Ervaring met een Multiplex Multigyro G3?

Hallo modelvrienden,

Heeft er iemand ervaring met een Multigyro G3 van Multiplex?

Tot nu toe heb ik nog geen gyro's gebruikt maar wil er wel eens een proberen.
M'n zenders en ontvangers zijn van Multiplex (2,4Ghz) dus leek het me voor de hand liggend om er dan ook een van dat merk te gebruiken. Vandaar de keuze, da's geen hogere wiskunde zeg maar.
Voor het gebruik dacht ik aan een eenvoudige laagdekker om te beginnen.

Op het forum kan ik er eigenlijk geen topics over vinden. Dat is dan
- goed teken: niemand heeft er problemen mee
of
- slecht teken: niemand gebruikt ze

Ik hoor het graag.

gr. Richard
 
Een gyro kan bij sommige modellen net de “scherpe” kantjes weghalen en bijvoorbeeld met
zeer onstuimig weer een veel stabieler vliegbeeld geven , veel fabrikanten hebben nu ook ontvangers
met ingebouwde gyro , en niet omdat ze niet verkocht worden.
Veel big scale jets hebben een gyro als een veiligheids voorziening om de kist op hoge snelheid stabiel te houden.
Er zullen helaas altijd voor en tegenstanders blijven , dat was bij de introductie van de eerste staart gyros bij rc heli,s
ook al het geval , maar vooruitgang hou je niet tegen . Ik gebruik ze op sommige simpele 3d kissies en heb er veel lol mee, en daar gaat het toch om .

H:D
 
Ben er nog mee bezig,

Kan zomaar nog een aantal maanden duren! (druk druk druk)
A496D747-AEA0-4D28-B79D-ABDF109C4B0D.jpeg

Groet:Robin
 
Ik zou eens kijken op het Duitse forum, omdat in Duitsland meer met Multiplex wordt gevlogen.

Succes Egbert
 
Goedendag Nico,

Dit zijn een soort van replicas van de Multiplex FunRacer.
Ik heb niet de behoefte dit draadje te vervuilen met mijn 3D geprinte Blue Heat FunRacer waarvan sowieso er 1 word uitgevoerd met het Multiplex Gyro systeem.
sorry,ha ha.
Zoek anders maar even naar de MBF LABS sectie van het Modelbouwforum met de titel.
Blue Heat FunRacer......

Edit:https://www.modelbouwforum.nl/threads/lw-asa-blue-heat-funracer.272096/page-5

Beter,het verslag is een beetje verstopt he?

groet Robin
 
Laatst bewerkt:
Wat wil je er precies van weten?
Groet AMS
Dat is best een lastige vraag, eigenlijk heb er niet zoveel verwachtingen van maar wil het eens proberen.
Is deze van Multiplex een betrouwbaar apparaatje en is het voor mij (zonder ervaring met Gyro's) een goede om mee te beginnen?

Een gyro kan bij sommige modellen net de “scherpe” kantjes weghalen en bijvoorbeeld met
zeer onstuimig weer een veel stabieler vliegbeeld geven

De scherpe kantjes, dat geeft me al een beeld: dus met die laagdekker (Skywalker 2) merk ik er mss niet zoveel van?

In de handleiding is er sprake van 'Standard mode' en 'Heading hold mode'. 'Standard' kan ik me iets bij voorstellen, die scherpe randjes dus, maar wat is 'Heading Hold'?
 
De multigyro G3 gebruik ik in multiplex funracer, omdat dit toestelletje niet makkelijk zelf weg te gooien is.
En om er niet telkens een ander mee lastig te vallen heb ik de gyro ingebouwd.
Voor het weggooien zet ik gyro met een schakelaar aan, wel even je toestel met rust laten, als je je toestel dan even beweegt zie je de roeren bewegen.
Als je hem dan weggooit, wel horizontaal en iets omhoog, zal hij netjes in een lijn zijn weg vervolgen.
Na een aantal seconden zet ik de schakelaar van de gyro uit en de rest van de vlucht stuur ik zelf.
Vliegen constant met de gyro aan vind ik niet fijn vliegen, het is alsof altijd moet oversturen, omdat de gyro je kleine stuurbewgingen wilt corrigeren.
De gyro is redelijk makkelijk te installeren, ga er van uit dat je een beschrijving hebt.
Heading hold, deze mode onthoudt in welke stand vliegtuigen/heli stond en zal dan terug sturen naar zijn oorspronkelijke stand.

Succes AMS
 
Dat is duidelijk, bedankt.

...Vliegen constant met de gyro aan vind ik niet fijn vliegen, het is alsof altijd moet oversturen, omdat de gyro je kleine stuurbewgingen wilt corrigeren....
Succes AMS

Zou dit opgelost kunnen worden door de roeruitslagen wat te vergroten? Enfin dat is iets wat ik zelf zal ervaren als het erin zit.

Er is nog niemand geweest die het echt afraad dus ik durf het wel aan:koud:
 
Nee, de gyro gaat dan oversturen en dan gaat je vliegtuig wiebelen. Je stuurt je kist niet zelf meer met de gyro aan, en dat merkt een ervaren vlieger.
Net als je fietst en een ander zorgt voor het evenwicht. Net niet op jouw manier.
 
Die optie had ik niet bedacht, maar is niet serieus toch?
Ik modelvlieg in een gezelschap waar de meerderheid van mening is dat een gyro overbodig en flauwekul is in een vleugelmodel.
Om de discussie niet aan te gaan is zwijgen over de gebruikte techniek voor mij een prima oplossing.

Het is alsof altijd moet oversturen, omdat de gyro je kleine stuurbewgingen wilt corrigeren.
Of dan staat de gain veel te hoog.
Je kunt hem ook in heading hold weg gooien.
Kistje inschakelen, kistje in de positie houden waarin tie moet wegvliegen, heading hold inschakelen, motor aan en gooien.
Als het goed is, moet tie in de hoek weg vliegen waarin de heading hold is ingeschakeld.

Met een 3 standen schakelaar kun je kiezen tussen uit, heading hold en gewoon gyro.

Er is nog niemand geweest die het echt afraad dus ik durf het wel aan:koud:
Afraden niet, maar gebruik wel een schakelaar om de gyro bij al te veel ongecontroleerde capriolen uit te zetten.

Een G3 gyro heb ik wel liggen om mee te spelen, maar meestal gebruik ik Wingstabi als het kistje dat nodig heeft.
Zo heeft een FunCub voor de extra Fun zo'n ontvanger aan boord, daar kan ik tijdens de vlucht de gain op bij regelen en nog veel meer.

En bij het kleinere vliegspul heb ik Graupner beschikbaar met een Falcon 12 ontvanger en als het nog kleiner en lichter moet, meestal bij indoor activiteiten.
Ik schuw niet om en gyro ontvanger er in te lepelen van 2.5 gram i.p.v. 1.6 gram zonder gyro.
 
Nee, de gyro gaat dan oversturen en dan gaat je vliegtuig wiebelen. Je stuurt je kist niet zelf meer met de gyro aan, en dat merkt een ervaren vlieger.
Ja en dan zet je de gain wat lager.
In een schaal van 0-100% heb ik dat op max 10% staan bij een vleugelmodel.
 
Back
Top