Extra300 Mid-wing (118'') van Carden Aircraft

Voordat ik begin met het bespannen van de romp heb ik eerst een "klein klusje" tussendoor gedaan: de afwerking van de cockpit. Ik heb eerst het raamwerk beplankt met 2,5 mm balsa. Daarna heb ik dit bewerkt met vernis als hechting voor de vilt. Om de binnenkant van de cockpit een beetje "chique" te laten uitzien gebruik ik altijd zelfklevende vilt. Het is geen geknoei met verf of folie die bij hogere temperaturen begint te werken.

IMGP3214.jpg


Ik heb tevens de piloot van Carden ontvangen. Het is een mooi poppetje, maar wel aan de zware kant. Ik dacht er pas achteraf aan om deze te wegen, maar toen had ik e.e.a. al gelijmd. De cockpitkap lijm ik pas vast in een later stadium als de romp is bespannen.
Het ziet er in totaal als volgt uit.

IMGP3218.jpg


IMGP3217.jpg


En nu gaan we de romp bespannen.
 
Na het nodige schuurwerk waarbij ik gelukkig toch aanzienlijk minder balsaplamuur heb hoeven te gebruiken heb ik de romp kunnen afwerken. Voor het bespannen heb ik toch de romp maar eerst behandeld met Balsafix. Dat beviel toch wel goed. Daarna heb ik de afgelopen dagen de romp bespannen met Oracover. Met de balsafix houdt de Oracover toch wel goed. Dit is het voorlopige eindresultaat.

IMGP3225.jpg


IMGP3224.jpg


De motorkap en cockpitkap worden gespoten. Maar eerst ga ik komend weekend de cockpit verlijmen met de afneembare rompvoorzijde. Daarna moet alles mooi gladgeschuurd worden zodat er geen overgang tussen hout en kunststof zichtbaar is.
 
ziet er toppie uit kerel !! :thumbsup: :thumbsup:

echt een mooi model met dit schema.
complimenten.
mvg eric
 
Zo de cockpitkap is ook bevestigd. Hiervoor gebruik ik altijd siliconenkit. Vult mooi en alles zit goed vast. Om alles mooi te verlijmen zodat het mooi aansluit op de romp klem ik altijd alles vast met een aluminium profiel. Dit zet ik vast met de schroeven waarmee ik ook de cockpitkap vastschroef. Werkt altijd.

IMGP3221.jpg


Ik moet nu beginnen met het afwerken van de motorkap en cockpitkap. Ik ga deze afwerken met oracoververf. Maar omdat ik ook de motorkap wil airbrushen moet ik zowel gebruik maken van oracoververf, airbrush verf en dat alles afwerken met blanke lak. Omdat ik nog onvoldoende ervaring heb met het vermengen van de verschillende verfsoorten en blanke lak heb ik e.e.a. eerst uitgeprobeerd op de spinner. En dan in de volgorde: primer, oracover verf (2K), airbrushverf en tot slot blanke lak (2K). En ik moet zeggen geen probleem. Alles blijft mooi zitten. Er zijn geen vervelende chemische reacties.

IMGP3249.jpg


De kan ik de komende week de motorkap en cockpitkap afwerken met primer en spuitplamuur. Daarna maar hopen dat het iets warmer weer wordt zodat ik alles kan afwerken met de verf en 2K blanke lak.
 
Zijn op zoek very nice! Nu moet je gewoon de kap bedrogen uit te krijgen!:p
 
Even een up-date.

De afgelopen 2 weken hebben we weinig tijd gehad om aan de Carden te werken. Maar elke uurtje werken is er toch weer één.
Ik heb de motorkap en cabinekap in de spuitplamuur gezet. Voor de cabinekap heb ik eerst de oneffenheden met balsaplamuur wegewerkt. Daarna alles bespannen met 25 grams glasdoek. Dit heb ik ingesmeerd met G4. Nadat alles goed was gedroogd heb ik 2 lagen (spuiten, schuren, spuiten, schuren) spuitplamuur afgewerkt. Was toch nodig omdat er nogal wat hele kleine gaatjes in zaten. Maar nu is alles toch mooi geworden. De komende dagen is het iets warmer zodat alles in de lak gezet kan worden.

IMGP3228.jpg


Tevens ben ik begonnen met de inbouw. Voor de brandstof en smoke heb ik enkele maanden geleden van EXFC in Tsjechië spullen van secraft meegebracht. Super mooi spul.

IMGP3256.jpg


Tevens ben ik begonnen met de inbouw van de apparatuur. Ik ga proberen alle kabels mooi weg te werken.

IMGP3254.jpg


De komende week gaan we de motorkap en cabinekap spuiten. Tevens de rolroeren inlijmen en de servos aansluiten.
 
Back
Top