En in mijn grotere schepen (Norderney en Tito Neri) liggen elk twee Genesis 12V, 7Ah loodaccu's.
Komen uit een noodverlichtingsset van een bedrijf.
Moesten elke jaar vervangen worden, en via de bedrijfsleider kreeg ik ze.
Doen het al 4 jaar prima. Als ik met die schepen ga varen is de ene accu voor de aandrijving, de andere voor de 'secundaire functies' zoals verlichting, blusmonitoren, rookgenerator enz. Dat verbruikt vrijwel niets.
En na een uurtje of vier, als ik zie dat de boot wat minder 'pit' heeft tijdens het varen, wissel ik de accu's om.
De 'secundaire accu' heeft dan nog nauwelijks iets aan ampere's hoeven leveren, dus die is nog fris en fruitig.
En dat de blusmonitoren nu iets minder ver spuiten... Een kniesoor die daarop let.
Voor de Norderney had ik ook nog een 12V, 10 Ah loodaccu, maar die zei dit voorjaar: "Doe het zelf maar."
Ook die kwam uit een noodverlichtingsset en heeft 't drie jaar volgehouden.
Dus ja, het kan prima en ach: als zo'n accu is overleden...
Hij was gratis en een nieuwe kost ook de wereld niet.