Even voorstellen (beginner)

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Klaas88, 19 jun 2015.

1. Klaas88

Klaas88

Lid geworden:
    19 jun 2015
    Bedankt voor de tip. Ik wil sowieso een topline bouwen dus had al gekeken bij verkerk. Die bestel ik later wel eerst de scania maar bestellen. maar ik bedoelde meer van dezelfde site zodat ik alles in 1x kan bestellen.

Gr klaas

Laatst bewerkt: 22 jun 2015
  2. adrie van gerwen

adrie van gerwen

Lid geworden:
    17 nov 2008
    Een goed topline dak wordt alleen geleverd door verkerk.

Klaas88 vindt dit leuk.
  3. Klaas88

Klaas88

Lid geworden:
    19 jun 2015
    Die bestel ik ook bij verkerk hoor. Heb de scania net besteld met de lagers. Dus nu afwachten ben benieuwd hoelang het duurt.

Gr klaas

4. volvo/ben

volvo/ben

Lid geworden:
    12 jan 2013
    Verkerk is een vrij snelle leverancier. En als er iets mis is met de bestelling ben je de eerste die het weet maar daar moet je niet van uit gaan.!

5. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Hoi Klaas,

welkom. Leuk plan: een 4-asser Scania. Ben er zelf ook mee bezig (met een ruime planning ;) )

Je vroeg wat je nog meer erbij kon bestellen: op basis van mijn ervaringen, zou je in ieder geval het volgende kunnen bestellen, zodat je een rijdend chassis kunt maken:
    - extra stuuras (of in onderdelen) (misschien wel twee als je drie stuurassen wilt :) )
    - vangmuilkoppeling + bijbehorende dwarsligger t.b.v. chassis
    - aantal servo's (afhanklijk van aantal sturende assen en hoe je de sturende assen wilt aansturen: mechanisch of met een servo)
    - je zou de genoemde Servonautmotor incl. ophangsteun kunnen bestellen, maar dan heb je geen schakelbak meer nodig. Of anders een truckpuller (o.i.d) in combinatie met de schakelbak uit de bouwdoos
    - al opgemerkt: kogellagers. let wel. Omdat je een as extra hebt, heb je meer nodig dan voor een standaard Tamiya truck.
    - afhankelijk hoe je asconfiguratie hebt, moet je ook nog iets met de cardanas doen. (reden dat ik voor Servonaut hebt gekozen: motor onder de vloer + gebruik originele cardanas).

Alles is natuurlijk ook elders verkrijgbaar (op moment dat je erachter komt dat je het nodig hebt.)

groeten,
    Erik

6. Klaas88

Klaas88

Lid geworden:
    19 jun 2015
    He Erik

Ik zal jou bouwproject volgen heb namelijk geen flauw idee waar ik aan begin. Heb namelijk nog nooit iets met modelbouw gedaan.
    Dus ik ga de truck eerst helemaal opbouwen zodat ik weet hoe het allemaal werkt. (Weet namelijk nog niet zoveel). Met de tijd zal ik die aanpassingen wel gaan doen. Ik ben blij dat ik hier de hulp kan krijgen die ik nodig heb. Als ik hem rijdend wil maken welke servos heb ik nodig voor alleen de truck dus stuur servo? Schakel servo? Waar te bestellen? En heb ik voor de rest nog iets nodig?

Groeten Klaas

Laatst bewerkt: 23 jun 2015
  7. marcelinets

marcelinets Guest

beste Klaas

voor servo,s kan je kijken bij conrad.nl die hebben ook andere motoren,rij regelaars,accu,s 7,2 volt,enz.

8. truckbouwer

truckbouwer

Lid geworden:
    13 jan 2015
    ik heb nu 3x voor een aanzienlijk bedrag een bestelling gedaan en alle 3 de keren heb ik bij meneer verkerk moeten dreigen met annuleren van de bestelling of geld terug en toen kon het ineens wel binnen 3 dagen gelevrd worden dus jij vind dat snel ?spullen die op voorraad zijn na 2 wken pas leveren

Denniske en Klaas88 vinden dit leuk.
  9. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Qua servo zul je even rond moeten lezen en kijken. Lees tips en bepaal welke eisen je hebt. Voor mijn 4-asser heb ik nu gekozen voor HS-225MG. Omdat het kleine servo's zijn en werden aangeraden hier op het forum. Voor de 4-asser, die ik voor ogen heb, is klein volume wel interessant. Daarom ook gekozen voor een servonaut ondervloermotor. Hiermee heb ik de schakelbak niet nodig.

Ja, je hebt nog een rijregelaar en zender/ontvanger nodig. Reden dat ik het niet noemde, is dat ik er nog niet mee bezig ben. Ik maak eerst chassis klaar en dan een keuze. Waarschijnlijk laat ik mijn F14 zender ombouwen naar 2.4Ghz.

Zelf koop ik vaak een aantal onderdelen in per stap waar ik mee bezig ga. Qua tempo gaat het toch niet hard en zo kan ik ook de kosten wat spreiden. Bij elke aankoop leg ik prijzen en benodigdheden van diverse webshops naast elkaar. Dus nu heb ik genoeg om chassis klaar te maken. Dan ga ik met zender of cabine bezig.

