F5J Nogravity

Erg veel tijd gestoken om de V-staart zo licht als mogelijk te bouwen. Het ontwerp was niet goed, dus veel van "scratch" gedaan. Vermoedelijk wordt het eindgewicht incl. bespanning ca. 66 gram en dat is inclusief de opsteekpennen. Wellicht dat ik met Japan papier ga bespannen, mogelijk alleen de roeren.
Altijd leuk om dan alvast een ruwbouw inzicht te krijgen.
20240413_105427.jpg
20240413_105453.jpg
20240413_102837.jpg
20240413_103003.jpg

Dat is de ligger, evenals links vd buis.
Vuren 3x3
Oorspronkelijk gepland een 4x4 hol profiel van koolstof maar dat is veel te zwaar. Bovendien waren de ribben met 3x3 gelaserd:)

Heeft iemand nog een goede tip om de siliconen buizen voor de stuurstangen (1.5 mm kool) te borgen in de koolstof rompbuis.
Mijn plan is nu om zacht schuim te impregneren met epoxy en dan het overtollige epoxy eruit te knijpen en op 4 plaatsen dit aan te brengen in de romp. Een proefstukje van het schuim heb ik al gemaakt en dat ziet er goed uit, stevig genoeg en ook licht van gewicht.

De hechting op siliconen is ronduit dramatisch, ik zou het niet gebruiken en voor een plastic variant gaan.
Beetje opruwen, in de rompbuis plaatsen, dan verenstaal erin van een passende diameter, aan de buitenkant magneetjes en dan medium seconde lijm er langs laten lopen. Even een beetje activator erin sprayen en klaar ben je.
Wel beide tegelijk doen en als laatste de activator.

Weet je zeker dat het siliconen zijn (type brandstofslang)? Je hebt ook teflon buizen, die worden regelmatig gebruikt voor stuurstangen. Ik weet niet of die wel te lijmen op de handige manier van Lyckele.

Om te beginnen: mooi project!

Ik weet niet waar je de buizen hebt gekocht, maar bedoel je deze / dit materiaal?
https://www.hoelleinshop.com/Bowdenzugrohr-aus-PTFE/Teflon-1-05x0-71x1000mm-geaetzt/verklebbar.htm?shop=hoellein&SessionId=&a=article&ProdNr=OT-PT071/105&t=49303&c=26301&p=26301

Hyperflight heeft dit ook.

Zoals uit de beschrijving mag blijken, voorbehandeld waarmee lijmen mogelijk is. Persoonlijke ervaring: gaat prima.

Los daarvan: mocht je nog gewicht willen besparen, overweeg dan iets dunnere stangen (1.2mm). Indien je de v-staart van bovenaf stuurt, komt de meeste kracht op trek. In mijn enigma zo gedaan, geen enkel probleem bij een lichte (tot 1600 gr) kist.
Voor de nauwkeurigheid kan je dan nog overwegen een dlg torsie-veertje in het roer te zetten.

Veel bouwplezier!

Johnny

Laatst bewerkt:
Weet je zeker dat het siliconen zijn (type brandstofslang)? Je hebt ook teflon buizen, die worden regelmatig gebruikt voor stuurstangen. Ik weet niet of die wel te lijmen op de handige manier van Lyckele.

Teflon en CA gaan prima samen. De link die Johnny (lang geleden alweer :) ) linkt wordt veel in Res en Dlg toegepast. Voor dit project zijn ze te klein.

Onderstaande is bijvoorbeeld verkrijgbaar bij Hoellein, werkt super. Alleen heb je misschien met 1,5mm Carbon was speling, 2mm zou beter zijn.
IMG_7545.jpeg

O.k. ik zie dat ik me wat preciezer had moeten uitdrukken.

Het ging mij om het op de werkbank liggend materiaal en de link van hoellein er aan gehangen. Dat zal inderdaad niet passen, had ik moeten zien.
Ik heb bij Hyperflight besteld
https://www.hyperflight.co.uk/products.asp?cat=Materials&subcat=PTFE+Tube
zoals je ziet verschillende diameters en vanaf rol dus lengte ook dikke prima.
Het voordeel van dit materiaal is dat je door te trekken de diameter kan aanpassen (handleiding op de site) voor de diameter van de gekozen stootstang. Dus vrijwel geen speling meer.

