Exacte montage van motor met steun

• Topicstarter Topicstarter Benno Z
  • Startdatum Startdatum
B

Benno Z

Guest
Voor mijn Cessna ben ik bezig om de motorsteunen op de juiste plaats te krijgen. De motor wordt gemonteerd op de steunen, met een gegeven afstand van achterkant steun tot voorkant motor. Dan moet ik de steunen inclusief motor los op het vliegtuig zetten (model dus verticaal zetten), neuskap er op en dan de motor-as exact in het midden van het gat in de kap plaatsen. Kap eraf, gaatjes aftekenen boren en monteren......maar......hoe zit het dan met de side- en downthrust? Als ik de motor op bovengenoemde wijze monteer en tijdens het vliegen blijkt dat de motor bijvoorbeeld tóch nog iets naar rechts moet, dan zit de as dus niet meer in het midden na deze correctie.
Kortom, wat is het uitgangspunt voor de bevestiging van de motorsteunen?

Bij veel arf toestellen staat het motorschot al onder de juiste hoek. Maw als je steun er dus recht opschroeft is de domping automatisch goed

Dat zou inderdaad een heel simpele oplossing zijn, daar had ik eerlijk gezecht nog niet aan gedacht :oops:
Ik zal eens kijken hoe het motorschot staat, maar om dat goed te kunnen meten lijkt het mij makkelijker om eerst de vleugel (recht) te monteren, maar zo ver ben ik nog niet.

De klassieke manier om de downthrust van een brandstofmotor wat te wijzigen als blijkt dat de motor het model te veel naar boven of beneden trekt, is de motor van de drager los te schroeven en weer te monteren met onderlegringetjes tussen de motor en de motordragers onder de voorste of achterste schroeven. Bij rechtopstaande motor betekent ringetjes om de achterste schroeven meer domping, onder de voorste schroeven minder domping. Bij hangende motor natuurlijk precies andersom.

Side thrust wijzigen is lastiger. Je kunt eventueel de gaten in de motordrager wat opruimen zodat je de motor wat meer of minder naar buiten kunt laten wijzen, maar dat kan extra trillingen veroorzaken. Bij RC is het ook mogelijk dit door trim van het richtingsroer te compenseren, net overigens als downthrust.

FOX35 zei:
Bij RC is het ook mogelijk dit door trim van het richtingsroer te compenseren, net overigens als downthrust.
Maar dan hangt de mate van "afwijking" af van het toerental van de motor en dat is ook niet handig.

Ik heb het motorschot nog niet opgemeten, de vleugel is nog niet klaar, ben benieuwd of die inderdaad al "scheef" is gemonteerd.

De vleugel is klaar en ik heb het motorschot even nagemeten en het staat inderdaad al in de juiste hoek. De motor kan dus mooi recht op het motorschot gemonteerd worden.

Back