit beschreven staan voor het plooien van hout.

Je kan wel tips geven, maar uiteindelijk word door de bouwer gewerkt op de manier die hem het best bevalt en waar hij de meeste performantie van krijgt.

Zelf leerde ik het van oudere modelbouwers, gaf het door aan jongeren en deze zullen het later ook doorgeven aan anderen.
Experimenteren met de gekende gegevens die hier geplaatst worden is altijd wel eens nodig om uit te maken wat het beste tot zijn recht komt.
Niet elk model kan op dezelfde manier gebouwd worden, diverse technieken hier besproken zullen zeker belang hebben bij de bouw naargelang het model.
Een ding is zeker, zorg ervoor dat je hout warm bewerkt voor goed resultaat.

Dank zij de forums leer je diverse technieken kennen.

Johan.
 
Ziet er strak uit! Zo'n project als dit lijkt me in de toekomst ook mooi om een keer te doen. Weet je ook al waar je hem gaat vliegen tegen de tijd dat hij klaar is? In directe omgeving Groningen zijn niet echt geschikte velden..
 
Eerste stripjes (1,5 mm zacht balsa geplaatst:

full



Eerste strip carbon met witte houtlijm geplaatst (getest, werkt goed! :)):

full


Knijpertjes verwijderd: wat een sterkte geeft dat, zeg! :p

Maar ik ben een beetje door de carbon strips heen . . . :mad:

Wie verkoopt dat, in Nederland? :confused:

Heb het nog niet gevonden . . . :nooo:

0,5 x 4 mm.:cool:

Dank.


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top