Ik zocht dus voor mijn enigma romp een buitenkabel van 1.6mtr aan 1 stuk en wilde zoveel mogelijk gewicht in de staart besparen.
Uitgekomen op cfk stang van 1.2 mm. De resterende speling - vooral door de lengte van het geheel - die ik nog had er uit gehaald met het benoemde dlg-veertje. 2 seizoenen zonder problemen mee gevlogen.

Maak je eigen keuzes, beiden zal goed werken.

Johnny

Laatst bewerkt:
Allemaal weer nuttige tips, dank daarvoor.
Ik dacht dat het siliconen was, maar is toch wat anders. Gekocht bij hyperflight: https://www.hyperflight.co.uk/products.asp?code=BOWDEN-CABLE-15-3&name=hyperflight-1-5-3-pushrod-set.
Voor de zekerheid gekozen voor de 1.5 mm carbon ivm de lengte van de romp. Denk dat 1.2 ook kan.
Heb ze nu vastgelijmd met CA met de beproefde magneet methode.
V-staart wordt aan onderzijde aangestuurd. Heb nu eenmaal daar ervaring mee.

Nu nog heel veel wat "kleinere" klussen te doen die bij elkaar veel tijd gaan kosten. Geduldig zijn is niet mijn best ontwikkelde kant...:)

Nu ik toch in de vraag modus ben: ik denk erover om het stuurvlak van de V-staart met bespanpapier en spanlak te behandelen en het vaste deel met oralight. Ik denk dat bespanpapier met spanlak lichter is en stijver. Het risico is ook kromtrekken en het feit dat ik dit ongeveer 45 jaar geleden voor het laatst gedaan heb...:)
Wat vinden jullie?
(moet ik een maximum stellen aan het aantal reacties...;))

Weer wat kleine stapjes verder. Stuurvlak V-staart bespannen met papier. Diagonale vezelrichting. Wel tevreden, torsiestijfheid is uitstekend, gewicht tov folie wel iets meer.
Romp is geschuurd en neusconus aangepast aan een 30 mm spinner.
Wat zijn die GM props toch een kunstwerkje!

20240430_221922.jpg
20240508_181727.jpg
20240508_182356.jpg
20240508_182535.jpg
20240508_182630.jpg

Vandaag ook een prachtige dag om te gaan vliegen. Beetje zonde om met dit mooie weer in het bouwhok te prutsen. Op het veld in Soest aangekomen was de lucht een beetje saai, zag er niet uit alsof het erg thermisch was. Nou daar heb ik mij in vergist. Onderstaand de laatste 2 vluchtjes van de Kuntur Max. Heb nog niet eerder zo hoog ermee gevlogen.

Kuntur Max, Soest 9-5-24 vlucht 5.png
Kuntur Max, Soest 9-5-24 vlucht 6.png

Als de omstandigheden zo goed zijn moet je jezelf eigenlijk een beetje kietelen, start op 100 meter, 60 meter, 40 of misschien wel onder de 30 meter. Als je het probeert gaat het vanzelf een keer lukken.

Soms ben ik het schuren, plamuren, corrigeren behoorlijk zat. Tijd om alles eens in elkaar te zetten en even te genieten waar je bent en weer moed te verzamelen voor alle dingen die nog moeten gebeuren.
Status nu; ruwbouw gereed, meeste is geschuurd, tippen nog niet volledig. Bekabeling en connectoren zijn ingebouwd in de vleugels. Servo's moeten nog worden ingebouwd, flappen en ailerons nog uitsnijden. Ben erg benieuwd naar de torsiestijfheid van de de kleppen. In ieder geval zijn de achterlijsten erg goed gelukt. De 0.5 mm triplex versterking is weliswaar niet de lichtste oplossing maar levert een vrij strakke achterlijst op. Ik smeer deze nog in met spanlak om latere vochtintreding en kromtrekken te voorkomen. Ik kreeg ooit een tip om dat te doen met parketlak of bootlak. Spanlak zou het ook moeten kunnen toch? Heb dit nu toch staan.
Een tegenvaller is dat ik te weinig ruimte heb om de V-staart van onderen af aan te sturen, zal toch van bovenaf moeten gebeuren. Handig dat ik al de buisjes voor de stuurstangen heb ingelijmd met secondenlijm.....:hammer:Misschien dat ik deze nog m.b.v. aceton kan verwijderen? Beetje eng? tast ik niet de buis daarmee aan? Tips welkom.

20240513_172938.jpg
20240513_211920.jpg
20240513_212101.jpg
20240513_212134.jpg

Back