En ondertussen laat ik me ook nog wel eens afleiden door andere modelbouw. Nu 1:50 WSI/tekno eigenbouw.

Klaas88 vindt dit leuk.
  10. Klaas88

Klaas88

Lid geworden:
    19 jun 2015
    Zal er rekening mee houden bedankt!!
    Gr klaas

He Erik bedankt voor de info. Ik ga eerst gewoon de truck opbouwen de rest komt wel heb geen haast heb ook een eigen zaak dus niet heel veel vrije tijd en rij met het mooie weer ook nog veel motor..
    Ik zal iig kijken voor een geschikte stuurservo,
    En die servonaut heeft die een realistische snelheid dan omdat je dan geen schakelbak meer nodig bent? En kan die gewoon op de bestaande aandrijfas of een verlengde?

Groeten klaas

11. marcelinets

marcelinets Guest

Voor mijn 4 asser brandweervoertuig heb ik servo,s genomen van Hitec hs 645 mg en twee kleinere hitec hs 225 mg. Je moet zelf kijken welke servo voor jou geschikt is, met metalen aandrijving en gelagerd of deels metaal en kunststof aandrijving.

12. Klaas88

Klaas88

Lid geworden:
    19 jun 2015
    Dankjewel marceline,

Ik bouw hem eerst gewoon orgineel op zoals hij in de doos zit. Zodat ik een beetje weet van hoe en wat. Heb dit namelijk nog nooit eerder gedaan. Bedankt voor je reactie

Gr klaas

13. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Ik heb nog geen ervaring met de Servonaut, maar ik lees dat hij vaker toegepast wordt, dus het zal wel goed gaan.
    In een standaard truck, zul je de cardanas wel moeten verlengen. Pas je je chassis aan, dan kun je mogelijke nog kiezen.
    Zelf had ik het geluk dat ik door de kleine servo's de motor kan gebruiken met een standaard cardanas van de Scania 4x2.
    Wel een klein aandachtspuntje (anders levert het je een nabestelling op :) ) : je moet een servonaut geschikt verloopstukje naar de cardanas op.

Heb ik bij mijn eerste truck ook gedaan: eerst out-of-the-box en daarna aanpassen. Echter tijdens de opbouw kwamen de aanpassingen vanzelf al. Het nieuwe chassis heb ik voor mijn 2e truck bewaard. De voorbereidingen voor dit chassis heb ik uitgebreid gedaan op basis van met name de handleidingen en het beoogd resultaat en de wetenschap hoe een standaard truck in elkaar steekt.

14. volvo/ben

volvo/ben

Lid geworden:
    12 jan 2013
    Hoi truckbouwer het is vervelend om dat te horen maar wij hebben eigenlijk nooit problemen er mee gehad?... Dus ik sprak eigenlijk meer uit eigen ervaring er mee.
    Groetjes benjamin

15. Klaas88

Klaas88

Lid geworden:
    19 jun 2015
    He Erik,

Bedankt voor je reactie zou je mij ook kunnen vertellen waar ik die servonaut kan bestellen misschien met serienummer erbij?
    En bevestigingsplaatje die moet er ook bij toch?

Gr klaas

16. adrie van gerwen

adrie van gerwen

Lid geworden:
    17 nov 2008
    Wij hebben in 2 truck's de servonaut 7.2 V. GM32 U 370.Deze hebben we via Verkerk.De steun kun je gewoon bij bestellen is standaard.

gr.adrie

17. Klaas88

Klaas88

Lid geworden:
    19 jun 2015
    Bedankt voor je reactie Adrie.
    Hij staat niet meer bij verkerk op de website.
    En op internet heb ik hem wel gevonden op een duitse site dus zal hem binnenkort wel even bestellen met steun en koppeling

Gr klaas

18. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Servonaut GM32U370 heb je dus al gevonden. Fechtner Modellbau. Art.nr 7378. Ik lees trouwens op de Fechtner site dat deze motor vervangen wordt door de U390 (art.nr. 9261)

De steun heeft art.nr 6242 bij Fechtner.

Als je de standaard Tamiya-cardan wilt gebruiken (of t.z.t. ingekort/verlengd), dan is het ook handig om de meenemer te bestellen: Fechtner art.nr 8074 als ik het goed heb.

Fechtner heeft ook de door mij genoemde servo's. (goedkoper dan in NL en het scheelt je weer pakketkosten als je ze meteen meebestelt.)

Klaas88 vindt dit leuk.
  19. Klaas88

Klaas88

Lid geworden:
    19 jun 2015
    Bedankt Erik

Zal ze binnenkort bestellen kan ik mooi alles in 1x doen

20. Klaas88

Klaas88

Lid geworden:
    19 jun 2015
    Heb vandaag de scania binnen gekregen.
    Ben direct maar begonnen en moet zeggen het valt me 100% mee ik ga hem eerst helemaal opbouwen om te kijken hoe alles werkt heb ook de complete versnellingsbak in elkaar gezet, al zal ik die niet gaan gebruiken.

Laatst bewerkt: 26 jun 2015

Deel Deze Pagina